ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 2 september 2022, 14:32
het verschil tussen 25 en 30mm is niet zo groot als het verschil tussen 20 en 25mm.
Dus waarschijnlijk heb je de grootste stap al gemaakt bij de aanschaf van je Mavics.
Als je nu naar 30 gaat zal je minder verschil/verbetering ervaren.
En omdat je natuurlijk niet zwaarder wilt, moeten je 30mm velgen ook nog lichter.
Dan kom je vanzelf bij carbon.
De hele toestand kost veel en brengt weinig.
Moet je vooral doen als je het leuk en/of mooi vindt.
De rest zijn excuses om het voor jezelf te verantwoorden
Ik heb nu een wielset gevonden die toch wel heel aantrekkelijk is, prijs 1.250 euro. Deze set met interne breedte van 30.5mm en is significant lichter dan mijn huidige 25mm.
Mijn Mavic wegen 1.680 gram (eigen weging), de set die ik nu op het oog heb weegt 1.350 gram, ondanks de grotere breedte.
Het is toch wel bijna zeker dat mijn huidige set 25mm met 2.2 banden (totaalgewicht 2.940 gram inclusief banden en latex) minder lekker zal rijden dan die eventuele nieuwe set met 30.5mm met 2.4 banden en een totaalgewicht van circa 2.800 gram? (wielen 1.350 gram, banden 1.250 gram, latex 200 gram).
Dus meer breedte, lagere bandenspanning, meer comfort en grip, als het goed is minder rolweerstand (zelfde banden maar maat breder) en om het af te maken circa 140 gram minder totaalgewicht.
Ik denk dat ik zo langzamerhand wel overtuigd raak dat ik daar toch het geld wel voor over heb, of mis ik nog iets?
Voor de volledigheid, de nu beoogde wielset is gebaseerd op DT Swiss 350 naven met Duke Lucky Jack SLS3 6TERS 30 velgen.