Drie onnozele vragen over remvloeistof

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

38x10 schreef: ma 27 juni 2022, 16:08
Weet iemand ergens een goede tutorial om cilinders+seals te reinigen? En wat bedoel je met je 2e opmerking?
Als de hoofdrem zuiger naar rechts gaat komt hij voor het compensatie gaatje te zitten en kan er geen nieuwe vloeistof meer bij. Dat is alleen mogelijk als er geen vrije slag meer is in het mechaniek.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik geloof niet dat ik je snap? Als dat het geval zou zijn, dan zou ik toch ook geen vloeistof van de remhandel naar de klauw kunnen duwen met de spuit?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

38x10 schreef: ma 27 juni 2022, 10:02 @Peelrijder: vloeistof is goed afgesloten weggezet, maar trekt ongetwijfeld (iets) meer water aan dan in de afgesloten fabrieksverpakking. Dat het water in de leidingen bij 100 graden gaat koken is (gelukkig) niet waar. Het vormt een oplossing met de Dot 5.1 (dat juist om die reden water aantrekt, anders hadden ze het wel hydrofobisch gemaakt begrijp ik), waardoor het kookpunt van Dot 5.1 omlaag gaat.

Uiteraard verlaagt het kookpunt bij veroudering maar vocht, water in de remvloeistof gaat wel verdampen als het kookpunt bereikt is en die damp is samendrukbaar.

https://driving-dutchman.nl/weten-remvloeistof/

Gelukkig is er vanalles over remvloeistof te vinden op het internet.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit is een heel raar stukje.
Kokend water veroorzaakt lucht in de vloeistof?
DrivingDutchman schreef:Doordat de remvloeistof, met daarin het water, gaat koken, ontstaat er vloeistofdamp waar lucht in zit. Goede remvloeistof zonder water is niet samendrukbaar en zorgt dat het remsysteem doet wat het moet doen; kracht overbrengen van het rempedaal naar de remblokken en remmen. Vloeistofdamp met daarin lucht is wel samendrukbaar. Als er te veel vloeistofdamp in het remsysteem zit, trap je uiteindelijk door de lucht en remmen heen.
En het gaat nog even door.
Waar komt de lucht vandaan?
Kokend water veroorzaakt vloeistofdamp én lucht?
Hij zal waterdamp bedoelen, maar iemand die zulke dingen door elkaar haalt zou ik niet als technische referentie nemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2075
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het lijkt me bovendien onwaar. Als het water mengt met de DOT krijg je een nieuwe vloeistof, met een nieuw kookpunt (dat hoger is dan dat van water en lager dan dat van de originele DOT, vandaar de term dry boiling point bij nieuwe vloeistof). Alleen als het spul niet zou mengen zou het water al gaan koken bij 100 graden. Dan zou je bij opwarming van de remmen naar 100 graden dus al kans hebben op vapor lock.
^ dat, of ik herinner mij de schei- en natuurkunde van de middelbare school helemaal verkeerd.. :-)

Iemand nog antwoord op mijn onnozele vragen ondertussen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is dus juist waarom DOT zo van water houdt, by design.
Anders zou eventueel water zich onderin, dus in de remklauw, verzamelen en dan zou je juist op de warmste plek de vloeistof hebben met het laagste kookpunt (water).
In de auto rem je liever met een iets lager DOT kookpunt, dan met het kookpunt van water.

Water onderin kan wel gebeuren bij systemen met minerale olie.
Maar dan moet er eerst water in komen.
Dat zou bijv kunnen door met hoge druk water op de remklauw te spuiten.
Niet doen dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand nog antwoord op mijn onnozele vragen ondertussen?
Ik ben je vragen even kwijt :wink:

1 Nee, is zelfstellend, dus komt vanzelf goed.
2 Weet ik niet (voor de SRAM G2 RSC)
3 Geen probleem, zo heet wordt het nooit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 juni 2022, 21:48 Dat is dus juist waarom DOT zo van water houdt, by design.
Anders zou eventueel water zich onderin, dus in de remklauw, verzamelen en dan zou je juist op de warmste plek de vloeistof hebben met het laagste kookpunt (water).
In de auto rem je liever met een iets lager DOT kookpunt, dan met het kookpunt van water.

Water onderin kan wel gebeuren bij systemen met minerale olie.
Maar dan moet er eerst water in komen.
Dat zou bijv kunnen door met hoge druk water op de remklauw te spuiten.
Niet doen dus.
Dit kan gebeuren bij Dot5.0 dat is een remvloeistof op siliconenbazis, deze mengt zich niet met water maar inlichten dan waardoor het water naar het laagste punt zakt en daar op den duur en bij verhitting roest en waterdamp (wat jullie liever als term gebruiken) veroorzaakt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit kan gebeuren bij Dot5.0 dat is een remvloeistof op siliconenbazis, deze mengt zich niet met water maar inlichten dan waardoor het water naar het laagste punt zakt
Uitgezonderd een paar zeldzame uitzonderingen wordt DOT 5.0 nergens toegepast.
We zouden het dan net zo goed over olijfolie of babyolie kunnen hebben :wink:

Minerale olie wordt in onze fietsen wel gebruikt.
Mengt ook niet met water, dus daar zou het water zich ook onderin het systeem verzamelen.
Maar dan moet het er eerst inkomen natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

38x10 schreef: zo 26 juni 2022, 23:02
2. Kan ik volstaan met alleen aan de remhendelkant een klein beetje vloeistof toevoegen, of staan dat garant aan lucht in de leiding en kan ik beter de gehele procedure opnieuw doen?
dat heet een lever bleed, goede manier om even snel te ontluchten.
met een bleed block of eventueel met nieuwe remblokken erin. doordat je de remklauw met rust laat is de kans klein dat er olie op de remblokken komt.
niet met afgesleten remblokken doen, want dan stop je teveel olie in het systeem en dan krijg je er later je nieuwe blokken niet in.
Plaats reactie