Aanlopende Xt remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gesloten
Pogo02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 18:30

Ik heb een tweedehands fiets gekocht met aanlopende hydraulische XT voorrem. Om dit te proberen te verhelpen heb ik de zuigers schoongemaakt. Daarna liep de rem niet meer aan maar miste ik remdruk (waarschijnlijk lucht in systeem door zuigers in en uit te drukken) dus ontlucht. Wel weer remdruk, maar piepende remmen. Gelukkig opgelost met nieuwe remblokjes en goed inremmen.
Maar, de rem loopt wel weer aan. Iemand een goed idee om nog te proberen? De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Heb je ook gekeken of de remschijf slingert. Als dat het geval is loopt ie afwisselend aan en heeft onderstaande geen zin.
Als de zuigers onvoldoende terugkomen zou ik ze eruit halen en netjes schoonmaken net als de cilinders en dan weer met remolie in elkaar zetten en ontluchten.
Voor het afstellen werkt het beter om langs de schijf en de remblokken te kijken of er speling is dan inknijpen en vastdraaien.
Lekker fietsen!
Pogo02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 18:30

Nee, de remschijf slingert niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
Dat valt nog te bezien.
Dit truukje werkt alleen als de zuigers goed heen en weer gaan, en L en R even ver.
En precies dat lijkt bij jou niet goed te gaan (dus het afstel truukje werkt niet).
Er zit een naad in de XT remklauw.
Die moet aan beide zijden precies midden boven de schijf zitten.
Dan staat de remklauw goed.
De zuigertjes misschien nog niet, dus die moet je even helpen.
NOOIT met een schroevendraaier of iets hards rechtstreeks op de zuigers duwen.
Die zijn van keramiek en barsten snel
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pogo02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 18:30

De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding

Zoiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pogo02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 18:30

Ja die 4 ringetjes die rechtsonder aan op de eerste foto staan. Ik fiets er wel even mee langs de fietsenmaker, kijken of die verschillende maten heeft
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Pogo02 schreef: wo 18 mei 2022, 18:36 Ik heb een tweedehands fiets gekocht met aanlopende hydraulische XT voorrem. Om dit te proberen te verhelpen heb ik de zuigers schoongemaakt. Daarna liep de rem niet meer aan maar miste ik remdruk (waarschijnlijk lucht in systeem door zuigers in en uit te drukken) dus ontlucht. Wel weer remdruk, maar piepende remmen. Gelukkig opgelost met nieuwe remblokjes en goed inremmen.
Maar, de rem loopt wel weer aan. Iemand een goed idee om nog te proberen? De remklauw gemonteerd terwijl de rem hendel is vastgehouden, dus wel gecentreerd. Het lijkt erop dat de zuigers niet ver genoeg terugtrekken.
De klauw vastzetten met de hendel ingedrukt werkt 9 van de 10 keer maar niet altijd is mijn ervaring. Wat ik doe is de blokjes eruit en dan zorgen dat de schijf precies in het midden zit van de klauw zit, dat kan je dan van boven goed zien. Vervolgens de blokjes erin en klaar. Hier heb ik altijd 100% succes mee.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pogo02 schreef: wo 18 mei 2022, 20:47 Ja die 4 ringetjes die rechtsonder aan op de eerste foto staan. Ik fiets er wel even mee langs de fietsenmaker, kijken of die verschillende maten heeft
Daarom stuurde ik ook het andere plaatje mee.
Dice maakte het nog eens duidelijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en wat zou een andere dikte moeten doen?

Ze zaten vroeger ook massaal bij remblokken (velgremmen), vaak standaard "een dunne" en "een dikke":
Afbeelding

Mocht je dus na >20 jaar nog een stel oude V-brake remblokken in je "misschien-ooit-nog-nuttig-box" hebben liggen dan is het misschien het moment om ze op te graven.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pogo02 schreef: wo 18 mei 2022, 20:07 De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
Ook met een houtje of whatever nooit direct op de zuigertjes duwen, alleen terugdrukken met (liefst oude) remblokken ertussen. De keramische zuigertjes zijn heel kwetsbaar.

Die hol/bol ringen zijn bedoeld om buigbelasting van de bouten te voorkomen, doen verder niets voor de afstelling (bij Shimano remmen). Bij de getoonde adapter moet je ze dus wel gebruiken.

Fiets-schijfremmen afstellen komt erg nauw, het is allemaal klein en priegelig met weinig speelruimte. Het begint met perfect rechte nokken op je frame/vork. De zuigertjes moeten soepel bewegen, schoonmaken doe je met de remvloeistof die in de betreffende remmen gebruikt wordt (mineraal of DOT, afhankelijk van merk en type rem).
Om ze goed af te stellen kun je het filmpje van Hope eens bekijken, die methode werkt ook voor andere merken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

kermit schreef: do 19 mei 2022, 10:17
Pogo02 schreef: wo 18 mei 2022, 20:07 De rotor zit inderdaad wel uit het midden, wel 2mm denk ik. De remklauw zit met 2 conische ringetjes bevestigd. Enig idee hoe die heten? Dan kan ik zoeken of ze er ook in andere diktes zijn, zou een mooie simpele oplossing zijn.
De zuigers druk ik terug met een roerhoutje voor verf. Mooi plat en breed.
Ook met een houtje of whatever nooit direct op de zuigertjes duwen, alleen terugdrukken met (liefst oude) remblokken ertussen. De keramische zuigertjes zijn heel kwetsbaar.

Die hol/bol ringen zijn bedoeld om buigbelasting van de bouten te voorkomen, doen verder niets voor de afstelling (bij Shimano remmen). Bij de getoonde adapter moet je ze dus wel gebruiken.

Fiets-schijfremmen afstellen komt erg nauw, het is allemaal klein en priegelig met weinig speelruimte. Het begint met perfect rechte nokken op je frame/vork. De zuigertjes moeten soepel bewegen, schoonmaken doe je met de remvloeistof die in de betreffende remmen gebruikt wordt (mineraal of DOT, afhankelijk van merk en type rem).
Om ze goed af te stellen kun je het filmpje van Hope eens bekijken, die methode werkt ook voor andere merken.
https://www.youtube.com/watch?v=A9renV3fxts
Een filmpje doet het beter dan tekst, zo bedoelde ik het in mijn bericht ook en dit werkt vele malen beter dan afstellen met de remgreep ingeknepen omdat je rotor echt in het midden van je klauw zit. 100% succes tenzij er andere onderliggende problemen zijn. :-q
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Pogo02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 mei 2022, 18:30

Vanavond heb ik na de tips te hebben gelezen de boel in wat meer detail bekeken. Het leek of de remschijf niet alleen uit het midden zat, maar ook scheef. Het is een IS mount remklauw.

Eerst remblokjes eruit en de zuigers rondom iets aantippen met remolie. Daarna de conische ringetjes eruit, en standaard sluitringetjes erin, met wat uitproberen kreeg ik de remschijf meer in het midden, maar niet precies. Toen beneden 1 sluitringetje meer dan aan de bovenkant, en nu precies door het midden van de remklauw. Blokjes erin, rondje fietsen, paar keer flink remmen en hij loopt niet meer aan :)
Ik weet niet hoe het standaard hoort te zitten, het is een oude ligfiets en daar is al wat aan gesleuteld door de jaren heen. Ik had de vraag hier gesteld omdat XT materiaal normaal op mountainbikes zit. De tips hebben geholpen, bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ligfiets, komt ie nou mee ...
IS is bijna antiek.
Werd afgesteld met ringetjes van 0,1mm dik. Stapelen net zolang tot het goed zat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten