e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi dat de instellingen bevallen.
Je kan nog spelen met de Keep Current.
Meer procenten is meer ondersteuning bij hogere trapfrequenties.
(Dus minder zelf doen)
Minder procenten is meer zelf doen, maar wel zuiniger met de accu.

Ik heb toevallig bij de 11-speed XT van m'n vrouw de clutch iets strakker aangedraaid.
Zij had de ketting er een keer af tijdens ons laatste ritje.
Het viel mij op dat de clutch nog nauwelijks extra weerstand gaf.

Met motor staat er serieus spanning op de ketting.
Ketting en cassette moeten dus goed passen. Komt nauwer dan bij een gewone fiets.
Nieuwe kransjes, of een hele nieuwe cassette bij je nieuwe ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Inspectie aan mijn fiets merkte ik een
beginnersfout op. De cassette had speling 😑
Zooi los gehaald en opnieuw erop gezet.
Dus ik denk met het overslaan er nu wel uit is.

Oja… een ding vergeten te vragen.

Bij 30km gaat de motor remmen.
Volgens mij had ik dat bij de vorige instelling niet.
De motor hield wel op met ondersteuning maar
kon op eigen kracht wel harder. ?
Of lijkt dat maar zo 🙄

Man , kan niet wachten dat in de Moezel ben ☺️
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de ondersteuning wegvalt, dan voelt dat soms wel alsof iemand in de rem knijpt.

Ik heb m op 40kmh gezet omdat er een paar in ons groepje serieus snel zijn.
Die houd ik op de vlakke stukken niet bij zonder ondersteuning.
Da's een keuze die je zelf moet maken.
Maar dan ben je in 99% van de gevallen wel af van het inhouden als je eens flink vaart maakt.
Bij mijn setup is de max snelheid in te stellen op het display, daar heb je de kabel en de software niet voor nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelfs als je teruggaat van een hogere ondersteunings-stand naar een lagere voelt het alsof er iemand in je rem knijpt vind ik :D
Ik denk dat het altijd (goed) voelbaar is als je de grens van de ondersteuning overgaat. Dan zit je al aan een snelheid waarvoor je aardig moet trappen, en je zit op een mtb met noppenbanden op lage druk, dat gaat niet vanzelf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stokkie
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: ma 14 maart 2011, 22:52

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 juli 2022, 22:25 Ziet er goed uit.
En hoe rijdt het?

Ik zie dat je de Gear Sensor hebt gebruikt.
(Ik heb m nog op de plank liggen)
Werkt dat een beetje?
Je hebt de accu in een tas ipv een harde plastic bak.
Is dat mechanisch goed beschermd?
Die heb ik er vanaf het begin op zitten en werkt prima. Vooral met de krachten die op het systeem komen is het prettig dat de motor even niet op vol vermogen doortrekt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij tot nu toe zonder, fingers crossed.
Ik schakel 1 versnelling tegelijk en dat gaat tot nu toe goed.
Maar ik zal 'm er toch maar tussen gaan zetten, better safe than sorry.

(En wat is er met de Nederlandse uitdrukkingen gebeurd?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Even een update..

Heb nu een tweetal lange routes in rond de Moezel gefietst en het is een verademing.. Alles gaat tot nu toe goed. Wel even naar de local geweest omdat de cassette begon te rammelen. Bij inspectie zag ik dat de tandwielen wat los zaten.
En natuurlijk het gereedschap niet bij me.

Ook het voorwiel (steekas) was los komen te zitten. Met andere woorden er komt zoveel kracht op het frame wel regelmatig controleren of alles vastzit.

Die remsensoren zijn handig maar niet praktisch. In een klim waarbij je voorwiel van de grond komt sta je gelijk stil. Immers ook met een slippend achterwiel.
Heb zo een steile klim moeten lopen, maar was fietsend ook niet te doen. Ik heb er vrede mee. De accu gaat verrassend lang mee. In stand 7-9 ruim 60km en daar zaten behoorlijke klimmen in (1350HM)
De remmen had ik voorzien van Kevlar blokken, die jankte het uit op het laatst.
Het is hier ook erg stoffig door de droogte en wellicht slaat dat op de remblokjes.
Heb ze nu vervangen voor metal.

De setup in de software is denk ik wel
de juiste Walter. Springt vrij snel aan
vanaf stilstand. Dat is in een klim wel lekker, maar ook wel eens niet snel genoeg 🤨

Ook al is het fietsen met ondersteuning een verademing, werken moet je wel. 😜
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blij dat de software bevalt, ik vind het zo ook wel prettig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De fiets is afgelopen zomer ook mee geweest naar Portes du Soleil.
Zonder motor.
Accu er af, display er af, motor er af en de originele cranks er weer in.
Omdat ik het er allemaal zelf op heb gebouwt stelt het demonteren niet veel voor.
Afbeelding

En inmiddels zit de motor er weer op :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 13 september 2022, 21:20 De fiets is afgelopen zomer ook mee geweest naar Portes du Soleil.
Zonder motor.
Accu er af, display er af, motor er af en de originele cranks er weer in.
Omdat ik het er allemaal zelf op heb gebouwt stelt het demonteren niet veel voor.
Afbeelding

En inmiddels zit de motor er weer op :winkie:
En gezien jouw ervaring.......nooit meer zonder of zie je ook voordelen om weer "analoog" te gaan met dezelfde fiets ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Had niets met de vraag e-bike of analoog te maken.
Het was met de lift omhoog en met zwaartekracht naar beneden.
Wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Ik had een oude FS gescoord en die deed het gewoon stukken beter dan de LTHT.
Maar omdat de FS 2e hands kwam van MP ging de LTHT mee als back up.
Ik heb een middagje op de LTHT gedaan om te vergelijken.
Maar op rood en zwart heb je een minimum snelheid nodig om de jumps, gaps en drops te halen, en die snelheid is op een HT veel minder gecontroleerd/comfortabel te bereiken.
Je staat dan al 1:0 achter voordat je de sprong maakt.
In het bikepark is FS beter.
(2x 180mm vs. 1x 140mm)

Hier staan ze samen geparkeerd
Afbeelding

Inmiddels zit de Bafang weer op de LTHT en rij ik met 15a 20kmh de heuvels op.
Dat wil ik niet meer missen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ik schrok al... of was de energie rekening hoog uitgevallen :~ :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tegenwoordig laad ik m op met zonnepanelen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Ik heb ook zo’n Bafang set, die zit nu op een 26” Merida HT maar ik was aan het denken om de zaak over te zetten op een 29” FS, probleem is alleen dat ik me afvraag of ik dat wel kan doen omdat de zaak flink hard aangetrokken moet worden en het een Carbon frame is?
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor het fixeren van de motor kan je een beugel gebruiken zoals Luna ze maakt.
En een doorlopende BB shell van alu helpt ook.
Bij een FS heb je wel meer uitdagingen.
Waar laat je de accu ? De demper zit meestal in de weg.
Hangt de motor niet te ver naar beneden?
De onderbuis heeft vaak een "buikje"
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie