Is Shimano 12-speed trouwens net zo kritisch?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 5 juni 2022, 08:26Soms wel, soms niet.Ik neem aan dat je een nieuwe pad niet hoeft af te stellen met een richter?
Omhoog
En omdat het bij Eagle nogal nauw komt...
Afstellen SRAM GX AXS
carbon bike, titanium collarbone...
Hier doorheen lezend bedacht ik me ineens dat ik mn GX AXS b tension vorige week niet in SAG heb afgesteld, OEPS. Nu weer goed. Toch handig een beetje meelezen
Over de laatste vraag: ja ook Shimano 12 speed komt heel nauw, heeft met de kleinere toleranties te maken met meer versnellingen op ongeveer dezelfde totaalbreedte.
Over de laatste vraag: ja ook Shimano 12 speed komt heel nauw, heeft met de kleinere toleranties te maken met meer versnellingen op ongeveer dezelfde totaalbreedte.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb geen Sram dus ik zeg ook maar wat
Maar zoals ik het regelmatig op het forum lees is Shimano gewoon kritisch en Eagle extra kritisch.
Maar zoals ik het regelmatig op het forum lees is Shimano gewoon kritisch en Eagle extra kritisch.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over patjes richten.
Die van m'n Santa Cruz(A merk) moest uit de verpakking meteen worden gericht, die van m'n On One. (budget merk) was kaarsrecht.
Dus zeg het maar.
Die van m'n Santa Cruz(A merk) moest uit de verpakking meteen worden gericht, die van m'n On One. (budget merk) was kaarsrecht.
Dus zeg het maar.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik was net van plan om gewoon een nieuwe pad van 25 euro te kopenThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 5 juni 2022, 23:09 Over patjes richten.
Die van m'n Santa Cruz(A merk) moest uit de verpakking meteen worden gericht, die van m'n On One. (budget merk) was kaarsrecht.
Dus zeg het maar.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Een reserve pat is sowieso handig
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De nieuwe vd Santa was bijna net zoveel uit het lood als de oude.Dizer schreef: ↑ma 6 juni 2022, 01:30Ik was net van plan om gewoon een nieuwe pad van 25 euro te kopenThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 5 juni 2022, 23:09 Over patjes richten.
Die van m'n Santa Cruz(A merk) moest uit de verpakking meteen worden gericht, die van m'n On One. (budget merk) was kaarsrecht.
Dus zeg het maar.
Uiteindelijk beide gericht en de oude in de rugzak als reserve.
Nieuw zou goed moeten zijn, maar is geen garantie. Ook je achterbrug kan ietsjes scheef zijn. Minimaal, maar net genoeg om 12-speed te verstoren.
Met zo'n richter weet je zeker dat het recht en haaks is tov het wiel, dus tov de naaf
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
was vorige week toevallig opzoek naar een richter maar m'n lbs rade mij dit af om op mijn carbon frame te gebruiken de achterbrug zou teveel meebewegen met het richten nu heb ik er nog een nieuw pad liggen maar hoe weet ik of die wel recht is
Glasplaat misschien??
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Lijkt me stug. Het wiel zal bij flink gebruik meer torderen en stress op de achterbrug zetten dan een richter. Daarnaast zit het pad (altijd?) vast aan de steekas van het achterwiel wat het overmatig torderen bij het richten van een pad teniet doet.HB_Eagle schreef: ↑ma 6 juni 2022, 17:30was vorige week toevallig opzoek naar een richter maar m'n lbs rade mij dit af om op mijn carbon frame te gebruiken de achterbrug zou teveel meebewegen met het richten nu heb ik er nog een nieuw pad liggen maar hoe weet ik of die wel recht is
Glasplaat misschien??
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Een pat richter is ook een meetinstrument. Je zou er ook voor kunnen kiezen alleen op de fiets te meten, dan demonteren en in de bankschroef recht buigen. Het zal alleen wat langer werk zijn.MarkMeisner schreef: ↑ma 6 juni 2022, 17:40Lijkt me stug. Het wiel zal bij flink gebruik meer torderen en stress op de achterbrug zetten dan een richter. Daarnaast zit het pad (altijd?) vast aan de steekas van het achterwiel wat het overmatig torderen bij het richten van een pad teniet doet.HB_Eagle schreef: ↑ma 6 juni 2022, 17:30 was vorige week toevallig opzoek naar een richter maar m'n lbs rade mij dit af om op mijn carbon frame te gebruiken de achterbrug zou teveel meebewegen met het richten nu heb ik er nog een nieuw pad liggen maar hoe weet ik of die wel recht is
Glasplaat misschien??
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1477
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Denk niet dat dat gaat werken, de kans dat je dan de verkeerde kant opbuigt is groot en dan ben je 10x zo lang bezig. Ik heb al vaak genoeg gehad dat een pad zo raar gebogen was dat hij pas na 4-5x bijstellen goed stond. En dan elke keer gemeten op 5 punten rondom, elke keer bij het ventielgat.
Vandaag ben ik even langs de fietsenmaker geweest, die heeft met een richter de pad bekeken en die was bijna helemaal recht.
Daarna gaf hij aan dat de chaingap afgesteld moet worden zonder dat je op de fiets zit, dus dat heeft hij gedaan. Maarja, dat had ik zelf ook geprobeerd en dat werkt helaas niet.
Dus nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem, schakelen op de grootste en kleinste bladen gaat volgens mij gewoon zoals het hoort, maar soms schakelt hij niet lekker op de bladen er tussen. Dan moet ik nog een up of down shift erbij geven. Ik weet zelf eigenlijk niet meer waar ik het probleem nu nog kan zoeken? Ik heb ook alle microadjustments geprobeerd.
Dus geprobeerd:
1. Alle microadjustment settings
2. Chaingap afgesteld (met en zonder sag)
3. Derailleurpad is recht
Daarna gaf hij aan dat de chaingap afgesteld moet worden zonder dat je op de fiets zit, dus dat heeft hij gedaan. Maarja, dat had ik zelf ook geprobeerd en dat werkt helaas niet.
Dus nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem, schakelen op de grootste en kleinste bladen gaat volgens mij gewoon zoals het hoort, maar soms schakelt hij niet lekker op de bladen er tussen. Dan moet ik nog een up of down shift erbij geven. Ik weet zelf eigenlijk niet meer waar ik het probleem nu nog kan zoeken? Ik heb ook alle microadjustments geprobeerd.
Dus geprobeerd:
1. Alle microadjustment settings
2. Chaingap afgesteld (met en zonder sag)
3. Derailleurpad is recht
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Het moet echt onder SAG, maar blijkbaar maakt dat in geval van jouw fiets niet uit. Dat is mogelijk.
Nog iets om te checken is of de missing link goed gemonteerd is.
Nog iets om te checken is of de missing link goed gemonteerd is.