Hallo,
Ik heb een specialized epic uit 2018.
Ik heb al een paar keer de bottombracket vernieuwd,maar nu ineens heb ik +- 5 mm ruimte tussen crank en lager aan de drivesite.
Het gaat om een bottombracket van Sram en is een gxp
Crank is een xx1 gxp crank ook gxp
Breedte bottombracket is 73 mm.
Daar word bij gezegd dat er geen Spacers tussen hoeven.
Als ik de lager schalen in het frame draai zonder spacers,dan blijft er aan de drivesite dus ruimte.
De spindel van de crank zit tegen het lager aan dus kan niet verder geduwd worden.
Het is altijd goed gegaan alleen nu even niet
Wat mis ik wat zie ik over het hoofd………
Gxp bottombracket monteren
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59
Denk dat je de drive-side spacer mist die tussen cup en frame moet. Of anders de reguliere spacer met wave-washer die om de spindle gaat.bonkie schreef: ↑di 6 september 2022, 15:46 Hallo,
Ik heb een specialized epic uit 2018.
Ik heb al een paar keer de bottombracket vernieuwd,maar nu ineens heb ik +- 5 mm ruimte tussen crank en lager aan de drivesite.
Het gaat om een bottombracket van Sram en is een gxp
Crank is een xx1 gxp crank ook gxp
Breedte bottombracket is 73 mm.
Daar word bij gezegd dat er geen Spacers tussen hoeven.
Als ik de lager schalen in het frame draai zonder spacers,dan blijft er aan de drivesite dus ruimte.
De spindel van de crank zit tegen het lager aan dus kan niet verder geduwd worden.
Het is altijd goed gegaan alleen nu even niet
Wat mis ik wat zie ik over het hoofd………
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Bij GXP en een 73mm bb moeten er geen spacers gemonteerd worden.
Kan het zijn dat je het voorheen niet hebt gezien? Voor zover ik weet hoort er wat ruimte te zijn tussen crank en lagercup aan de aandrijfzijde.
Als je ‘Sram GXP gap’ googled kom je er achter dat je niet de eerste of enige bent die dit zich afvraagt. Interessant ontwerp
Kan het zijn dat je het voorheen niet hebt gezien? Voor zover ik weet hoort er wat ruimte te zijn tussen crank en lagercup aan de aandrijfzijde.
Als je ‘Sram GXP gap’ googled kom je er achter dat je niet de eerste of enige bent die dit zich afvraagt. Interessant ontwerp
Het is hier geen ponykamp!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
- Mijn mountainbike: 29er
Vind het zo gek.Qprs schreef: ↑di 6 september 2022, 16:03 Bij GXP en een 73mm bb moeten er geen spacers gemonteerd worden.
Kan het zijn dat je het voorheen niet hebt gezien? Voor zover ik weet hoort er wat ruimte te zijn tussen crank en lagercup aan de aandrijfzijde.
Als je ‘Sram GXP gap’ googled kom je er achter dat je niet de eerste of enige bent die dit zich afvraagt. Interessant ontwerp
4 mm ruimte tussen lagedruk en crank zou ik toch gezien moeten hebben
Nu 1 spacer aan de non drivesite geplaats en heb dan nog 1-2 mm ruimte tussen drivesite crank en lager cup.
Dus maar houden zo denk ik
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
- Mijn mountainbike: 29er
Zijn precies hetzelfde.
Maar het is me denk ik nooit opgevallen dat er ruimte tussen zat.
Vanavond even naar mijn maatje,die gaat er een wave spacer tussen zetten om die stofkap tegen te houden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Feitelijk maakt het niets uit, halve verhaal....... ik leg het uit.
De 22mm kant fixeert de as, die kan als het goed is de crank niet naar links en rechts bewegen.
Maar het is wel raar dat je nu 5mm over houd.
Zit je je crank aan beide zijde ongeveer gelijk nu of ook 5mm uit het lood.
De 22mm kant fixeert de as, die kan als het goed is de crank niet naar links en rechts bewegen.
Maar het is wel raar dat je nu 5mm over houd.
Zit je je crank aan beide zijde ongeveer gelijk nu of ook 5mm uit het lood.