We zitten allemaal fout lees ik net, het gaat er vooral om dat grotere rotors de hitte beter kwijt kunnen.Oli4k schreef: ↑do 19 mei 2022, 08:43Moment speelt geen enkele rol voor de wrijving (en maakt überhaupt niets uit bij inremmen van de blokken). Het gaat om hoe snel de schijf voorbijkomt langs het remblok. Daarom heb je op een BMX met 20" wielen genoeg aan een 140 mm schijf. Of remmen grote schijven minder goed als je een groter wiel hebt. Die hefboom speelt voor de remkracht geen rol, hoogstens voor hoe ver je komt bij een OTB.
Met groter remoppervlak bedoel ik het hele rondje. Dus het totaal aan oppervlak waar je op kunt remmen.
@38x10 Goed lezen. Ik had het over blokken inremmen, niet over of je harder kan remmen als het heter is. Om in te remmen moet het goed heet worden, wat makkelijker gaat met een grote schijf.
Replacing a 180 mm rotor with a 200 mm model increases the braking surface by around 11%. Go straight to 220 mm and the increase is 24%. This allows the brake to dissipate heat much more effectively. The difference in weight depends heavily on the rotor itself. A 180 mm SRAM Centerline rotor weighs about 151 g. The 200 mm version is about 37% heavier at 207 g. The difference between a 200 mm rotor and a 220 mm rotor (223 g) is only 11.5%. The temperature at the brake pad is a crucial factor in determining a brake’s stopping power. According to SRAM, the temperature drops by 39 °C when going from a 200 mm to 220 mm rotor under the same conditions. This 39°C temperature reduction, in turn, is said to deliver about 10% more braking power.