wielvraagje ivm TransAlp

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je spaken meeneemt,neem dan ook spaaknippels mee, vooral aluminium nippels willen nog wel eens breken, vooral combi met carbon velgen. Je kan ze met tape langs je chain stad vastmaken. Verder een paar boutjes in verschillende maten en lengtes, tie wraps, binnenband(en) en Een rolletje (duc) tape. En ingereden remblokken. Papiergeld werkt ook goed om in een scheur in de buitenband te leggen. En je kan er de bus mee betalen als er iets niet reparabel is😉
Maar zeker vooraf zorgen dat je fiets 100% is!!👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En daarnaast… Vasa biedt ook evt technische ondersteuning onderweg, of na aankomst op je etappeplek.
En in ‘t uiterste geval: ze hebben zelfs reserve fietsen bij zich. Terwijl jij desnoods op een reservefiets fietst kan ‘n probleem verholpen aan je eigen bike worden, zodat je zsm weer verder kunt op je eigen fiets :-q .
Er zijn nogal wat reserves ingebouwd, kortom.

En met tiewraps spalk je banden met een snee erin, fix je kapotte velgen, zelfs een achterderrie er tijdelijk mee gefixeerd zodat we de Tremalzo er nog mee op en af kwamen. Goud waard, die dingen (er zelfs ooit mijn doormidden gebroken frame mee gefixt zodat ik nog naar huis kon rijden… maar dat was thuis, Zuid-L).

Spaken altijd bij me gehad, nooit nodig gehad gelukkig. Oh ja… heb ook altijd een reserve schakelkabel bij me. Blijft in de Vasabus. Ik sleep niet álles de berg mee op.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt er niet vanuit gaan dat Vasa of een fietsenmaker deze spaken en nippels heeft.
Als je het spul zelf bij je hebt kunnen zij je wel helpen met monteren.
Hetzelfde geldt voor AXS derailleurs en droppers.

Carbon velgen hebben vaak alu nippels.
Maar alu nippels en carbon velgen zijn geen vrienden, Google maar eens.
(alles voor 13g minder gewicht)

De enige keer dat ik in de Alpen problemen zag met spaken was toen een wiel met alu nippels iedere dag 2 nippels scheurde. Toen na een paar dagen het hele wiel van messing nippels voorzien.
Ik had "toevallig" een zakje bij me.
Volgens mij was Kermit daar ook bij, maar weet niet zeker.
Als jouw wielen interne nippels hebben zou ik die zeker meenemen (en een paar spaken).
Is het niet voor deze vakantie, dan komt het in de toekomst nog wel eens van pas.

Ergens moet je echter een grens trekken.
Een hele reserve fiets meenemen is niet mogelijk :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schuurtje73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: do 25 februari 2010, 13:59
Mijn mountainbike: Cannondale F29 1 Alloy

Bedankt allemaal.
De Trans Alp zit er op. Een fantastische ervaring!
Gelukkig hebben we aan de vele goede tips niets gehad. Twee lekke banden, verder geen pech gehad. Het heeft misschien ook wel geholpen dat we qua weer geluk hebben gehad. Mooi weer gehad (paar dagen wat regen), nu een week later ligt er sneeuw.
Mijn fiets
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115021
Ondertussen al twee fietsen verder, nu een Cannondale Scalpel Si 2019
Plaats reactie