Upgrade van 25mm alu naar 30mm carbon de moeite waard?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Windowlicker schreef: vr 2 september 2022, 12:20 Eigenlijk concludeer ik er een beetje uit dat eigenlijk niemand me adviseert om voor de Bontrager wielen te kiezen, maar als ik carbon wielen wil voor iets van een 'kleinere' aanbieder te gaan.
Oh nee, dat niet, die Bontrager velgen zijn heel erg mooie, doordachte velgen! Absoluut meenemen in je keuze als je toch voor carbon wil gaan.



Maar om optimaal op de UHR te presteren zou ik voor een setje carbon gaan, aan de lichtere kant en vanwege het gewicht eerder in de 27 mm range blijven. En dan met 2.25 banden. Ook vanwege het gewicht en meer dan voldoende grip. En die vallen prima op alles tussen de 25 en 30 mm.

En beter een handgemaakt setje als het echt licht gaat worden. Vraagt toch wel wat aandacht om dat goed te doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Op één van mijn fietsen heb ik 25mm met 2.2 Ikon en 2.2 Forekaster en die vallen heel mooi op 25mm. Ook precies op 2.2 met 1.5bar.

Dan merk je ook meteen dat veel breder op bijv 25mm niet nodig is, want de band heeft de werkelijke aangegeven maat van de fabrikant bij lagere druk.

Heel vaak lees je dat banden niet de juiste maat (ondermaats zijn) hebben, dat komt dus dat de velg dan te smal is voor de band. Die kan dan niet tot z'n eigenlijke maat komen daardoor.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 2 september 2022, 12:52 Op één van mijn fietsen heb ik 25mm met 2.2 Ikon en 2.2 Forekaster en die vallen heel mooi op 25mm. Ook precies op 2.2 met 1.5bar.

Dan merk je ook meteen dat veel breder op bijv 25mm niet nodig is, want de band heeft de werkelijke aangegeven maat van de fabrikant bij lagere druk.

Heel vaak lees je dat banden niet de juiste maat (ondermaats zijn) hebben, dat komt dus dat de velg dan te smal is voor de band. Die kan dan niet tot z'n eigenlijke maat komen daardoor.
Stunning schreef: vr 2 september 2022, 11:17 2.4 banden zou ik persoonlijk pas vanaf 35mm gaan rijden. Enfin, ik heb dan ook redelijk onconventionele (naar Nederlandse maatstaven) gedachtes rondom bandbreedte vs velgbreedte. In Nederland willen we al snel te breed (band) vs velgbreedte.
Spreek je jezelf nou niet tegen?

Voor een 5 mm bredere band ga je naar een 10 mm bredere velg... Logischer is natuurlijk dan ook met de velg 5 mm breder gaan (dus op 30 mm uit te komen). Maar je mag natuurlijk onconventionele ideeën hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Kijk Lars, wat je wilt is dat je banden ook op lagere druk de aangegeven maat hebben.

Dan heb je nog steeds het voordeel van de gekozen maat en niet het gewicht van een maatje groter, die alsnog de maat gaat aannemen van een maatje kleiner omdat de velg te smal is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 2 september 2022, 13:25 Kijk Lars, wat je wilt is dat je banden ook op lagere druk de aangegeven maat hebben.

Dan heb je nog steeds het voordeel van de gekozen maat en niet het gewicht van een maatje groter, die alsnog de maat gaat aannemen van een maatje kleiner omdat de velg te smal is.
Dus die 25 mm velg moet eigenlijk een 30 mm velg zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jullie dwalen af.

Maar voor onze windowlicker, het verschil tussen 25 en 30mm is niet zo groot als het verschil tussen 20 en 25mm.
Dus waarschijnlijk heb je de grootste stap al gemaakt bij de aanschaf van je Mavics.
Als je nu naar 30 gaat zal je minder verschil/verbetering ervaren.
En omdat je natuurlijk niet zwaarder wilt, moeten je 30mm velgen ook nog lichter.
Dan kom je vanzelf bij carbon.
De hele toestand kost veel en brengt weinig.
Moet je vooral doen als je het leuk en/of mooi vindt.
De rest zijn excuses om het voor jezelf te verantwoorden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Lars TB schreef: vr 2 september 2022, 14:21
Stunning schreef: vr 2 september 2022, 13:25 Kijk Lars, wat je wilt is dat je banden ook op lagere druk de aangegeven maat hebben.

Dan heb je nog steeds het voordeel van de gekozen maat en niet het gewicht van een maatje groter, die alsnog de maat gaat aannemen van een maatje kleiner omdat de velg te smal is.
Dus die 25 mm velg moet eigenlijk een 30 mm velg zijn?
Dat is een vrij breed statement dat je maakt.

De uiteindelijke keuze ligt bij de topic starter.

En mijn visie heb ik een paar posts terug al gegeven.
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 2 september 2022, 14:32 De hele toestand kost veel en brengt weinig.
Dat dus.

Echter, niks mis mee om in een mooie carbon set te gaan investeren. Voor 100% UHR ritten mogen wielen altijd lichter zijn 😉
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 2 september 2022, 15:19
Lars TB schreef: vr 2 september 2022, 14:21 Dus die 25 mm velg moet eigenlijk een 30 mm velg zijn?
Dat is een vrij breed statement dat je maakt.

De uiteindelijke keuze ligt bij de topic starter.

En mijn visie heb ik een paar posts terug al gegeven.
Euh, ik probeer de logica te vinden in jouw woorden. Dat moet je niet aan mij terugkaatsen.

Voor jouw duidelijkheid (jouw woorden):
2.2 = 25 mm
2.4 = 35 mm

0.2 inch = 5 mm.

Dan lijkt het logisch als je vanuit 2.2 kijkt dat 2.4 perfect op 30 mm past. Of als je vanuit 2.4/35 mm kijkt dat 2.2 dus perfect op 30 mm past.

Of begrijp ik nu iets niet?

:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Hoe breed moet een velg zijn om 2.35 band te rijden?
Windowlicker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 2 september 2022, 14:32 het verschil tussen 25 en 30mm is niet zo groot als het verschil tussen 20 en 25mm.
Dus waarschijnlijk heb je de grootste stap al gemaakt bij de aanschaf van je Mavics.
Als je nu naar 30 gaat zal je minder verschil/verbetering ervaren.
En omdat je natuurlijk niet zwaarder wilt, moeten je 30mm velgen ook nog lichter.
Dan kom je vanzelf bij carbon.
De hele toestand kost veel en brengt weinig.
Moet je vooral doen als je het leuk en/of mooi vindt.
De rest zijn excuses om het voor jezelf te verantwoorden :wink:
Ik heb nu een wielset gevonden die toch wel heel aantrekkelijk is, prijs 1.250 euro. Deze set met interne breedte van 30.5mm en is significant lichter dan mijn huidige 25mm.

Mijn Mavic wegen 1.680 gram (eigen weging), de set die ik nu op het oog heb weegt 1.350 gram, ondanks de grotere breedte.

Het is toch wel bijna zeker dat mijn huidige set 25mm met 2.2 banden (totaalgewicht 2.940 gram inclusief banden en latex) minder lekker zal rijden dan die eventuele nieuwe set met 30.5mm met 2.4 banden en een totaalgewicht van circa 2.800 gram? (wielen 1.350 gram, banden 1.250 gram, latex 200 gram).

Dus meer breedte, lagere bandenspanning, meer comfort en grip, als het goed is minder rolweerstand (zelfde banden maar maat breder) en om het af te maken circa 140 gram minder totaalgewicht.

Ik denk dat ik zo langzamerhand wel overtuigd raak dat ik daar toch het geld wel voor over heb, of mis ik nog iets?

Voor de volledigheid, de nu beoogde wielset is gebaseerd op DT Swiss 350 naven met Duke Lucky Jack SLS3 6TERS 30 velgen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hele mooie wielset!
Prima argumentatie.
De vraag is altijd: heb ik ‘t voor over, kan ik ‘t me veroorloven?
Als jouw antwoord 2x ‘ja’ luidt: ‘shoot’!
Waar, bij wie, heb je deze set gevonden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Een 2.4 band van 625 gram per stuk ? Welke band is dat dan ? Niet de Aspen toch ? Die zit meer rond de 750 gram, ik bedoel, als je echt grammen gaat vergelijken met je huidige wielsysteem...

Echter als business case voor de nieuwe set lijkt het mij een mooi uitgangspunt om deze aanschaf te gaan doen :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Windowlicker schreef: vr 2 september 2022, 19:58 Dus meer breedte, lagere bandenspanning, meer comfort en grip, als het goed is minder rolweerstand (zelfde banden maar maat breder) en om het af te maken circa 140 gram minder totaalgewicht.

Ik denk dat ik zo langzamerhand wel overtuigd raak dat ik daar toch het geld wel voor over heb, of mis ik nog iets?
Het is mooi dat het probeert te rechtvaardigen. Koop die set gewoon. Je zult voelen dat het anders is.




Maar overdrijf de voordelen niet: meer comfort, meer grip, bij gelijke rolweerstand! (je druk moet omlaag om meer comfort en grip te krijgen, dat zorgt voor een hogere rolweerstand, maar de extra breedte zorgt dan weer dat dit in de praktijk bijna weer teniet gedaan wordt. Afhankelijk van de ondergrond kan de rolweerstand wat lager zijn, maar op de UHR speelt dat weer minder.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Windowlicker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06

Ok, ik ga het gewoon doen.

Set hier gevonden: https://irp.cdn-website.com/3387bfd1/fi ... 022-06.pdf

Anyway, ik denk dat ik er uit ben, nogmaals bedankt voor jullie meedenken!
Laatst gewijzigd door Windowlicker op vr 9 september 2022, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Betreffende de rolweerstand: breder geeft toch enkel minder rolweerstand als je dezelfde druk aanhoudt?
Plaats reactie