Het advies om van een net gekochte fiets beide wielen volledig uit elkaar te halen en opnieuw in te spaken vind ik wel een beetje ver gaan voor iemand die advies vraagt over een beurtje aan z’n fiets.Gerard4t schreef: ↑za 2 juli 2022, 20:40 De eerste beurt moet voor het rijwiel in gebruik genomen wordt, de boel is op snelheid in elkaar geflanst, vaak zonder borgmiddel of montagepasta. Wielen zijn machinaal gevlochten, vaak wel aardig, maar niet perfect. Na vele jaren ervaring met rijwielen en gepokt en gemazzeld in de fijnmechanica, is het nu standaard om een nieuw rijwiel even helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Verkochten ze rijwielen maar als bouwpakket, dan was ik sneller klaar.
Eerste beurt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De hele fiets dus
Maar inderdaad, ben het met je eens.
Veel van een eerste beurt kun je best zelf doen. Boutjes nalopen, checken of de remmen en versnellingen (nog) goed afgesteld staan, veel meer is het niet.
Het natrekken van wielen is een ander verhaal. In een ideale wereld zou de fietsenmaker dat voor aflevering gedaan hebben en dan hoef je de spaken helemaal niet meer na te trekken na een paar honderd km. Maar ik denk dat dat in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt.
Als je het perfect wilt doen laat je de spaken dus meteen even natrekken door iemand die weet wat hij doet.
Een makkelijke check om te kijken of de spaken gelijkmatig op spanning staan is het geluid. Met een vinger aan de spaak "plukken", alsof het een dikke gitaarsnaar is. Dat geeft een toon, die moet bij alle spaken aan dezelfde kant van het wiel redelijk gelijk zijn. Als er een spaak veel lager of hoger klinkt staat die te los of te strak.
Of je die dan zelf gaat aandraaien of ermee naar een fietsenmaker gaat moet je zelf beslissen. Maar ik kan me voorstellen dat je zoiets jezelf nog niet toevertrouwd.
Je kunt ook gewoon blijven fietsen tot er eventueel ooit een probleem met het wiel ontstaat, dat doen denk ik de meeste mensen...
Maar inderdaad, ben het met je eens.
Veel van een eerste beurt kun je best zelf doen. Boutjes nalopen, checken of de remmen en versnellingen (nog) goed afgesteld staan, veel meer is het niet.
Het natrekken van wielen is een ander verhaal. In een ideale wereld zou de fietsenmaker dat voor aflevering gedaan hebben en dan hoef je de spaken helemaal niet meer na te trekken na een paar honderd km. Maar ik denk dat dat in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt.
Als je het perfect wilt doen laat je de spaken dus meteen even natrekken door iemand die weet wat hij doet.
Een makkelijke check om te kijken of de spaken gelijkmatig op spanning staan is het geluid. Met een vinger aan de spaak "plukken", alsof het een dikke gitaarsnaar is. Dat geeft een toon, die moet bij alle spaken aan dezelfde kant van het wiel redelijk gelijk zijn. Als er een spaak veel lager of hoger klinkt staat die te los of te strak.
Of je die dan zelf gaat aandraaien of ermee naar een fietsenmaker gaat moet je zelf beslissen. Maar ik kan me voorstellen dat je zoiets jezelf nog niet toevertrouwd.
Je kunt ook gewoon blijven fietsen tot er eventueel ooit een probleem met het wiel ontstaat, dat doen denk ik de meeste mensen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Zo zit ik ook een beetje te denken. Ik fiets de afgelopen tijd vaak 3 of 4 keer per week. Gemiddeld 2 tot 2.5 uur. Al zal dit minder worden als het eerder donker is. Om de fork en demper nou elke 2 maand naar de fiets maker te moeten brengen lijkt me ook wat veel.sandercl schreef: ↑zo 3 juli 2022, 08:45 Dit vraag ik mezelf ook af.
Eerste beurt stelt niets voor dat is meer een verkoop techniek.
Vooral de vering onderhoud vraag ik me af.
In mijn geval zegt rockshox van de voorvork en demper elke 50 uur een service beurt te geven.
Gemiddeld doe ik Ritten van 100-120 km in 4-6 uur( deel daarvan is weg, rest is allemaal off road en geen bikeparks met grote jumps en drops)
Dat zou betekenen dat ik elke 10 Ritten een 50 uur onderhoud zou moeten doen.
Ik lees hierboven elk jaar a 2jaar?
Cube attention sl 2021 blauw.
Cube stereo 120 race 2022 wit.
Cube stereo 120 race 2022 wit.
Zo veel verschillende meningen had ik niet verwacht
Maar het komt er op neer dat de eerste beurt niet zo heel veel voorsteld.
Heb inmiddels een moment sleutel dus de boutjes zal ik zelf eens aandraaien. Dan de fiets maar eens helemaal laten nakijken als het mooie weer voorbij is. Lijkt me toch iets dat je vooral op gevoel doet en dat is iets dat met de tijd komt.
Bedankt allemaal!
Maar het komt er op neer dat de eerste beurt niet zo heel veel voorsteld.
Heb inmiddels een moment sleutel dus de boutjes zal ik zelf eens aandraaien. Dan de fiets maar eens helemaal laten nakijken als het mooie weer voorbij is. Lijkt me toch iets dat je vooral op gevoel doet en dat is iets dat met de tijd komt.
Bedankt allemaal!
Cube attention sl 2021 blauw.
Cube stereo 120 race 2022 wit.
Cube stereo 120 race 2022 wit.