Santos 4.29 mtb naar gravel/winterbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Allen,

Heb een Santos 4.29 met reguliere 10sp schakelgroep (SRAM gripshift) en carbon rigid voorvork. Leuke aankoop via MP.

Deze wil ik langzaam, stap voor stap ombouwen/ aanpassen om lekker in de winter op weg en gravel te rijden.

Heb een paar technische vragen:

1. Heb stuurpen vervangen omdat mijn houding te gestrekt was, en zag bij omzetten dat de vork eigenlijk te kort is afgezaagd.. :( Bovenste boutje zit zo'n 1 a 1.5cm boven rand buis. Kan ik dat met een extender oplossen of beter een andere vork?
Indien nieuwe vork, welke is prijs/kwaliteit aan te raden?

2. 1 kabel loopt binnendoor. Rest loopt buitenom.
Dat is ok, maar buitenom zijn het geen gesloten kabels, maar grotendeels de binnenkant zichtbaar. Is dat zomaar aan te passen naar een volledig gesloten systeem? Ondanks dat de aanwezige kabelnokjes, en het plastic "plaatje" onder het bracket daar niet voor zijn?
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Zelf al antwoord van lokale LBS (Meulenreek Geffen):
Bovenstaande wordt aangepakt:

- Alu vorkbuis wordt verlengd.
- Kabel buitenom wordt geheel voorzien van buitenkabel
Fiets gaat daar een grote beurt krijgen en daarnaast wordt volgende nog uitgevoerd:
- stuur aan beide zeiden 1 a 2 cm ingekort
- mtb banden vervangen door Vredestein Aventura's 44mm

Schakelwerk is bijna aan vervanging toe, dat komt na de winter. Wellicht dan naar een weg- of gravelgroep 2x 11 oid.
(Dan natuurlijk icm gravelstuur).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4711
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zou je na afloop ons willen vertellen wat dat tegenwoordig kost zo'n beurt bij de LBS?

#just curious :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt de oogjes van de kabeldoorvoer uitboren/vijlen, dan kan er een buitenkabel doorheen. Deden we 25 jaar geleden al.

Er is een dop op de stuurbuis te plaatsen. Is geen constructie om mee te nemen naar een bikepark, maar als je braaf blijft gravelen dan zal het goed gaan. Er zijn ook stuurpennen met een lagere klemhoogte te vinden, bijvoorbeeld bij Syntace.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

hanjovdberg schreef: zo 11 september 2022, 08:41 Zou je na afloop ons willen vertellen wat dat tegenwoordig kost zo'n beurt bij de LBS?

#just curious :winkie:
Ik ga voor het geheel nu zo'n 340 euris kwijt zijn.
Vind ik niet verkeerd.
Voor iemand die niet zo'n handige harrie is en alles op het www koopt en zelf monteert, ben ik blij met de lbs...
Plaats reactie