nieuw vork plaatsen in mijn kona hei hei

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ivan Nagels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 juni 2022, 14:53

Hey Iedereen,

Een paar jaar geleden heb ik en kona hei hei gekocht maar omdat ik meer en meer trailgericht ben gaan rijden voldoet mijn vork van 100mm niet meer. Er zijn hei hei's met een veerweg van 120 mm maar ik zou graag nog wat meer hebben. Is er iemand die weet tot hoe ver ik kan gaan zonder de gehele geometrie om zeep te helpen?

Alvast bedankt voor de , meer dan waarschijnlijk, wijze raad!

Ivan
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ivan Nagels schreef: zo 5 juni 2022, 15:03 Hey Iedereen,

Een paar jaar geleden heb ik en kona hei hei gekocht maar omdat ik meer en meer trailgericht ben gaan rijden voldoet mijn vork van 100mm niet meer. Er zijn hei hei's met een veerweg van 120 mm maar ik zou graag nog wat meer hebben. Is er iemand die weet tot hoe ver ik kan gaan zonder de gehele geometrie om zeep te helpen?

Alvast bedankt voor de , meer dan waarschijnlijk, wijze raad!

Ivan
Dat is heel erg verschillend per fiets. Maar je merkt het snel genoeg als het te gek is, want dan rijdt het echt niet meer. Maar om te testen heb je voorvorken nodig en dat is dus wel een ding. Mijn ervaring met Kona is namelijk dat ze het al snel niet leuk gaan vinden in de geometrie en je sturen dus. Maar dat was met een process 153.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Max fork lenght Kona.

Ik ben op mijn vorige (carbon XC) frame van 100 mm naar 130 mm gegaan, RS Reba. Fiets werd (logisch) iets slomer en minder nerveus. Achteraf net iets teveel van het goede. Nu een RS SID Ultimate Raceday 120 mm met 35 mm vorkpoten en dat is echt een fantastisch ding. Ik heb geen behoefte aan meer veerweg (maar ben dan ook meer XC georienteerd). Vangt alle klappen makkelijk op, lees de reviews maar.

Ik denk dat 120 mm met een RS SID perfect past bij een Hei Hei, zeker als je wat meer marge wil hebben op drops en in de bergen, maar toch XC karakter behouden.

SID Ultimate niet goedkoop, wel heel goed.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ivan Nagels schreef: zo 5 juni 2022, 15:03 Hey Iedereen,

Een paar jaar geleden heb ik en kona hei hei gekocht maar omdat ik meer en meer trailgericht ben gaan rijden voldoet mijn vork van 100mm niet meer. Er zijn hei hei's met een veerweg van 120 mm maar ik zou graag nog wat meer hebben. Is er iemand die weet tot hoe ver ik kan gaan zonder de gehele geometrie om zeep te helpen?

Alvast bedankt voor de , meer dan waarschijnlijk, wijze raad!

Ivan
Geometrie help je niet om zeep. Je verandert hem. Volgens de kenners van 10 jaar geleden zou met de huidige geometrie niet te rijden zijn. Dus hoe fout kun je gaan?


Een vuistregel is dat een 'inch' extra lengte van de vork ongeveer een graad verandering is. Dus als je van 100 mm naar 140 mm zou gaan, dan verander je de hoeken met ongeveer anderhalve graad. Voor het stuurgedrag is dat waarschijnlijk alleen maar positief, zie de huidige trend.

Maar de voorkant komt flink omhoog en je zadel kantelt naar achteren. Je komt dus heel anders op de fiets te zitten. Verder achterop gaat tegen de trend in, maar je kunt twijfels zetten bij zeer steile zitbuishoeken. Dat is vooral leuk als het zeer steil omhoog gaat of als je aan triatlon doet. Maar te ver achterop maakt actief biken erg lastig. Je moet je zadel dus een stuk naar voren schuiven. Daardoor wordt je zithouding korter. In combinatie met een hogere voorkant is dat goed als je meer controle zoekt, maar je hebt niet meer dezelfde 'snelle' zithouding van voorheen. En als je die terug wilt hebben, dan moet je met een langere, diepere stuurpen gaan werken. En zo een stuurpen heeft weer invloed op je stuurgedrag. In de regel geen positieve invloed, maar er valt aan de wennen.

40 mm aan de voorkant erbij is zeer duidelijk merkbaar. Of de fiets dan nog het karakter heeft wat je gewend was valt te betwijfelen. Dan is de vraag of je er mee leven kunt? Dat valt lastig te voorspellen.
Bij een wijziging tot pakweg 30 mm extra veerweg vallen de veranderingen nog mee en behoud je vrijwel zeker min of meer het huidige karakter van je fiets.

Dan heeft de afstelling van de vork nog enige invloed op dit verhaal. Je kunt een 130 mm vork iets soepeler rijden , waardoor het verschil in toename van hoogte in de praktijk misschien wat lager uitvalt. En je om die reden misschien nog wel naar 140 mm kunt gaan. Maar dan moet je daar dus ook daadwerkelijk rekening mee houden.

En een soepele Reba met 120 mm is een heel andere vork dan zo een moderne SID. De Reba is al aan de slappe kant voor een rijder van 75 kg. En dat maakt misschien nog wel een groter verschil in de rijeigenschappen dan de behoorlijk anders afgestelde vering tussen die 2 vorken!

(Ik stop standaard bijna altijd 20-40 mm meer veerweg in mijn fietsen, eigenlijk alleen maar met positief resultaat!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb in al m'n fietsen met 20 a 30mm meer gereden dan bedoeld.
20mm kan ongestraft, 30mm is een grensgeval, wat Crapton al aangeeft en Lars verder verduidelijkt.
20mm kan probleemloos in je Kona en als je dan 34 of 35mm vorkpoten kiest (nu heb je 32mm?) dan heb je minder flex en daarmee meer precisie in het sturen en remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Laat ik nou nog een prima 150mm Fox in de aanbieding hebben... :tong
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Ivan Nagels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 juni 2022, 14:53

Iedereen bedankt voor de zeer interessante reacties!
Als ik het goed begrijp en samenvat kan ik dus best een vork nemen van 120mm nemen met dikkere "poten". Anders kan het zijn dat ik de geometrie teveel beïnvloed en een goede vork kost toch snel een aardig centje; De dikkere poten zorgen voor extra controle

Dank u iedereen!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ivan Nagels schreef: di 7 juni 2022, 12:45 Anders kan het zijn dat ik de geometrie teveel beïnvloed en een goede vork kost toch snel een aardig centje;
Misschien daarom interessant om te kijken naar een vork waarvan je de hoogte kunt aanpassen. Als je ergens een Manitou Mattoc Pro kunt vinden bijvoorbeeld, die kun je op 120, 130 en 140mm instellen met meegeleverde spacers. Dan kun je het uitproberen zonder het risico een te hoge vork te kopen :-q
Het is hier geen ponykamp!
Ivan Nagels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 juni 2022, 14:53

Dat is zelfs nog een betere tip! merci!
Let the search begin....
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Je kan ook eventueel nog met de interne luchtkamer spacers spelen en sag (niet ideaal maar ook niet groot probleem om te doen).
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er zijn meer vorken waar je met de veerweg kan spelen... SR Suntour (Aion) ging ook gewoon met spacers en een zeer aantrekkelijk geprijsde RockShox zou ik ook niet laten lopen omdat een airshaft om de veerweg te veranderen ook de wereld niet kost. En nu doe ik waarschijnlijk nog een hoop merken te kort...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

cheeta schreef: wo 8 juni 2022, 07:36 Er zijn meer vorken waar je met de veerweg kan spelen... SR Suntour (Aion) ging ook gewoon met spacers en een zeer aantrekkelijk geprijsde RockShox zou ik ook niet laten lopen omdat een airshaft om de veerweg te veranderen ook de wereld niet kost. En nu doe ik waarschijnlijk nog een hoop merken te kort...
Klopt, ik heb pas een airshaft gewisseld bij een Pike. Klusje van niks en kost een euro of 30.
Fox is veel duurder, DVO kun je volgens mij ook niet zomaar zelf.

Overigens zou ik in jouw geval een mooie 130mm vork niet laten schieten. 150 zou wel wat veel kunnen worden.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Ivan Nagels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 juni 2022, 14:53

Hey Iedereen,

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Ondertussen staat er een pike voorvork van 130mm op en na enkele ritten in de Ardennen en zelfs in Oostenrijk kan ik besluiten dat dit een top upgrade is en de juiste beslissing. Zelfs het bikepark in Leogang was nu goed te doen...; zonder de jumps natuurlijk maar die sla ik sowieso over

Keep shredding!
Plaats reactie