Hoi allemaal,
Ik heb het volgende dilemma en hoop op jullie deskundige adviezen:
Is het de moeite en het geld waard om te upgraden van 25mm interne breedte aluminium met 2.25 Maxxis Aspen banden naar 29 of 30 mm carbon wielen met 2.4 banden?
Momenteel rijd ik 29 inch 25mm interne Crossmax SL-S, dus het topmodel aluminium wielen van Mavic, met daarop tubeless 2.25 banden.
Ik rijd alleen cross country in Nederland, vooral Utrechtse Heuvelrug.
Ik wil zoveel mogelijk snelheid, dus heeft het veel effect als ik naar 29/30mm interne carbon velgen met bredere 2.4 inch banden ga? Voor de duidelijkheid, ik wil graag dezelfde XC banden blijven gebruiken, deze zijn leverbaar in zowel 2.25 als in 2.4 inch.
Mijn huidige setje Mavic kost 650 euro, ik zou willen upgraden naar de afgelopen maand geïntroduceerde Bontrager Kovee Pro 30 (29mm interne breedte) die ten opzichte van hun voorganger wat lager zijn, met 22 mm hoogte. Deze kosten ruim het dubbele. Daarop zouden dan dezelfde banden komen als mijn huidige maar i.p.v. 2.25 breed 2.4 breed, beide situaties tubeless.
Het gewicht, zelf gemeten, van de Mavic's is 1.680 gram (fabrieksopgave 1.595 gram), de Kovee zouden 1.385 gram moeten wegen en zijn voorzien van Rapid Drive 180 XC naven.
Voor meer info zie https://bikerumor.com/bontrager-kovee-r ... per-light/
Deze nieuwe wielen hebben geen voorgeschreven gewichtslimiet trouwens.
Wat zeggen jullie, doen of zinloos?
Alvast bedankt voor jullie inzicht!
Upgrade van 25mm alu naar 30mm carbon de moeite waard?
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Offtopic: Aphex Twin, altijd tof!
Voelbaar ga je er zeker op vooruit. En daarmee bedoel ik dat een beetje carbon velg hopelijk 100 gram lichter zal zijn en dat het wieltje iets strakker opgebouwd is dan de Mavic wielen. En dat verschil voel je wel.
Daadwerkelijk sneller ga je er niet op worden.
Die bredere banden kunnen sneller zijn. Echter zijn ze wel iets zwaarder en de vraag is of die de lichtere velg niet teniet doen? Misschien wel. Wel rollen die tikje bredere banden een tikje lichter en met de iets lagere druk die je kunt rijden heb je echt meer grip.
Maar je zou ook bij 2.25 kunnen blijven. Ik haal zelf het verschil er nauwelijks/niet uit op de UHR om met 2.4 in 29" te rijden.
Kortom: zonde van je geld, maar het valt enigszins te verantwoorden. En je wilt wat nieuws (en dat is het belangrijkst!)
Daadwerkelijk sneller ga je er niet op worden.
Die bredere banden kunnen sneller zijn. Echter zijn ze wel iets zwaarder en de vraag is of die de lichtere velg niet teniet doen? Misschien wel. Wel rollen die tikje bredere banden een tikje lichter en met de iets lagere druk die je kunt rijden heb je echt meer grip.
Maar je zou ook bij 2.25 kunnen blijven. Ik haal zelf het verschil er nauwelijks/niet uit op de UHR om met 2.4 in 29" te rijden.
Kortom: zonde van je geld, maar het valt enigszins te verantwoorden. En je wilt wat nieuws (en dat is het belangrijkst!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4721
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik zeg zinloos om zoveel geld uit te geven voor een fabrieks set. Zal zeker wel handgespaakt zijn (tenminste dat mag ik toch aannemen voor dat geld..)
Maar waarom niet wat moois samenstellen en laten spaken.
Voorbeeld: nextie or light bicycle velgen met dt Swiss 240 or zelfs 180 naven zou je net zo licht of lichter uitkomen met 30mm interne breedte.
Ik denk dat je teveel getriggerd bent/wordt door de marketing rondom het gewicht.
Ik ging van Crest/Arch set 22/24 mm naar nextie carbon 30mm intern. Dat was wel een wereld van verschil. Zelfde banden gehouden (2.25 WP speed/race) en dat rijdt voor mij echt top
Maar waarom niet wat moois samenstellen en laten spaken.
Voorbeeld: nextie or light bicycle velgen met dt Swiss 240 or zelfs 180 naven zou je net zo licht of lichter uitkomen met 30mm interne breedte.
Ik denk dat je teveel getriggerd bent/wordt door de marketing rondom het gewicht.
Ik ging van Crest/Arch set 22/24 mm naar nextie carbon 30mm intern. Dat was wel een wereld van verschil. Zelfde banden gehouden (2.25 WP speed/race) en dat rijdt voor mij echt top
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06
Klopt! Evenals AFX, The Tuss en zijn andere aliassenOfftopic: Aphex Twin, altijd tof!
De 2.4 banden zijn circa 80 gram per stuk zwaarder, de wielset is circa 250 gram lichter, dus inclusief bredere banden en bredere velgen als het goed is nog steeds lichter. Plus het feit dat de Kovee Pro geen gewichtslimiet hebben en inclusief 2 jaar crash replacement geleverd worden geeft me wel heel veel vertrouwen.Die bredere banden kunnen sneller zijn. Echter zijn ze wel iets zwaarder en de vraag is of die de lichtere velg niet teniet doen? Misschien wel. Wel rollen die tikje bredere banden een tikje lichter en met de iets lagere druk die je kunt rijden heb je echt meer grip.
Omdat ik niet thuis ben in dat wereldje. Wel heb ik als eventueel alternatief voor de Kovee deze achter de hand:Maar waarom niet wat moois samenstellen en laten spaken.
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss ... e77a30fe0d
Is iemand van jullie bekend met deze wielenleverancier?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06
Overigens @ hanjovdberg:
Vergeten te vermelden: het gaat me vooral om de lichtheid van de velgen, minder om dat van de naven.met dt Swiss 240 or zelfs 180 naven zou je net zo licht of lichter uitkomen met 30mm interne breedte.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ben hier zelf voor de vakantie mee bezig geweest. Eea uitgezocht, offertes gevraagd. Handbouwers, internetters, dit was het interessantst, kopietje van m’n notities:
Custom Cycling Wheels
1290 gr, 1190,-, eigen 30/27
1284gr, 1391,-, Duke 30/28
Wheeltec
1284gr, 1400,-, Duke 30/28
*R2bike
*1284gr, 1268,-, Duke 30/28
Shop. radsporttechnik-mueller.de
1270gr, 1268,- Duke 30/28
Bike-discount
Newman advanced SL X.A.30
1325gr, 1289,-, levenslang 50%
Slowbuild.de
1320gr, 980,- SMCi30 velg 30/28, DT350
|
Carl’Z
SMCi30, DT 240, 1100-165 (carlcee) = 950,-,
Light-WOLF
Superlight-bikeparts.de
Duke 30/28, DT240, CXray,
1245gr, 1370,-
Custom Cycling Wheels reageerde zeer persoonlijk en snel.
Slowbud en Carl’Z lijken dezelfde en krijgen zeer wisselende reviews op Dts internetfora.
Als de fabrieks-af Bontrager set je aanspreekt, zie dan ook de Newman set.
Er zijn meer prima wielbouwers in Nl die ik nu tekort doe, maar die staan niet meer in bovenstaande notities omdat die voor dezelfde sets 100,- tot 150,- duurder uitvielen. Bv Handgespaakt.nl, Customcycling Wheels, Bike Wheels, etc! Maar dat zijn kwalitatief ook goede bouwers, en wellicht wonen ze wel bij je om de hoek, niks mis met een ‘lokaal’ setje .
Er is ook niks mis met een lichte brede alu set overigens. Zijn veel minder prijzig. Alleen: wil je zeer licht gaan, deze gewichtscategorie, dan kom je vanzelf uit bij carbon velgen.
Custom Cycling Wheels
1290 gr, 1190,-, eigen 30/27
1284gr, 1391,-, Duke 30/28
Wheeltec
1284gr, 1400,-, Duke 30/28
*R2bike
*1284gr, 1268,-, Duke 30/28
Shop. radsporttechnik-mueller.de
1270gr, 1268,- Duke 30/28
Bike-discount
Newman advanced SL X.A.30
1325gr, 1289,-, levenslang 50%
Slowbuild.de
1320gr, 980,- SMCi30 velg 30/28, DT350
|
Carl’Z
SMCi30, DT 240, 1100-165 (carlcee) = 950,-,
Light-WOLF
Superlight-bikeparts.de
Duke 30/28, DT240, CXray,
1245gr, 1370,-
Custom Cycling Wheels reageerde zeer persoonlijk en snel.
Slowbud en Carl’Z lijken dezelfde en krijgen zeer wisselende reviews op Dts internetfora.
Als de fabrieks-af Bontrager set je aanspreekt, zie dan ook de Newman set.
Er zijn meer prima wielbouwers in Nl die ik nu tekort doe, maar die staan niet meer in bovenstaande notities omdat die voor dezelfde sets 100,- tot 150,- duurder uitvielen. Bv Handgespaakt.nl, Customcycling Wheels, Bike Wheels, etc! Maar dat zijn kwalitatief ook goede bouwers, en wellicht wonen ze wel bij je om de hoek, niks mis met een ‘lokaal’ setje .
Er is ook niks mis met een lichte brede alu set overigens. Zijn veel minder prijzig. Alleen: wil je zeer licht gaan, deze gewichtscategorie, dan kom je vanzelf uit bij carbon velgen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dan bespaar je dus inderdaad 90 gram...Windowlicker schreef: ↑do 1 september 2022, 23:55 De 2.4 banden zijn circa 80 gram per stuk zwaarder, de wielset is circa 250 gram lichter, dus inclusief bredere banden en bredere velgen als het goed is nog steeds lichter. Plus het feit dat de Kovee Pro geen gewichtslimiet hebben en inclusief 2 jaar crash replacement geleverd worden geeft me wel heel veel vertrouwen.
Daar word je dus niks sneller van.
Maar daarvoor hoef je ook geen nieuw spul te kopen. Mooie wielen is vooral voor de heb!
Actionsports kan heel goede wielen bouwen, maar met enige regelmaat leveren ze ook rommel. Lastig te zeggen hoe je moet regelen dat ze wel een goed setje leveren. Maar in de regel is het 'goed genoeg'. Zo zijn er echter helaas wel meer wielbouwers, ook in NL. Staan onder andere ook in het rijtje van Aurelius... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Keek juist even bij Bikediscount.de: daar is die Newmen Advanced SL X.A.30 29" set nu wel heel erg in de aanbieding, en op voorraad: 1050,- 'slechts': https://www.bike-discount.de/de/newmen- ... aufradsatz.
1325gr, eerder van rond 1450,- bij hen voor 1289,- (voor de vakantie), en nu dus 1050,-.
Newman gaf meen ik 3 jaar fabrieksgarantie, en daarna crashreplacement velgen levenslang 50%, overdraagbaar bovendien.
Dat zijn keurige garantievoorwaarden voor een set van deze prijs.
Ik zou eens wat reviews zoeken van deze set (bijna verdacht goedkoop)!
1325gr, eerder van rond 1450,- bij hen voor 1289,- (voor de vakantie), en nu dus 1050,-.
Newman gaf meen ik 3 jaar fabrieksgarantie, en daarna crashreplacement velgen levenslang 50%, overdraagbaar bovendien.
Dat zijn keurige garantievoorwaarden voor een set van deze prijs.
Ik zou eens wat reviews zoeken van deze set (bijna verdacht goedkoop)!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sorry, ik kan het niet onderdrukken... Maar ik moet altijd weer lachen als ik 2.4 zie terugkomen voor UHR en vergelijkbare routes.
Totaal niet nodig wat betreft grip en je wordt er ook niet sneller van.
Die carbon wielen ga je wel iets merken wat betreft het gewicht en het acceleren. Maar dan zou ik het lekker op 2.25 icm 30mm houden. Dan vallen je 2.25 ook mooi en je behoudt het gewichts voordeel. De 30mm geeft dan net iets meer steun aan de 2.25 waardoor je ook meer grip zal ervaren. En niet bang zijn, je krijgt echt geen te vierkante banden.
2.4 banden zou ik persoonlijk pas vanaf 35mm gaan rijden. Enfin, ik heb dan ook redelijk onconventionele (naar Nederlandse maatstaven) gedachtes rondom bandbreedte vs velgbreedte. In Nederland willen we al snel te breed (band) vs velgbreedte. Overigens, ook Maxxis claimt zelf dat 2.4 het beste werkt op een 35mm. Ik neem aan dat een fabrikant best wel weet waar ze het over hebben....
Totaal niet nodig wat betreft grip en je wordt er ook niet sneller van.
Die carbon wielen ga je wel iets merken wat betreft het gewicht en het acceleren. Maar dan zou ik het lekker op 2.25 icm 30mm houden. Dan vallen je 2.25 ook mooi en je behoudt het gewichts voordeel. De 30mm geeft dan net iets meer steun aan de 2.25 waardoor je ook meer grip zal ervaren. En niet bang zijn, je krijgt echt geen te vierkante banden.
2.4 banden zou ik persoonlijk pas vanaf 35mm gaan rijden. Enfin, ik heb dan ook redelijk onconventionele (naar Nederlandse maatstaven) gedachtes rondom bandbreedte vs velgbreedte. In Nederland willen we al snel te breed (band) vs velgbreedte. Overigens, ook Maxxis claimt zelf dat 2.4 het beste werkt op een 35mm. Ik neem aan dat een fabrikant best wel weet waar ze het over hebben....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Bredere velg en een bredere band leggen letterlijk meer gewicht in de schaal, klopt.
Maar 29", 30mm, en om en nabij 1300-1400gr blijft natuurlijk een superlichte wielset.
Bredere band is volumineuzer, op lagere druk te rijden, en geeft meer comfort en meer grip, het rijdt 'rustiger'. Maar het maakt niet sneller op makkelijke Nederlandse niet-technische parcoursen, eens.
Wordt het technischer, gaan de snelheden in technisch terrein omhoog, dan merk je meteen dat zo'n brede wielset met bredere banden meer reserves heeft en sneller is, met 25mm velgen en 2,25" banden zit je gewoon wat eerder aan de grens, rem je eerder bij.
In Zuid L op lange afdalingen bv., met veel steen, wortels, dropjes, etc, is 30mm icm 2,4" gewoon sneller (mits je de juiste 2,4" band kiest natuurlijk). Maar technische hele steile klimmen met obstakels laten zich ook makkelijker meesteren met een bredere band op lage druk, die zich beter plooit naar de ondergrond.
De grens over, en zeker in de bergen, merk je dit verschil al helemaal.
En je kunt ook gewoon 2,4" rijden op een lichte 25mm set, dan heb je een soort middenweg.
Maar 29", 30mm, en om en nabij 1300-1400gr blijft natuurlijk een superlichte wielset.
Bredere band is volumineuzer, op lagere druk te rijden, en geeft meer comfort en meer grip, het rijdt 'rustiger'. Maar het maakt niet sneller op makkelijke Nederlandse niet-technische parcoursen, eens.
Wordt het technischer, gaan de snelheden in technisch terrein omhoog, dan merk je meteen dat zo'n brede wielset met bredere banden meer reserves heeft en sneller is, met 25mm velgen en 2,25" banden zit je gewoon wat eerder aan de grens, rem je eerder bij.
In Zuid L op lange afdalingen bv., met veel steen, wortels, dropjes, etc, is 30mm icm 2,4" gewoon sneller (mits je de juiste 2,4" band kiest natuurlijk). Maar technische hele steile klimmen met obstakels laten zich ook makkelijker meesteren met een bredere band op lage druk, die zich beter plooit naar de ondergrond.
De grens over, en zeker in de bergen, merk je dit verschil al helemaal.
En je kunt ook gewoon 2,4" rijden op een lichte 25mm set, dan heb je een soort middenweg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 27 september 2021, 23:06
Heel veel dank voor jullie reacties!
Eigenlijk concludeer ik er een beetje uit dat eigenlijk niemand me adviseert om voor de Bontrager wielen te kiezen, maar als ik carbon wielen wil voor iets van een 'kleinere' aanbieder te gaan.
Aangezien ik zo goed als 100% Utrechtse Heuvelrug rij heb ik de neiging om te kiezen voor het lichte gewicht van de smallere banden, liefst gecombineerd met carbon velgen met meer binnenbreedte (dank Lars TB en Stunning).
@Aurelius: die Newmen aanbieding zag ik inderdaad, mooi setje voor een goede prijs, maar ik hou niet zo van dat schreeuwerige NEWMEN logo op die wielen.
Ik heb gelijk een opvolgende vraag aan jullie:
Ik heb een lichte band die steeds weer bij me naar voren komt op het oog, breedte slechts 2.2 inch. Stel dat ik die aanschaf (zowel voor als achter), welke wielen adviseren jullie dan?
Zeggen jullie blijf dan op je Mavic 25mm alu rijden of een wat bredere (zeg interne breedte 27 of 28mm) carbon velg gaat je echt een hoop brengen, en is de meerprijs waard?
Moeilijk joh, keuzes maken
Eigenlijk concludeer ik er een beetje uit dat eigenlijk niemand me adviseert om voor de Bontrager wielen te kiezen, maar als ik carbon wielen wil voor iets van een 'kleinere' aanbieder te gaan.
Aangezien ik zo goed als 100% Utrechtse Heuvelrug rij heb ik de neiging om te kiezen voor het lichte gewicht van de smallere banden, liefst gecombineerd met carbon velgen met meer binnenbreedte (dank Lars TB en Stunning).
@Aurelius: die Newmen aanbieding zag ik inderdaad, mooi setje voor een goede prijs, maar ik hou niet zo van dat schreeuwerige NEWMEN logo op die wielen.
Ik heb gelijk een opvolgende vraag aan jullie:
Ik heb een lichte band die steeds weer bij me naar voren komt op het oog, breedte slechts 2.2 inch. Stel dat ik die aanschaf (zowel voor als achter), welke wielen adviseren jullie dan?
Zeggen jullie blijf dan op je Mavic 25mm alu rijden of een wat bredere (zeg interne breedte 27 of 28mm) carbon velg gaat je echt een hoop brengen, en is de meerprijs waard?
Moeilijk joh, keuzes maken
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Lekker 25mm blijven rijden met een 2,2” bandje.
Welk bandje is dat?
Welk bandje is dat?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Waar je dan weer in testen terug vindt dat de testers die Maxxis banden beter vinden presteren op 30 mm velgen.
Ik neem aan dat die testers best wel weten waar ze het over hebben...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"