Als de hoofdrem zuiger naar rechts gaat komt hij voor het compensatie gaatje te zitten en kan er geen nieuwe vloeistof meer bij. Dat is alleen mogelijk als er geen vrije slag meer is in het mechaniek.
Drie onnozele vragen over remvloeistof
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Ik geloof niet dat ik je snap? Als dat het geval zou zijn, dan zou ik toch ook geen vloeistof van de remhandel naar de klauw kunnen duwen met de spuit?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Uiteraard verlaagt het kookpunt bij veroudering maar vocht, water in de remvloeistof gaat wel verdampen als het kookpunt bereikt is en die damp is samendrukbaar.38x10 schreef: ↑ma 27 juni 2022, 10:02 @Peelrijder: vloeistof is goed afgesloten weggezet, maar trekt ongetwijfeld (iets) meer water aan dan in de afgesloten fabrieksverpakking. Dat het water in de leidingen bij 100 graden gaat koken is (gelukkig) niet waar. Het vormt een oplossing met de Dot 5.1 (dat juist om die reden water aantrekt, anders hadden ze het wel hydrofobisch gemaakt begrijp ik), waardoor het kookpunt van Dot 5.1 omlaag gaat.
https://driving-dutchman.nl/weten-remvloeistof/
Gelukkig is er vanalles over remvloeistof te vinden op het internet.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dit is een heel raar stukje.
Kokend water veroorzaakt lucht in de vloeistof?
Waar komt de lucht vandaan?
Kokend water veroorzaakt vloeistofdamp én lucht?
Hij zal waterdamp bedoelen, maar iemand die zulke dingen door elkaar haalt zou ik niet als technische referentie nemen.
Kokend water veroorzaakt lucht in de vloeistof?
En het gaat nog even door.DrivingDutchman schreef:Doordat de remvloeistof, met daarin het water, gaat koken, ontstaat er vloeistofdamp waar lucht in zit. Goede remvloeistof zonder water is niet samendrukbaar en zorgt dat het remsysteem doet wat het moet doen; kracht overbrengen van het rempedaal naar de remblokken en remmen. Vloeistofdamp met daarin lucht is wel samendrukbaar. Als er te veel vloeistofdamp in het remsysteem zit, trap je uiteindelijk door de lucht en remmen heen.
Waar komt de lucht vandaan?
Kokend water veroorzaakt vloeistofdamp én lucht?
Hij zal waterdamp bedoelen, maar iemand die zulke dingen door elkaar haalt zou ik niet als technische referentie nemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Het lijkt me bovendien onwaar. Als het water mengt met de DOT krijg je een nieuwe vloeistof, met een nieuw kookpunt (dat hoger is dan dat van water en lager dan dat van de originele DOT, vandaar de term dry boiling point bij nieuwe vloeistof). Alleen als het spul niet zou mengen zou het water al gaan koken bij 100 graden. Dan zou je bij opwarming van de remmen naar 100 graden dus al kans hebben op vapor lock.
^ dat, of ik herinner mij de schei- en natuurkunde van de middelbare school helemaal verkeerd..
Iemand nog antwoord op mijn onnozele vragen ondertussen?
^ dat, of ik herinner mij de schei- en natuurkunde van de middelbare school helemaal verkeerd..
Iemand nog antwoord op mijn onnozele vragen ondertussen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat is dus juist waarom DOT zo van water houdt, by design.
Anders zou eventueel water zich onderin, dus in de remklauw, verzamelen en dan zou je juist op de warmste plek de vloeistof hebben met het laagste kookpunt (water).
In de auto rem je liever met een iets lager DOT kookpunt, dan met het kookpunt van water.
Water onderin kan wel gebeuren bij systemen met minerale olie.
Maar dan moet er eerst water in komen.
Dat zou bijv kunnen door met hoge druk water op de remklauw te spuiten.
Niet doen dus.
Anders zou eventueel water zich onderin, dus in de remklauw, verzamelen en dan zou je juist op de warmste plek de vloeistof hebben met het laagste kookpunt (water).
In de auto rem je liever met een iets lager DOT kookpunt, dan met het kookpunt van water.
Water onderin kan wel gebeuren bij systemen met minerale olie.
Maar dan moet er eerst water in komen.
Dat zou bijv kunnen door met hoge druk water op de remklauw te spuiten.
Niet doen dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik ben je vragen even kwijtIemand nog antwoord op mijn onnozele vragen ondertussen?
1 Nee, is zelfstellend, dus komt vanzelf goed.
2 Weet ik niet (voor de SRAM G2 RSC)
3 Geen probleem, zo heet wordt het nooit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dit kan gebeuren bij Dot5.0 dat is een remvloeistof op siliconenbazis, deze mengt zich niet met water maar inlichten dan waardoor het water naar het laagste punt zakt en daar op den duur en bij verhitting roest en waterdamp (wat jullie liever als term gebruiken) veroorzaakt.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 27 juni 2022, 21:48 Dat is dus juist waarom DOT zo van water houdt, by design.
Anders zou eventueel water zich onderin, dus in de remklauw, verzamelen en dan zou je juist op de warmste plek de vloeistof hebben met het laagste kookpunt (water).
In de auto rem je liever met een iets lager DOT kookpunt, dan met het kookpunt van water.
Water onderin kan wel gebeuren bij systemen met minerale olie.
Maar dan moet er eerst water in komen.
Dat zou bijv kunnen door met hoge druk water op de remklauw te spuiten.
Niet doen dus.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Uitgezonderd een paar zeldzame uitzonderingen wordt DOT 5.0 nergens toegepast.Dit kan gebeuren bij Dot5.0 dat is een remvloeistof op siliconenbazis, deze mengt zich niet met water maar inlichten dan waardoor het water naar het laagste punt zakt
We zouden het dan net zo goed over olijfolie of babyolie kunnen hebben
Minerale olie wordt in onze fietsen wel gebruikt.
Mengt ook niet met water, dus daar zou het water zich ook onderin het systeem verzamelen.
Maar dan moet het er eerst inkomen natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
dat heet een lever bleed, goede manier om even snel te ontluchten.
met een bleed block of eventueel met nieuwe remblokken erin. doordat je de remklauw met rust laat is de kans klein dat er olie op de remblokken komt.
niet met afgesleten remblokken doen, want dan stop je teveel olie in het systeem en dan krijg je er later je nieuwe blokken niet in.