Combinatie van iets gemotoriseerds en een touw?
Inremmen ?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Je bedoelt met een lasso een Ebike-pensionada vangen?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dat kan ik uit persoonlijke ervaring aanbevelen (de ebiker niet de pensionada)...
... maar anderen hingen gewoon met z'n tweeen achter een auto met een touw, dat gaat nog sneller zonder dat je hoeft mee te trappen
... maar anderen hingen gewoon met z'n tweeen achter een auto met een touw, dat gaat nog sneller zonder dat je hoeft mee te trappen
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik ben pas verhuist, m`n netwerk hier is nog niet zo groot. Pensionada`s op Ebikes hebben we hier daarentegen wel genoeg.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Oh ik hem van die semi-metallic en 200 mm, die gaan prima. FF 10 keer hard trappen en slepend inremmen (niet blokkeren) en het is klaar.TenZNL schreef: ↑di 17 mei 2022, 21:49203mm schijven en metalblokken krijg ik niet normaal ingeremd in mijn vlakke hoekje hier NL, het wordt wel iets beter maar ik krijg ze nooit echt warm. Totdat ik idd een buitenlandritje doe en dan remt het weer als een malle. De laatste keer heb ik ze trouwens gewoon in Willingen ingeremd tijdens de warmup, veel makkelijker wordt het niet.
Die watertip ga ik de volgende keer ook eens uitproberen.
-
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Grote schijven zouden juist makkelijker in te remmen moeten zijn dan kleine. Hogere snelheid van de schijf ten opzichte van het blok dus meer wrijving en warmte bij de zelfde snelheid. Een paar endo’s en klaar. Achter kun je gewoon opwarmen door een stukje fakie te rijden en dan goed remmen. Scheelt weer een trip naar Buitenlandië.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Is dat zo? In mijn optiek hebben grotere schijven meer oppervlakte om te koelen en voeren de warmte dus beter af waardoor je ze op het vlakke niet warm genoeg krijgt. Bovendien ga ik liever meer dan minder naar BuitenlandiëOli4k schreef: ↑wo 18 mei 2022, 22:34 Grote schijven zouden juist makkelijker in te remmen moeten zijn dan kleine. Hogere snelheid van de schijf ten opzichte van het blok dus meer wrijving en warmte bij de zelfde snelheid. Een paar endo’s en klaar. Achter kun je gewoon opwarmen door een stukje fakie te rijden en dan goed remmen. Scheelt weer een trip naar Buitenlandië.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ga maar na. Bij gelijke snelheid komt er meer remoppervlak per omwenteling voorbij als de schijf groter is. Dat is ook de reden dat een grotere schijf harder remt (en niet de grotere hefboom of wat dan ook, dat effect is verwaarloosbaar). Meer snelheidsverschil = meer wrijving. Wrijving levert warmte op dus die logica volgens want een grote schijf sneller op. Omdat hij groter is is er ook meer materiaal dus meer oppervlakte om die warmte weer af te dragen aan de lucht. Eventuele koelribben en/of gaten bewegen sneller door de lucht wat efficiënter koelt. Per saldo wordt die grotere schijf gemiddeld minder heet maar plaatselijk warmt hij sneller op.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je ziet in ieder geval over het hoofd dat de hoeveelheid energie die je er in stopt hetzelfde is, onafhankelijk van de afmeting vd schijf.
Dus je zet ook nooit meer energie om in warmte. Waar haal je die extra warmte vandaan?
Tenzij je met grote schijven ook eerst harder gaat rijden voordat je gaat remmen
Dus jouw snelheid en massa vertegenwoordigen een vaste hoeveelheid energie, bij inrempoging A en poging B.
Die energie ga je bij poging B verdelen over een groter oppervlak, want de grotere schijf heeft een grotere omtrek.
Dus het wordt ter plekke niet warmer, maar juist minder warm.
Dus je zet ook nooit meer energie om in warmte. Waar haal je die extra warmte vandaan?
Tenzij je met grote schijven ook eerst harder gaat rijden voordat je gaat remmen
Dus jouw snelheid en massa vertegenwoordigen een vaste hoeveelheid energie, bij inrempoging A en poging B.
Die energie ga je bij poging B verdelen over een groter oppervlak, want de grotere schijf heeft een grotere omtrek.
Dus het wordt ter plekke niet warmer, maar juist minder warm.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Exact! E=0.5*m*v^2, weet je nog.
Oli4k draait oorzaak en gevolg om, het is niet zo dat je remt omdat je schijf warm wordt, je schijf wordt warm omdat je remt. Meer technisch geformuleerd; er wordt kinetische energie omgezet in warmte.
En natuurlijk is het effect van een grotere hefboom niet verwaarloosbaar. Van bijvoorbeeld 180mm naar 200mm betekent een ruim 10% grotere momentsarm, dus bij een zelfde kracht van blokje op schijf 10% meer tegenwerkend moment op je wiel.
Oli4k draait oorzaak en gevolg om, het is niet zo dat je remt omdat je schijf warm wordt, je schijf wordt warm omdat je remt. Meer technisch geformuleerd; er wordt kinetische energie omgezet in warmte.
En natuurlijk is het effect van een grotere hefboom niet verwaarloosbaar. Van bijvoorbeeld 180mm naar 200mm betekent een ruim 10% grotere momentsarm, dus bij een zelfde kracht van blokje op schijf 10% meer tegenwerkend moment op je wiel.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Meer remoppervlak als de schijf groter is? Remblokjes en dus het contactoppervlak blijven gelijk hoor.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
De arm naar het centrum echter wordt groter en daarmee het moment.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Wat een theoretisch geneuzel weer.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Moment speelt geen enkele rol voor de wrijving (en maakt überhaupt niets uit bij inremmen van de blokken). Het gaat om hoe snel de schijf voorbijkomt langs het remblok. Daarom heb je op een BMX met 20" wielen genoeg aan een 140 mm schijf. Of remmen grote schijven minder goed als je een groter wiel hebt. Die hefboom speelt voor de remkracht geen rol, hoogstens voor hoe ver je komt bij een OTB.
Met groter remoppervlak bedoel ik het hele rondje. Dus het totaal aan oppervlak waar je op kunt remmen.
@38x10 Goed lezen. Ik had het over blokken inremmen, niet over of je harder kan remmen als het heter is. Om in te remmen moet het goed heet worden, wat makkelijker gaat met een grote schijf.