Shimano BR M447

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Goede avond allemaal,

Zal me even voorstellen.
Leon Bakx, 35 jaar kom uit het pittoreske Gastel.
Heb al regelmatig advies op dit forum kunnen vinden met betrekking tot onderhoud van mijn fiets. Nu toch maar een account aangemaakt voor advies van de geleerden...

Ik heb een nieuwe Cube c:62 reaction besteld, echter is de levertijd zoals iedereen weet hopeloos.

Nu ben ik gelukkig nog in het bezit van mijn oude Cube LTD pro 29er.
Echter blijft de voorrem hangen en krijg ik dit niet gemaakt, dus ergens zit er iets niet goed.

Nu is mijn vraag, aangezien de BR M447 nergens meer te verkrijgen is, zijn er upgrades (betaalbaar, aangezien de fiets er toch uit gaat over een paar weken als het goed is) om deze caliper en remklauw te kunnen vervangen door een ander model?
Dus eigenlijk zonder andere schijven erop te zetten.

Hoor graag jullie reactie.

Mvg Leon
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles van Shimano is onderling uitwisselbaar / te combineren.
Wat aansluiting vd leiding betreft is er verschil tussen een banjo bout bij de duurdere (slx en hoger) remklauwen en een knelfitting bij de goedkopere (Deore en lager).
Maar ook daar kan je met een andere leiding de boel aan elkaar knopen.
Aan de kant vd remhendels kan je alles aan elkaar schroeven.
Dus als er iets kapot is én je weet ook wat er kapot is, dan kan je eenvoudig iets passends bestellen bij bike-components of bike-discount. Of Mantel, of je lokale fietsenmaker, of 2e hands op MP.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Bedankt voor je reactie.

Nou ik had eigenlijk het idee om een compleet setje nieuw erop te zetten, mits dat een beetje te betalen is.
Wat raad je aan, wat is wellicht vergelijkbaar met wat ik nu heb (de M447 dus), wat ik zo over kan zetten zonder dat ik andere schijven moet monteren? Dus eigenlijk de M447 klauw, kabel en caliper vervangen.

Mijn remhendel zit ook vast aan mijn shifters, weet niet of dat nog verschil maakt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iets uit de 400 of 500 serie (Shimano no name). Of iets duurder Deore.

Caliper is Engels voor klauw :wink:
Als het goed is kan je schijven en beveiligings materiaal hergebruiken.
Mijn remhendel zit ook vast aan mijn shifters, weet niet of dat nog verschil maakt?
Dat is de ispec-val. :evil:
Omdat Shimano inmiddels 3 versies verder is gaat je oude shifter niet meer passen op je nieuwe remhendel.
Omgekeerd kan je voor je nieuwe hendels geen passende 9 of 10 speed shifters meer kopen, alles 11 of 12-speed.
Dus als je Shimano volgt ga je alles vervangen. Rem, shifter, derailleur, cassette, ketting.
Dus wat je moet hopen is dat het probleem niet in je hendel zit, want dan is je fiets financieel total-loss.
Dus een andere remklauw, of een 2e hands setje (van de juiste ispec versie ...)
Nu lees ik dat het probleem in je voeten zit.
Dan kan je volstaan met een nieuwe rem en passende shifter (2x of 3x, net wat je hebt).

Of toch proberen je oude rem te reanimeren.
Wat heb je al geprobeerd?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15567
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 mei 2022, 20:37 Omdat Shimano inmiddels 3 versies verder is gaat je oude shifter niet meer passen op je nieuwe remhendel.
Dat is geen gegeven, Shimano gebruikt nog steeds meerdere I-spec versies. MT501 is I-spec II bijvoorbeeld:
https://www.bike24.com/p2403127.html

Wel even goed kijken wat je hebt want de verschillende I-specs combineren inderdaad niet want ongelooflijk onhandig is.
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Misschien een domme vraag, maar kan ik ergens zien welke versie ik heb?

Heb een 3x10 speed, alles vervangen was niet mijn bedoeling, zeker niet omdat de fiets er als het goed is binnen paar weken uit gaat als de nieuwe er is.

Wat ik heb gedaan, nieuwe remolie erop gedaan met een ontluchtings set.
Remklauw schoon gemaakt, als ik de hendel in knijp komen de zuigers wel naar buiten, maar gaan niet terug... Kan ze dan wel makkelijk met een platte schroevendraaier terug duwen.
Enkele weken terug heb ik dit ook al gehad, toen kwam er redelijke zwarte olie uit het systeem, nu bleef de rem vorige week weer hangen, weer ontlucht, weer zwarte olie....

Remklauw heb ik niet open gehad ofzo...

Mvg Leon
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien een domme vraag, maar kan ik ergens zien welke versie ik heb?
Er staat een typenr op de hendel.
Dat kan je opzoeken op de Shimano site.
Google op "Shimano BL-M*** specs"
Wat ik heb gedaan, nieuwe remolie erop gedaan
Remolie zoals in je auto(DOT), of remolie van Shimano?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bikeradar schreef:First there was I-Spec A, introduced in 2011 and now obsolete. That was followed by I-Spec B, which still lives on in some product ranges.

Not wanting to rest on its laurels, Shimano followed this up with I-Spec II, which added more adjustability and made for easier installation.

The latest and greatest iteration is I-Spec EV.
https://www.bikeradar.com/features/shim ... explained/


@ George: I-spec II is dus de 3e versie.
Grote kans dat de fiets van TS versie A of B heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Goedemorgen,

Nee mineraal olie van cyclon heb ik dat mee gedaan, of is shimano olie een betere keuze?

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden, mijn fiets je van 2015/2016 dacht ik dus zak wellicht type b zijn.
Makkelijkste zou zijn om nog een setje BR M447 ergens te kunnen vinden maar dat valt niet mee....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cycling mineraal zal ook wel kunnen, denk ik .

BR-M447 is volgens Shimano het nr van de klauw, niet van een set of een hendel.
Wat staat er op de hendel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Blijft de hendel slap nadat je deze hebt ingedrukt? Of is er tijdens het indrukken nog steeds weerstand ook als je pistons naar buiten gedrukt zijn?

Kan nl ook nog zijn dat je veertje in je hendel kapot is en daarom niet terug veert en ook de olie niet terug laat stromen het reservoir in (waardoor de pistons uit blijven staan).

Zelf ook gehad met mijn Deore remhendel. Toen kunnen vervangen voor een XT linker setje voor nog geen €60 ... Maar dat was nog in de goede ouwe tijd ...

Bij 12Go overigens momenteel een enkele hendel + klauw voor €30. MT 400 serie volgens mij.

https://www.12gobiking.nl/shimano-bl-br ... hijfremset
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Bedankt voor jullie reacties, kan ik op één of andere manier een filmpje toevoegen?
Op de hendel staat niks geen type wat ik zo kan zien, zal hem dadelijk eens los halen....

Bedankt voor de tip van de set, helaas is deze voor achter...
En ik zit dus met de i-spec (B waarschijnlijk)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Problem solver wil wel eens een passend ispec overbruggingsdingetje hebben.

Of een ipsec bar clamp

Als je de cilinder van de klauw gesmeerd hebt met minerale olie en dat werkt niet kan het inderdaad zijn dat er iets in de remgreep mis is.
LeonBakx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 18:03

Inmiddels nog even gespeurd en vergeleken...

Weet inmiddels dat er een Shimano M506 systeem op zit. (Deore).
En het is een i-spec B.
Nu eens kijken of daar misschien nog ergens iets van te krijgen is....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: wo 18 mei 2022, 17:37 Problem solver wil wel eens een passend ispec overbruggingsdingetje hebben.

Of een ipsec bar clamp

Als je de cilinder van de klauw gesmeerd hebt met minerale olie en dat werkt niet kan het inderdaad zijn dat er iets in de remgreep mis is.
Dat is een Ispec II, dus dezelfde als op die nieuwe set bij Bike-Discount. Dus dat schiet niet op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie