Achterderailleur Shimano naar SRAM.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Goedeavond,

Ik heb een Scott Scale RC Team 2022, en ik was benieuwd naar de mogelijkheden naar elektrisch schakelen.

Heb nu een Shimano XT M8100 1x12 speed Achterderailleur er op zitten en overige materiaal is natuurlijk ook Shimano vanzelf sprekend.
Nu is de vraag als een SRAM XX1 Eagle AXS hierop zal werken, als ik de huidige groepen set wel het zelfde zou houden.

Enige mensen met ervaring hierin?

Mvg,
Tristan.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb net een Shimano derailleur op een SRAM Eagle groepset gezet omdat ik de Axs op mijn nieuwe fiets heb gezet. Werkt als een zonnetje, naar mijn weten kan je Shimano en Sram gewoon uitwisselen zolang het maar 12 speed is.

Op het materiaal van de cage na en iets andere derailleur wieltjes is de GX gelijk aan XX1. Scheelt 80gr volgens mij. Als je het voor jezelf kan verantwoorden dat dat +/- 300,- waard is dan moet je dat zeker doen maar het kan dus goedkoper zonder dat je dat merkt als je de shifter indrukt.
Laatst gewijzigd door Dennis17e op do 26 mei 2022, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Tristaan schreef: do 26 mei 2022, 21:16 Goedeavond,

Ik heb een Scott Scale RC Team 2022, en ik was benieuwd naar de mogelijkheden naar elektrisch schakelen.

Heb nu een Shimano XT M8100 1x12 speed Achterderailleur er op zitten en overige materiaal is natuurlijk ook Shimano vanzelf sprekend.
Nu is de vraag als een SRAM XX1 Eagle AXS hierop zal werken, als ik de huidige groepen set wel het zelfde zou houden.

Enige mensen met ervaring hierin?

Mvg,
Tristan.
Dat werkt prima :-q Doorzoek het forum eens en je zult diverse ervaringen vinden.

Zolang je de rest HG+ houdt dan schakelt het als een zonnetje. Dat is mijn ervaring met AXS XX1 in samenwerking met XTR cassette/ketting en AbsoluteBlack HG+ ovaal. Mixen met SRAM kettingblad ketting werkte iets minder. Iets meer geluid en schakelen ging iets minder soepel. Nog steeds goed..
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ook hier een zeer tevreden gebruiker van een Shimano XT groep met Sram GX AXS derailleur.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Check,

Heb toch overwogen om de SRAM GX Eagle AXS Upgrade Kit te halen, na meerdere reviews gelezen te hebben.

Zal jullie op de hoogte houden.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Goedeavond,

Afgelopen vrijdag de derailleur vervangen en het werkt gewoon soepel nu het eenmaal afgesteld is!
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uiteraard. Veel plezier ermee :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Puur uit ervaring een Sram derie op shimano drive train werkt sowieso veel beter als een shimano derie. Weet niet wat dat is maar heb sinds ik er een sram op heb geen enkele mis shifters meer of andere problemen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Plaats reactie