Ellebogen ( meer) buigen en druk op buitenste hand i.c.m. stuur naar binnen duwen. Geeft meer druk en grip aan de voorzijde.
Minder grip met deze droogte is niet vreemd.
Nadrukkelijk de bocht doorkijken helpt ook. Vraagt meer commitment.
Het is een spel tussen berijder en materiaal.
In je sys zitten er een aantal ringen onder de stuurpen. 1 minder voelt ook al anders.
Een afbeelding of video geeft ons meer info om te adviseren.
succes.
Meer druk op voorwiel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
De meeste theoretische methodes zijn me wel bekent
(Nu de praktijk nog)
@ Corex
buitenste hand i.c.m. stuur naar binnen duwen klinkt heel tegenstrijdig je duwt toch juist de binnenste hand naar beneden ? Ik snap deze niet helemaal
@ Ghost-biker
Voorrem gebruiken ?
Dit is nieuw voor mij
@ Lars
Ja bij Rvn is genoeg mogelijkheid om te oefenen
en doe ik gemiddeld 3x per week daarom zo frusterend dat het niet echt lekker wil lukken
(Nu de praktijk nog)
@ Corex
buitenste hand i.c.m. stuur naar binnen duwen klinkt heel tegenstrijdig je duwt toch juist de binnenste hand naar beneden ? Ik snap deze niet helemaal
@ Ghost-biker
Voorrem gebruiken ?
Dit is nieuw voor mij
@ Lars
Ja bij Rvn is genoeg mogelijkheid om te oefenen
en doe ik gemiddeld 3x per week daarom zo frusterend dat het niet echt lekker wil lukken
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Wat je vooral zult moeten proberen is je gewicht anders verdelen.
Dat kan door je lichaamsgewicht bewust te verplaatsen, of door een aanpassing in je fiets te doen. (of beide)
Probeer alleen niet in de valkuil van geforceerd bepaalde houdingen aannemen te vallen.
Ellebogen naar buiten? Dat heeft als resultaat dat je torso naar beneden en naar voren gaat en verplaatst dus je gewicht naar beneden en naar voren.
Binnenste arm strekken? Dat heeft als doel je gewicht naar de buitenkant van de fiets te verplaatsen.
Druk zetten op je buitenste handvat? Daarmee zou je je lichaamsgewicht naar voren en naar de buitenkant van de fiets moeten brengen.
Klinkt allemaal heel logisch, maar als je niet bewust bent van de gewichtsverplaatsing die je uit moet voeren aan de hand van deze tips, dan kunnen ze averechts werken.
Je kunt namelijk ook prima je binnenste arm strekken en in een compleet verkeerde houding uitkomen
Dat kan door je lichaamsgewicht bewust te verplaatsen, of door een aanpassing in je fiets te doen. (of beide)
Probeer alleen niet in de valkuil van geforceerd bepaalde houdingen aannemen te vallen.
Ellebogen naar buiten? Dat heeft als resultaat dat je torso naar beneden en naar voren gaat en verplaatst dus je gewicht naar beneden en naar voren.
Binnenste arm strekken? Dat heeft als doel je gewicht naar de buitenkant van de fiets te verplaatsen.
Druk zetten op je buitenste handvat? Daarmee zou je je lichaamsgewicht naar voren en naar de buitenkant van de fiets moeten brengen.
Klinkt allemaal heel logisch, maar als je niet bewust bent van de gewichtsverplaatsing die je uit moet voeren aan de hand van deze tips, dan kunnen ze averechts werken.
Je kunt namelijk ook prima je binnenste arm strekken en in een compleet verkeerde houding uitkomen
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Is net iets beter dan je binnenste hand naar beneden drukken. Als je dat doet komt je zwaartepunt teveel in de binnenbocht, die wil je juist voorkomen want daardoor schuift je fiets onder je uit. Als je met je buitenste hand je fiets zijwaarts naar binnen duwt komt je fiets ook in een schuine stand te staan, maar zit je gewicht meer richting buitenbocht boven je bandencontactpunten. Mocht je dan dan gaan schuiven floept de fiets nieter onder je uit. Schuiven zonder te vallen dus.
ben blij dat ik mijn probleem hier aangekaart hebt,
in die paar berichten (antwoorden) al erg veel geleerd
Zaterdag en zondag maar weer aan de bak
Dus als jullie zat en/of zon as. een blauwe Hei Hei in het RVN zeikerig bochtjes zien oefenen , weten jullie wat er aan de hand is
Thnx allemaal
in die paar berichten (antwoorden) al erg veel geleerd
Zaterdag en zondag maar weer aan de bak
Dus als jullie zat en/of zon as. een blauwe Hei Hei in het RVN zeikerig bochtjes zien oefenen , weten jullie wat er aan de hand is
Thnx allemaal
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Sommige aanwijzingen moet je doen dan voel je wat het effect ervan is.
Als je staand de buitenste pedaal laag doet als je bike schuin is en alle gewicht op dat been zet druk je de binnenste noppen van beide banden in de grond. Hiermee creeer je meer grip
Zittend komt de druk van je lijf via het zadel in de fiets.
In de bocht is de druk dan aan de binnenzijde van de bike geeft dus minder druk op de banden.
Door de voorzijde aan de buitenkant te belasten als de je schuin gaat, komt er meer druk op de binnenzijde van de band dit geeft net wat meer grip. De beweging is dynamisch. Veranderd dus gedurende het rijden van de bocht. Je kan gaan voelen welke timing het beste werkt.
Oefen ze!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Op een droos stoffig dus glad grasveldje om pionnen slalommen helpt om de techniek sneller te ontdekken.
Goede techniek
Als dat werkt, dan ga je niet hard genoeg door de bocht. Want normaal lig je meteen onderuit...
Je hebt wel gelijk dat dit het gewicht meteen naar voren verlegt, maar druk op het voorwiel ga je niet krijgen daardoor, tenminste, geen bruikbare druk... Ik hoop dat dat je grapje was...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30
Zeker geen grapje.
Niet vol in de rem natuurlijk, maar beetje aan laten lopen en vol op de pedalen blijven.
30 jaar geleden geleerd (toen we nog van de cantilever velgremmen hadden) tijdens trainingen met KNWU. Volgens mij was het de bondscoach van toen.
En het werkt nog steeds, alleen ben ik niet meer zo snel.
Niet vol in de rem natuurlijk, maar beetje aan laten lopen en vol op de pedalen blijven.
30 jaar geleden geleerd (toen we nog van de cantilever velgremmen hadden) tijdens trainingen met KNWU. Volgens mij was het de bondscoach van toen.
En het werkt nog steeds, alleen ben ik niet meer zo snel.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Ik heb toch heel wat instructies gelezen en YT filmpjes bekeken, maar remmen en doortrappen in de bochten wordt door iedereen afgeraden met sterke argumenten. Ik ben bang dat jij en bondscoach senior hier alleen in staan. Misschien iets met voortschrijdend inzicht?
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
1,5 jaar terug tijdens een clinic geleerd om overmatig de armen te buigen, zodat je neus voor je gevoel boven je voorwiel zat. Vervolgens zo hard mogelijk een vlakke U-bocht maken. Dat was op nat gras. Onvoorstelbaar hoeveel grip er was met deze houding. Het gaf mij in ieder geval veel zelfvertrouwen in de capaciteiten van de fiets en de band. Overigens moest bij aanvang van de clinic de druk van de bandjes flink naar beneden.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Interessante clinicThe Grim Ripper schreef: ↑vr 22 juli 2022, 00:41 1,5 jaar terug tijdens een clinic geleerd om overmatig de armen te buigen, zodat je neus voor je gevoel boven je voorwiel zat. Vervolgens zo hard mogelijk een vlakke U-bocht maken. Dat was op nat gras. Onvoorstelbaar hoeveel grip er was met deze houding. Het gaf mij in ieder geval veel zelfvertrouwen in de capaciteiten van de fiets en de band. Overigens moest bij aanvang van de clinic de druk van de bandjes flink naar beneden.
Weet je toevallig nog welke
band, velgbr, psi eigen gewicht
- The Grim Ripper
- Mountainbike Junk
- Berichten: 263
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
- Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail
Bij Pieter Klaver mtb sportief https://www.mtbsportief.nl/HB_Eagle schreef: ↑vr 22 juli 2022, 05:00Interessante clinicThe Grim Ripper schreef: ↑vr 22 juli 2022, 00:41 1,5 jaar terug tijdens een clinic geleerd om overmatig de armen te buigen, zodat je neus voor je gevoel boven je voorwiel zat. Vervolgens zo hard mogelijk een vlakke U-bocht maken. Dat was op nat gras. Onvoorstelbaar hoeveel grip er was met deze houding. Het gaf mij in ieder geval veel zelfvertrouwen in de capaciteiten van de fiets en de band. Overigens moest bij aanvang van de clinic de druk van de bandjes flink naar beneden.
Weet je toevallig nog welke
band, velgbr, psi eigen gewicht
Was geloof ik een niveau 2/3 clinic met drops en switchbacks
Ik rij zelf een Devinci Django 29 (trail bike, óók een Canadees ) met een tubeless combi van V/A Continental Race Cross / King met gemiddeld 1,5 / 1,7 bar op 30mm velgen.
Stuurbreedte 76cm, 182cm en 85kg.
Ik heb toen zelf niks gewijzigd aan mijn bandenspanning, maar voor aanvang liet hij de anderen flink wat druk van de banden halen.
Wat ook kan meespelen is de setup van je vork. Daar al eens mee geëxperimenteerd?
Ik zag in je sys (fraaie bike, ook Canadees ) dat je grips hebt met van die opstaande dingen? Mij is wel eens opgevallen dat bikers met zo'n stuur hun armen veel minder gebogen hebben en meer een soort racefiets houding hebben. Wat ik er mee wil zeggen is ook eens goed naar je algemene houding op de fiets te (laten) kijken.
Succes ermee
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Bochten blijven een zeer complex en ingewikkeld iets.
Geometrie van je fiets, houding, banden en bandenspanning en type bocht spelen allemaal een rol. Er zijn ook weinig vaste gegevens.
Vooral de moderne fietsen vragen wat meer overtuiging en dus techniek.
Wat betreft het remmen, trail braking is toch wel een aardig bekend iets en helpt om meer druk op je band te houden.
In het racen veel gebruikt, maar ook bij MX en trial zeker niet vreemd.
Echt afremmen doe je altijd voor de bocht.
Geometrie van je fiets, houding, banden en bandenspanning en type bocht spelen allemaal een rol. Er zijn ook weinig vaste gegevens.
Vooral de moderne fietsen vragen wat meer overtuiging en dus techniek.
Wat betreft het remmen, trail braking is toch wel een aardig bekend iets en helpt om meer druk op je band te houden.
In het racen veel gebruikt, maar ook bij MX en trial zeker niet vreemd.
Echt afremmen doe je altijd voor de bocht.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl