maat schijfrem voor vs. achter?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
culiman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 19:17
Mijn mountainbike: Salsa Fargo, Surly Pugsley

Beste fietsers,

is er een principiële reden waarom de schijfrem voor bijna altijd 1 maat groter is dan de die op het achterwiel of een louter praktische (je wil meer remvermogen hebben op het voorwiel dan op het achterwiel)? Anders geformuleerd: wat is er op tegen om op beide wielen de zelfde maat schijfrem te gebruiken?

Ben benieuwd naar de uitleg.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Omdat je voor meer remvermogen kwijt kan voor het wiel blokkeerd, je hebt daar immers meer druk en met remmen word dat alleen maar meer.

Edit: Voor enduro/downhill heeft een grote rotor achter ook meerwaarde maar dat heeft meer met warmteafvoer te maken.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

culiman schreef: wo 7 september 2022, 21:48 Anders geformuleerd: wat is er op tegen om op beide wielen de zelfde maat schijfrem te gebruiken?
Niks op tegen. Zodoende rij ik ook op mijn fietsen met 203/203mm en 180/180mm.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

culiman schreef: wo 7 september 2022, 21:48Anders geformuleerd: wat is er op tegen om op beide wielen de zelfde maat schijfrem te gebruiken?
Niets...

Voor de aardigheid eens bij 4:00 beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=STQF7ddXQMM
... en ook aardig om te lezen: https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
culiman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 19:17
Mijn mountainbike: Salsa Fargo, Surly Pugsley

cheeta schreef: wo 7 september 2022, 22:10
culiman schreef: wo 7 september 2022, 21:48Anders geformuleerd: wat is er op tegen om op beide wielen de zelfde maat schijfrem te gebruiken?
Niets...

Voor de aardigheid eens bij 4:00 beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=STQF7ddXQMM
... en ook aardig om te lezen: https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Thanks! Interessant leesvoer. Ik hou het dus bij mijn keuze voor 180/180 en vóór organisch en achter sintered.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Wat ook nog wel eens 't geval is; dat er in 't frame niet meer ruimte is dan voor 180mm remschijf.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Precies :-q omdat een frame en een voorvork een verschillende maat standaard kunnen hebben die niet overeen komen :-q
Bv zelf heb ik 160 voor en 180 achter.....zonder adapters niets aan te doen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gaat er gewoon om wie de grootste heeft!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: do 8 september 2022, 10:17 Het gaat er gewoon om wie de grootste heeft!
Heb het even gecheckt, er zit bij mij voor 2 x 306 mm op. Met organische blokken.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Over groot gesproken: In de tijd van velgremmen had ik pak hem beet 26 x 25,4 mm =660 mm! Geen enkel probleem met warmteafvoer. Wel met dosering.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: do 8 september 2022, 10:51
Lars TB schreef: do 8 september 2022, 10:17 Het gaat er gewoon om wie de grootste heeft!
Heb het even gecheckt, er zit bij mij voor 2 x 306 mm op. Met organische blokken.
Afgezien dat brommers niet meetellen: organische blokken is aftrek van 100 mm per schijf! (pfft, milieuvriendelijk gedoe :-? )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

pietervl schreef: do 8 september 2022, 11:20Over groot gesproken: In de tijd van velgremmen had ik pak hem beet 26 x 25,4 mm =660 mm! Geen enkel probleem met warmteafvoer. Wel met dosering.
Lijkt me inderdaad ontzettend kl*te voor je remgevoel wanneer je op z'n best nog tegen een stuk rubber van een ballon aandrukt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

pietervl schreef: do 8 september 2022, 11:20 Over groot gesproken: In de tijd van velgremmen had ik pak hem beet 26 x 25,4 mm =660 mm! Geen enkel probleem met warmteafvoer. Wel met dosering.
Die 660 mm is de buitenkant van je band een 26 inch velg is 650 mm.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 660 mm is de buitenkant van je band een 26 inch velg is 650 mm
Wat is er gebeurd met 559mm?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Allemaal weg geëvolueerd met hydraulische remmen…

Voor wat extra modulatie met een grotere schijf is wel fijn. Maar (in NL zeker) geen probleem als de schijven dezelfde grootte zijn, zoals al eerder geschreven.
Plaats reactie