wielvraagje ivm TransAlp

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

Begin september ga ik met een groep vrienden via Vasa een TransAlp fietsen.
Ik fiets op een Cannondale Scalpel Si uit 2019, dus met een Lefty Ocho. Het standaard wielsetje is vrijwel gelijk na de aanschaf vervangen door een ander wielset. Een Enve M50 wielset met Industry Nine Torch naven. De voornaaf is standaard voor de Lefty 1.0 en niet voor de Ocho, maar met een boost-adapter was dat verholpen. Ik heb Wolfpack 2,25 inch tubeless banden.

Nu mijn vragen. Volgens Vasa is het verstandig om reserve-spaken te hebben. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik weet niet hoe ik dat exact kan berekenen. Kunnen jullie me helpen? Ik heb de volgende info gevonden, maar kom daarbij niet aan de spaaklengte. Ik weet ook niet in hoeverre het daarbij nog van belang is dat de set Ai is ingespaakt?

https://industrynine.com/documents/6bmtnfr.pdf

https://support.enve.com/hc/en-us/artic ... patibility

De velgen zijn naar huidige maatstaven erg smal (21mm intern). Maar het gaat mij te ver om nieuwe wielen te kopen. Ik lees dat met een insert zoals de Nukeproof AMD of Tannus Armour Tubeless, de band meer stevigheid krijgt bij een lagere druk. Dat is bij brede velgen ook het geval. Is het verstandig (ook in verband met het feit dat het carbon velgen zijn) om inserts te plaatsen?
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ter bescherming van je velgen (m.n. achter) zou je zo'n insert kunnen overwegen.
In nood hoeft je reservespaak niet persé exact de goede lengte te hebben, eventueel laat je er thuis weer een andere in zetten. Kun je niet meten hoe lang je spaken nu ongeveer zijn?

Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar ik zou ook niet te bang zijn: in zestien Alpenweken -met een groep- heb ik nog niemand met een gebroken spaak zien eindigen... Het scheelt ook of je volle bak endurotrails af knalt of dat je wat beheerster naar beneden gaat. Als je gewoon een beetje gecontroleerd daalt is de kans op "wielschade" een stuk kleiner.

Mocht je niet aan een spaak in ongeveer de goede lengte kunnen komen zou ik best zonder reservespaak op pad durven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je met minder druk gaat rijden worden je banden slapper, dat gaat minder strak sturen.
De insert beschermt je velgen dan wel, maar doet weinig tot niets aan de stabiliteit. Tenzij de insert de buitenband helemaal opvult, maar dan rij je continue op de insert. Dat rolt slecht, gaat je opbreken. (maar geen ervaring met de inserts die je noemt)
Je hebt nu gewoon een ondergrens wat betreft druk die iets hoger ligt dan bij bredere velgen.
Maar als je toch iets verandert, dan kies je gewoon lompere banden.
Iets meer profiel, iets meer wanddikte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

Bedankt voor de reacties. De insert blijft een twijfelding.
Ik zal de spaken opmeten en van de gemiddelde lengte een paar meenemen.
Ik ben al voor iets grovere banden gegaan dan ik in Nederland zou doen. Hetgeen is uitgezet is volgens Vasa ook met een hardtail te fietsen, dus ik ga ervan uit dat dat voldoende moet zijn.
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke/wat voor transalp ga je rijden? Afdaalgerichte of gewone?
Wat weeg je?
Welke banden rijd je, op welke druk?
Agressieve of behoedzame daler?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

We gaan een normale Trans Alp fietsen. We hebben de routes nog niet, maar er is niet gesproken over specifiek afdalen.
Ik weeg 85kg schoon aan de haak en ben niet echt een agressieve afdaler. Twee maanden geleden ben ik hard met een boom in aanraking gekomen. Oorzaak was combi van onbenulligheid en een burpende voorband (Wolfpack Cross) met te weinig druk, waardoor het voorwiel weg schoot. Breuk in een rib en het borstbeen tot gevolg. Het herstel is goed gegaan (geen pijn meer), maar merk wel iets meer voorzichtigheid nu. Vandaar waarschijnlijk ook mijn vraag mbt de inserts.

Met de spaaklengte kom ik er nog niet helemaal uit. De spaaknippels zitten namelijk aan de binnenzijde van de velg. Als ik meet van het spaakgat in de naaf tot waar de spaak de velg in gaat, is het russen de 274 en 278 mm, afhankelijk van waar ik meet.
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gewone XC-achtige transalp denk ik dan (dwz geen afdaalgerichte panoramavariant met liftgebruik).

Wat rijd je achter, Race?
Die 2,25” Cross voor is niks in de Alpen. Te weinig grip (in Zuid L is ‘ie al grenswaardig voor agressieve rijders), niet lekbestendig genoeg.

Ik zou bv 2x een allround band als NoNi 2,35” of 2,25” kiezen, of iets soortgelijks. Of NoNi voor en een Wicked Will achter (ik rijd 2 WiWi’s 2,35” op 30mm velgen, heerlijke snelle set met grip, Lux Trail). Binnen Wolfpack: de Trail. Met WP Cross voor en Race achter beperk je jezelf wat in de Alpen. NoNi, WiWi etc: stevig zat bij 85kg, genoeg grip, lekker lekbestendig, en nog licht rollend. Je gaat touren, niet racen. Tubeless rijden. Geen inserts nodig. Wil je er tóch één, dan alleen achter.
(Heb nog een lichte Peppie Tire liggen (te koop), maar, ik adviseer er dus geen (ik reed vaker een lichte carbon 25mm DT 1250 set in de Alpen, Dolomieten, Garda, agressieve lichte daler)).

Wel een paar reserve spaken meenemen, reserveketting, remblokjes, biba’s, achterpad (!). Als je een dropper rijd evt een reserve vaste pen. Vloeibare latex. Tieraps. Stukjes biba om snee zijwand mee ‘te stutten’. Evt een reserve buba in je baggage meenemen.
En Vasa heeft ook nog wel wat reserve materialen mee.
Als je met een groep gaat regelt de een bv een pen, een ander de BuBa, etc. En alleen het kleine materiaal mee in je dagrugzak natuurlijk, de rest gaat mee met het Vasa busje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor die spaaklengte kan je beter gewoon uitrekenen wat je nodig hebt.
Dus info van je velg opzoeken en in een calculator stoppen ( naaf maakt niet zo veel uit, kies iets wat er op lijkt).
Neem ook messing nippels mee.
Ik heb vaker een (alu!) nippel zien breken dan een spaak.
Dikke tywraps die lang genoeg zijn om rond je band te trekken.
Dunne taaie plastic flap die in je band past van hiel tot hiel. Uit een oude bidon of een plastic fles.
Als je een snee in je band rijdt, dan binnenband er in, plastic flap tussen biba en buba om de scheur af te dekken en aan de buitenkant tywraps L en R naast de scheur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Interne nippels moet je veel meer moeite voor doen om ze te laten breken.
Maar in dit geval zul je ook gereedschap moeten hebben om interne nippels op te spannen.

Of je rekent uit....
OF je sloopt een aantal spaken uit het wiel en meet ze op

Of je neemt een aantal spaken mee waarbij de lengte van de spaak ZONDER het gedeelte met de draad, 274 tot 282 mm is.
Dan valt het begin van de draad net in de velg, en dan kan de interne nippel tot daar het overnemen.
En dan kies je bij breuk de goede uit.

SAPIM D-lights kun je tot over de draad opdraaien. MIsschien in dit geval voor een noodspaak wel handig

https://www.wheel-parts.shop/nl/sapim-d ... spaak.html
https://www.wheel-parts.shop/nl/nippels ... side-down/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

292mm is een veel voorkomende maat bij 29".
Messing nippels kunnen meer hebben wat betreft verkeerde maat spaken.
Als je de nippel een stukje kunt zien is het geen interne nippel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat om deze wielset?
https://cambriabike.com/products/indust ... heel-front

Daar zie ik geen nippels zitten op de foto, dus lijkt inderdaad op interne nippels. Wel wordt er een ERD van 601mm vermeld voor de 29er velg.

Afbeelding

Afbeelding

Op de site van Enve kun je een excel bestand met spaaklengtes voor heel veel van hun wielen downloaden, misschien heb je daar wat aan:
https://support.enve.com/hc/en-us/artic ... poke-Chart

Maar nogmaals, ik zou het ook wel aandurven zonder reservespaken. Voldoende brede/stevige banden erop en niet als een malloot over de keien knotsen. Is bij mij dus al 16 jaar goed gegaan :-D (en bij al die andere deelnemers ook....).
Mocht je een reservewiel mee kunnen geven aan de organisatie is dat ook nog een optie (ik weet niet hoe dat bij Vasa geregeld is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

🤔 Hmmmm, zeg nooit, nooit.
Mijn teammaat moest in de afdaling van 'de' Transalp scherp uitwijken voor iemand die onderuit ging en kwam bij die actie met z'n hak in z'n achterwiel. 2 spaken afgebroken. We hebben het wiel gericht zodat we naar t eerstvolgende dorp op de route konden fietsen waar de lokale bikeshop gelukkig 2 spaken in de passende lengte had liggen. We hebben daarna alles uit de kast moeten haken om nog binnen de tijdslimiet binnen te komen......
Maar ja,je weet niet wat er onderweg kapot kan gaan, en een complete fiets op je rug meenemen is ook zo wat.😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies. En er kan altijd iets kapot gaan natuurlijk, garanties heb je nooit.
Dus ik zou ook proberen een paar reservespaken te regelen, maar ik zou ook best zonder op stap durven als dat niet lukt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Enige spaak die ik ooit kapot heb gekregen was op m'n racefiets met een cheap ass standaard wielsetje. Bij de MTB is ondanks mijn gebrek aan techniek nog spaak overleden.

Als het je een 'goed' gevoel geeft gewoon meenemen die spaken. Die nemen nou ook niet direct enorm veel ruimte in. Zelf neem ik ook altijd meer zooi mee dan nodig is onder het mom van liever mee verlegen dan om verlegen, maar als ik feitelijk kijk naar hoe vaak je het nodig hebt, dan zou ik veel minder mee hoeven nemen :wink:

Wat betreft de banden. Welke WP zijn het? Los daarvan zou ik in de bergen banden met een wat stevigere wand nemen dan de WP's. Al heb ik laatst in Finale Ligure ondervonden dat je met een scheur in de wang en wat McGyver acties nog best lekker kan doorfietsen...... :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een -niet extreme- scheur in de band kun je wel oplossen met zoals TSTM aangeeft een stuk buigzaam plastic, stevige lange tie-raps en een binnenband. En zo zijn er wel meer noodoplossingen maar je zult wel íets bij je moeten hebben om die uit te kunnen voeren.

Een complete reservefiets meesjouwen is geen optie, niets meenemen is onverstandig. Dus ergens daar tussenin zit een redelijke mate van zelfredzaamheid. Als ik reservespaken heb tape ik ze gewoon aan het frame, maar de meeste jaren had ik geen reservespaken.

En om het specifiek bij (reserve)spaken te houden, als je die niet hebt blijf je daar dan voor thuis? Lijkt me niet ;-)

Over banden, ook weer niet te krampachtig over doen. Lichtgewicht xc-bandjes zijn niet de beste keus, maar een beetje stevige trailband voldoet best in de meeste gevallen. Daar zijn ze toch voor gemaakt zou ik denken.

Het gros van die 16 Alpenweken heb ik met Nobby Nics gereden. Begonnen met de eerste generatie, later de Snakeskin uitvoeringen. Een jaartje met Ardents, maar daar reed ik een snee in :D
Toen weer terug naar NN en Rock Razor achterop in een poging de rolweerstand zodanig te verlagen dat ik nog een beetje mee kon. Afgezien van die ene snee en wat doorns in de pre-tubeless tijd nooit enig bandenprobleem gehad.

Je hebt veel zelf in de hand met een goede voorbereiding (fiets 200% in orde hebben) en gewoon je koppie erbij houden tijdens het rijden. Ik heb niet minder lol als ik op 90% van m'n kunnen naar beneden rijd in plaats van 110%.
Voor de pech die dan toch nog kan optreden heb je wat basisspullen mee en voor nog ergere pech, tsja. Dan wordt het een lange en zware wandeling... :D
(persoonlijk letsel even buiten beschouwing gelaten, maar dat ga je met een reservespaak ook niet oplossen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie