Slechte shifting op hoge óf lage versnellingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MickE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 4 september 2022, 19:23

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje heb ik wat problemen met de schakelprestaties van mijn Canyon Spectral 2022 (SRAM Eagle GX). De ketting glijdt soms deels van de 8e versnelling af omdat de indexering te ver naar buiten staat. Als ik de kabelspanning aanpas kan ik dit probleem op dat tandwiel verhelpen, maar gaat de ketting vervolgens moeilijk doen in de 1e en 2e versnelling. Ik heb alle mogelijke aanpassingen aan de kabelspanning en B-schroef geprobeerd, maar er lijkt geen "sweet spot" te zijn waarop elk tandwiel soepel loopt. Dus de indexering is goed afgesteld voor versnelling 4 t/m 12 óf 1 t/m 7.

Er zit een nieuwe ketting en een nieuwe shiftkabel op en de derailleur hanger lijkt recht te zijn (ik heb hier geen tool voor). De cassette zit er een half jaar op en lijkt me nog niet aan vervanging toe. Mis ik iets?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Lijkt recht kan zomaar een mm scheef zijn en problemen geven. Een padrichter komt altijd van pas bij dit soort problemen :-q

Ik heb deze en heeft me al veelvuldig geholpen om na valpartijen weer fatsoenlijk te kunnen schakelen.

https://www.rosebikes.nl/cyclus-tools-d ... hter-22550
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er zit niet een stukje gras of zo tussen je derailleurwieltjes? En die zijn ook heel? Derailleurwieltjes zijn soms goedkoper dan een ketting en ze zijn kwetsbaar.
Je casette zit nog wel goed vastgedraaid?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Met de " gap tool " de derailleur afgesteld ?, ketting is bi directional ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Kooi scheef
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
MickE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 4 september 2022, 19:23

Bedankt voor alle suggesties!

De hele aandrijflijn is schoon en de derailleurwieltjes zijn nog in goede conditie. De derailleur hanger, B gap tool, kooi alignment en cassette zal ik de komende dagen eens checken.

De ketting is ook een SRAM Eagle GX. Is dat bi directional?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MickE schreef: ma 5 september 2022, 09:27 Bedankt voor alle suggesties!

De hele aandrijflijn is schoon en de derailleurwieltjes zijn nog in goede conditie. De derailleur hanger, B gap tool, kooi alignment en cassette zal ik de komende dagen eens checken.

De ketting is ook een SRAM Eagle GX. Is dat bi directional?
De ketting heeft geen specifieke draairichting, maar de powerlock wel.

12 speed komt heel nauw, dus zou zelf gewoon opnieuw beginnen. Derailleur kabel los halen, stelschroef bij de shifter terugdraaien en opnieuw beginnen installeren/afstellen met de gap-tool van Sram.

En dan ook nakijken of alles goed vast zit, met name de derri. Ketting eraf en controleren op speling.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mijn 12 speed SRAM liep ook slecht, maar vooral op de voorlaatste (grote)

De 'hevel-tandjes' die de ketting de krans optrekken willen nog wel eens getordeerd staan, op mijn xx1 casette kan je die minder goed richten dus daar is een slijptol aan te pas gekomen om achter de krans de nok iets dieper te maken zodat de torsie van de tand er minder invloed op heeft.

Ik heb bovenstaande overigens niet zelf bedacht, dit is door 2 gerenommeerde mecaniciens gedaan.

Overigens was bij mij de kooi ook enigzins scheef, die kan je door een bahco om het bovenste derailleurwiel te zetten nog wel wat richten.

Zorg er wel voor dat je casette goed schoon is, want door ophopingen van bijvoorbeeld squirt wax wil het soms al minder goed gaan lopen, met name op eerder genoemde 'hevel-tandjes'.

Andere opmerking hierbij is dat op een groot aantal fietsen de vulring achter de casette averechts werkt, bij mij is die inmiddels ook eruit.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij Shimano kun je de kabel verkeerd om bevestigen waardoor je dit fenomeen krijgt wat je beschrijft.

Aangezien je een nieuwe kabel hebt bevestigd zou ik er toch nog eens naar kijken.

Verder schrijf je dat de indexering op kransje 8 niet goed staat maar dat je dit aan kunt passen door aan de kabelspanning te draaien. Dat doet me denken dat de indexering sowieso niet goed staat. Want aanpassen met kabelspanning halverwege de cassette is niet de bedoeling.

Dus ik zou van voren af aan beginnen. Derailleur op de goede afstand en index. Dan kabel bevestigen en dan zou het in principe al goed moeten schakelen. Klein beetje finetunen met stelschroef maar mag nooit veel zijn. Anders is er echt iets niet goed aan derailleur kooi/pat.

Schiet me nog te binnen heb je toevallig de buitenkabel ook vervangen en niet te kort/lang gemaakt?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MickE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 4 september 2022, 19:23

hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 18:32 Bij Shimano kun je de kabel verkeerd om bevestigen waardoor je dit fenomeen krijgt wat je beschrijft.

Aangezien je een nieuwe kabel hebt bevestigd zou ik er toch nog eens naar kijken.

Verder schrijf je dat de indexering op kransje 8 niet goed staat maar dat je dit aan kunt passen door aan de kabelspanning te draaien. Dat doet me denken dat de indexering sowieso niet goed staat. Want aanpassen met kabelspanning halverwege de cassette is niet de bedoeling.

Dus ik zou van voren af aan beginnen. Derailleur op de goede afstand en index. Dan kabel bevestigen en dan zou het in principe al goed moeten schakelen. Klein beetje finetunen met stelschroef maar mag nooit veel zijn. Anders is er echt iets niet goed aan derailleur kooi/pat.

Schiet me nog te binnen heb je toevallig de buitenkabel ook vervangen en niet te kort/lang gemaakt?
Er is voor zover ik weet geen manier om de kabel verkeerd om te installeren bij de SRAM shifter. Ik heb de buitenkabel niet vervangen.

Ondertussen een aantal dagen later en ben er aan toegekomen om weer het een en ander te checken. De B-schroef is perfect ingesteld met de SRAM tool, en ik heb voor de zekerheid een nieuwe derailleur hanger geïnstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem: óf de ketting heeft moeite op de 8e versnelling te blijven en wil naar 9, óf de ketting heeft moeite op de 2e versnelling te blijven en wil naar 1. De beste middenweg die ik kan vinden met de barreladjuster is: de ketting wrijft in de 2e lichtjes tegen de 1e versnelling aan én er is af een toe een tik op een kransje in de 8e versnelling. Het enige wat er nog overblijft is de cassette en het derailleur zelf. Wat kan hier nog mis mee zijn?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet bij de shifter maar bij de derailleur.

Wel de binnenkabel maar niet de buitenkabel vervangen? Kan ook mogelijk een probleem zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Een paar tandjes krom van de cassette ?, wel eens gehad bij een GX /NX cassette ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Bij SRAM 11s/12s kun je de kabel niet verkeerd monteren. De "Boog" bepaald de indexering

Heb je de rechtheid van de pad MET frame al gecheckt? Misschien is je frame wel krom en heeft de fabrikant/vorige eigenaar dit opgelost door de pad krom te maken. En is nu je pad per ongeluk recht gebogen. En gaat het met een nieuwe pad ook niet goed.

Alleen de binnenkabel vervangen maakt het niet altijd beter. Beter is om inderdaad binnen en buiten te vervangen.

Ga je meestal merken door dat op een groter kransje schakelen wel gaat, op een kleiner niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de buitenkabel niet vervangen.
Dat is waarschijnlijk je probleem.
De binnenkabel slijt niet, de buitenkabel slijt.
De buitenkabel wordt ruimer van binnen, waardoor de precisie verloren gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

MickE schreef: vr 9 september 2022, 17:45
hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 18:32 Bij Shimano kun je de kabel verkeerd om bevestigen waardoor je dit fenomeen krijgt wat je beschrijft.

Aangezien je een nieuwe kabel hebt bevestigd zou ik er toch nog eens naar kijken.

Verder schrijf je dat de indexering op kransje 8 niet goed staat maar dat je dit aan kunt passen door aan de kabelspanning te draaien. Dat doet me denken dat de indexering sowieso niet goed staat. Want aanpassen met kabelspanning halverwege de cassette is niet de bedoeling.

Dus ik zou van voren af aan beginnen. Derailleur op de goede afstand en index. Dan kabel bevestigen en dan zou het in principe al goed moeten schakelen. Klein beetje finetunen met stelschroef maar mag nooit veel zijn. Anders is er echt iets niet goed aan derailleur kooi/pat.

Schiet me nog te binnen heb je toevallig de buitenkabel ook vervangen en niet te kort/lang gemaakt?
Er is voor zover ik weet geen manier om de kabel verkeerd om te installeren bij de SRAM shifter. Ik heb de buitenkabel niet vervangen.

Ondertussen een aantal dagen later en ben er aan toegekomen om weer het een en ander te checken. De B-schroef is perfect ingesteld met de SRAM tool, en ik heb voor de zekerheid een nieuwe derailleur hanger geïnstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem: óf de ketting heeft moeite op de 8e versnelling te blijven en wil naar 9, óf de ketting heeft moeite op de 2e versnelling te blijven en wil naar 1. De beste middenweg die ik kan vinden met de barreladjuster is: de ketting wrijft in de 2e lichtjes tegen de 1e versnelling aan én er is af een toe een tik op een kransje in de 8e versnelling. Het enige wat er nog overblijft is de cassette en het derailleur zelf. Wat kan hier nog mis mee zijn?
Kooi scheef
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie