Meer druk op voorwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

pietervl schreef: do 21 juli 2022, 23:05 Ik heb toch heel wat instructies gelezen en YT filmpjes bekeken, maar remmen en doortrappen in de bochten wordt door iedereen afgeraden met sterke argumenten. Ik ben bang dat jij en bondscoach senior hier alleen in staan. Misschien iets met voortschrijdend inzicht?

Beetje flauwe link drop, maar er is toch wel wat meer aan de hand dan het zwart witte aan /uit mbt remmen in bochten..

https://m.pinkbike.com/news/zeps-how-to ... -2015.html
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HJ12 schreef: vr 22 juli 2022, 09:31
pietervl schreef: do 21 juli 2022, 23:05 Ik heb toch heel wat instructies gelezen en YT filmpjes bekeken, maar remmen en doortrappen in de bochten wordt door iedereen afgeraden met sterke argumenten. Ik ben bang dat jij en bondscoach senior hier alleen in staan. Misschien iets met voortschrijdend inzicht?

Beetje flauwe link drop, maar er is toch wel wat meer aan de hand dan het zwart witte aan /uit mbt remmen in bochten..

https://m.pinkbike.com/news/zeps-how-to ... -2015.html
Je hebt wel door dat ze de voorrem niet 1x noemen in het artikel waar het over remmen in de bocht gaat... ?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Lars TB schreef: vr 22 juli 2022, 21:00
HJ12 schreef: vr 22 juli 2022, 09:31


Beetje flauwe link drop, maar er is toch wel wat meer aan de hand dan het zwart witte aan /uit mbt remmen in bochten..

https://m.pinkbike.com/news/zeps-how-to ... -2015.html
Je hebt wel door dat ze de voorrem niet 1x noemen in het artikel waar het over remmen in de bocht gaat... ?
Ja en ze noemen wel specifiek de achterrem, maar de strekking van het verhaal is dat het allemaal niet zo zwart wit is …
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

HJ12 schreef: vr 22 juli 2022, 23:01
Lars TB schreef: vr 22 juli 2022, 21:00

Je hebt wel door dat ze de voorrem niet 1x noemen in het artikel waar het over remmen in de bocht gaat... ?
Ja en ze noemen wel specifiek de achterrem, maar de strekking van het verhaal is dat het allemaal niet zo zwart wit is …
Strekking is volgens mij : Snelheid controle in dalende bochten d.m.v. gebruik van de remmen prima gaat. en dat dit een gebrek aan rijtechniek kan compenseren.

Het heeft niets met het onderwerp te maken. Hooguit deze regels uit de tekst van de link.

"Braking Through Downhill Corners

The Negative Affects of Braking

- Typically, less traction (though sometimes braking can actually increase traction on the front wheel)"

Is In vet wat je bedoelde ? Kun je dat uitleggen hoe dat werkt ? Ik snap het niet.

Dan zijn we weer on track. onderwerp: "]Meer druk op het voorwiel wegens te weinig grip"
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zet je sag is op 30% als ie daar nog niet staat, verminder je voorvork druk met 5-10 psi en kijk / voel eens wat er dan gebeurt. Je luchtdruk van je band is namelijk al best (te) laag.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

corex schreef: vr 22 juli 2022, 23:51
HJ12 schreef: vr 22 juli 2022, 23:01

Ja en ze noemen wel specifiek de achterrem, maar de strekking van het verhaal is dat het allemaal niet zo zwart wit is …
Strekking is volgens mij : Snelheid controle in dalende bochten d.m.v. gebruik van de remmen prima gaat. en dat dit een gebrek aan rijtechniek kan compenseren.

Het heeft niets met het onderwerp te maken. Hooguit deze regels uit de tekst van de link.

"Braking Through Downhill Corners

The Negative Affects of Braking

- Typically, less traction (though sometimes braking can actually increase traction on the front wheel)"

Is In vet wat je bedoelde ? Kun je dat uitleggen hoe dat werkt ? Ik snap het niet.

Dan zijn we weer on track. onderwerp: "]Meer druk op het voorwiel wegens te weinig grip"
Een beetje OT, maar als ik het dan echt moet uitkouwen. Ik reageerde op een post van Pietervl, waarin deze aangaf dat remmen en doortrappen in bochten not done is. Ik meen dat dat wat genuanceerder ligt en heb dat met een verwijzing naar het pinkbike artikel duidelijk willen maken.

Verder kan ik me ook nog wel wat voorstellen bij meer tractie door je voorrem te gebruiken. Als je je voorrem gebruikt kan dat tot gevolg hebben dat je balans op de fiets verandert en de voorkant wil inveren. Als dat laatste gebeurd gaat dat volgens mij ook gepaard met meer druk op je wiel en dus ook meer tractie..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je kunt altijd en overal je rem gebruiken… als je maar nooit blokkerend remt. Voor en schter niet. Ook in een bocht, ook voor, houd je grip, zolang je maar blijft rollen.
Op een onbekend parcours zie je in de zomer door al ‘t groen bv niet altijd ‘de rest van een bocht’, dus rem je zo nodig bij.

Das ook wel de kick. Zo vlot mogelijk rijden, en je snelheid steeds zo moeten aanpassen dat je nog altijd kan corrigeren, kan bijsturen, daarbij de flow bewarend… dan dans je over de trails…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gewoon een keer onderuit gaan.

Klinkt stom, maar als je een keer onderuit bent gegaan weet je meteen waar het punt ligt waarop je 'te ver' bent gegaan.

Als je dat punt continue blijft opzoeken, kan je nog wel eens onderuit gaan, maar uiteindelijk weet je feilloos hoe ver je kan gaan.

Ik rij zelf veel te behouden en merk dat ik in bochten dit risico ook meer moet gaan nemen om sneller te worden en de bochten beter te pakken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zou technieken aan gaan leren en veel gaan oefenen (al dan niet lift assisted).

Zo zijn er vast nog meer benaderingen.

Oefen je drops op dezelfde wijze ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Peelrijder schreef: za 23 juli 2022, 12:26 Gewoon een keer onderuit gaan.

Klinkt stom, maar als je een keer onderuit bent gegaan weet je meteen waar het punt ligt waarop je 'te ver' bent gegaan.

Als je dat punt continue blijft opzoeken, kan je nog wel eens onderuit gaan, maar uiteindelijk weet je feilloos hoe ver je kan gaan.

Ik rij zelf veel te behouden en merk dat ik in bochten dit risico ook meer moet gaan nemen om sneller te worden en de bochten beter te pakken.
Ben ik het niet mee eens en dat zeg ik uit (veelvuldige) ervaring :( Elke ondergrond en jaargetijden is anders en geeft andere grip. Op loam kun je bijvoorbeeld platter dan op loose over hard.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Peelrijder schreef: za 23 juli 2022, 12:26 Gewoon een keer onderuit gaan.
Nou iedereen gaat wel een keer onderuit als je de grenzen (van je eigen kunnen) opzoekt. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, wat ik alweer 😓 uit eigen ervaring weet; herstellende van een ac- luccatie tosie 4 ;
Stom kontakt tussen pedaal en wortel op een vlak stukje rode route..........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

The Grim Ripper schreef: vr 22 juli 2022, 07:02
dat je grips hebt met van die opstaande dingen?
die zitten er tegenwoordig niet meer op wel of niet tijdelijk vervangen door bontragers ff afwachten hoe mijn tfcc letsel het houdt
Verdere specs kloppen ook niet meer voor een deel
Dropper en derrie zijn AXS geworden met gouden (love it or hate it) details 😬
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Azurri schreef: za 23 juli 2022, 17:20
Peelrijder schreef: za 23 juli 2022, 12:26 Gewoon een keer onderuit gaan.
Nou iedereen gaat wel een keer onderuit als je de grenzen (van je eigen kunnen) opzoekt. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, wat ik alweer 😓 uit eigen ervaring weet; herstellende van een ac- luccatie tosie 4 ;
Stom kontakt tussen pedaal en wortel op een vlak stukje rode route..........
Hè wat kak man! We hebben hier een topic over op het forum hè. Hier ook een ervaringsdeskundige :-{ :-{ wel al inmiddels 3-4 jaar geleden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Een Forekaster is een echte NNB = Niet Nadenken Band. Die monteer je en je hoeft niet eens meer na te denken dat je rekening met je voorband dient houden.

Zeker in 2.35, op de Nederlandse routes.

Ongeacht je bochtentechniek, kom je met de Forekaster altijd de bocht door. Met een Forekaster voorop, kan ik bochten zelfs als een wielrenner nemen. Gewoon plat de bocht door. Niks armpje gestrekt. De Maxxis Ardent heeft dit zelfs nog sterker.

Ik zou het bij mijn stuurpen of voorvork zoeken.

Stuurpen: hoger/lager/langer/korter of juist negatief (slammed)

Voorvork: de druk iets omhoog gooien

Ik heb zelf ook naar meer druk op mijn voorwiel gezocht, stuurpen lager en slammed hielp daarbij. Als ik nog meer druk wil zet ik gewoon mijn voorvork uit. Zo heb ik een keer een rondje Leersum gereden. Druk in mijn voorvork zou dan ook omhoog kunnen, maar voor als ik mijn voorvork echt nodig heb, staat de druk wel goed en zo'n spannende route is Leersum nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Voorvork uit zetten voor meer druk op je voorwiel is wel redelijk bijzonder.
Ik vermoed dat niet iedereen het met je eens is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie