Zadelpen, of hij kraakt of hij zakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stop in de zadelbuis, vullen met water en het volume of gewicht controleren?

Hiermee weet je precies hoeveel ruimte er in je zitbuis is en als dit teveel is dan wat je berekend in de theorie, dan is het aannemelijk dat de zitbuis ergens vervormd is.

Omslachtig idee, maar het geeft je misschien wel uitsluitsel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Ik heb wel een tip die nog niet is benoemd.

Laat even weten of je de opening van de klem aan de andere kant zit hebt zitten dan de snede in het frame. Zo ja draai hem dan om zodat de open kant van de klem over de snede van het frame valt en probeer het dan nog eens.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Timtim schreef: ma 16 mei 2022, 12:06 Ik heb wel een tip die nog niet is benoemd.

Laat even weten of je de opening van de klem aan de andere kant zit hebt zitten dan de snede in het frame. Zo ja draai hem dan om zodat de open kant van de klem over de snede van het frame valt en probeer het dan nog eens.
goeie tip, in dezelfde categorie heb ik ook weleens een foto voorbij zien komen van een klem die te kleinleek te zijn, de opening tussen de 2 uiteinden van de klem moet na aandraaien bv ~1mm zijn.

Als de uiteindes (bijna) tegen elkaar aanzitten, dan klem je bij extra Nm aanspannen niet meer op het frame/pen, maar enkel op de klem.

Als de ruimte te groot is dan klem je niet "mooi rond" (zelfde effect als wat timtim aangeeft). De klemming van de klem op je frame zit dan niet gelijkmatig op 360 graden verdeeld, maar je duwt hard op bv de 2 punten waar de uiteindes van de klim zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar voordat je een klem gebruikt is er al sprake van een tolerantie in de passing. En naar mijn idee is die tolerantie te groot als er een shim tussen past...
Aangezien de pen exact 31.6mm is (ik ga er even vanuit dat ts goed gemeten heeft) zit dat dus in het frame.

Mijn ervaring is overigens dat heel veel frames aan de ruime kant zijn, maar meestal wel binnen de tolerantie die nodig is om de zadelpen op hoogte te houden (met "normaal" aandraaien van de klem).
Ik heb echter ook frames gehad waar dat niet het geval was. Ergste van allemaal was een (goedkoop) Wilier frame, daar paste de pen zowat overdwars in :o :D Totaal onmogelijk om de zadelpen vast te krijgen, dat frame is ook onder garantie terug genomen.
Beste frame qua afwerking/maatvoering was m'n Morewood, handgemaakt in Zuid-Afrika. Daar ging de pen alleen maar in met een beetje duwen (een beetje hè, er was geen moker nodig ;-)). In zo'n geval zit je pen echt wel stevig op hoogte als je de klem met 4Nm aandraait.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Timtim schreef: ma 16 mei 2022, 12:06 Ik heb wel een tip die nog niet is benoemd.

Laat even weten of je de opening van de klem aan de andere kant zit hebt zitten dan de snede in het frame. Zo ja draai hem dan om zodat de open kant van de klem over de snede van het frame valt en probeer het dan nog eens.
Nee, ik heb het gewoon zoals het hoort 👍
Alle openingen aan dezelfde kant (uiteraard).
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Nou, ik heb nu een folie geplakt op de eerste 4 cm van de zadelpen. Precies op het deel vanaf bovenkant buis en dan dus tot 4 cm daaronder. Uiteraard rondom.
Ik heb even gemeten hoe dik het folie is. 1 stukje even op elkaar geplakt is ca 0,2mm (voor zover een mechanische schuifmaat precies kan zijn).
Dus daarmee heb ik een 31,8mm zadelpen gecreerd.

Alles weer besmeurd met montagepasta (wit) en de zadelpen er in gedaan. Dat ging nu met enige moeite.
De eerste keer rolde het folie op, de tweede keer (nieuw stukje folie dus) iets voorzichtiger en dat ging wel goed.
Klem natuurlijk ook schoongemaakt en vastgedraaid met 6Nm (ook weer wat vet tussen klemring en frame zodat de klemring zich ook goed kan zetten bij aandraaien.

Denk dat het nu echt wel vast zit.
Ik zal over een tijdje een update doen!
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

P@trick schreef: za 14 mei 2022, 11:28 Ps, Staan op de pedalen bij hobbelige stukken werkt ook goed :winkie:
En wat dacht je van de invloed van het BMI van de fietser?? Nog niks over gehoord tot hier toe. :D

ouwetrappert
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

ouwetrappert schreef: wo 18 mei 2022, 18:08
P@trick schreef: za 14 mei 2022, 11:28 Ps, Staan op de pedalen bij hobbelige stukken werkt ook goed :winkie:
En wat dacht je van de invloed van het BMI van de fietser?? Nog niks over gehoord tot hier toe. :D

ouwetrappert
Staand op de pedalen zou alleen je bottombracket harder slijten :winkie:
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

BMI... Keurig 22!
Maar dat zegt niet zo veel, ik weeg 82kg, daar kan het niet aan liggen.

Maar zojuist een klein rondje gemaakt met mijn eigen houwtje touwtje oplossing, dat werkt dus helemaal niet... Na 20km fietsen 2 cm gezakt.
Dus het folie gaat er weer af!

Voordat ik bezig ga met een post fix of colablikjes... Ik zal eens contact opnemen met Rose, fiets is een half jaar oud. Horen wat ze gaan zeggen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Colablikje helpt, maar een nieuw frame ook :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt mij de beste optie eigenlijk :)

Misschien heb je zelf niet de juiste gereedschappen, maar de diameter van een zitbuis is prima nauwkeurig op te meten. Dan heb je een getal als argument.

Of met het spul naar Rose, en vragen wat zij vinden van een frame waarin een zadelpen die perfect op diameter is wegzakt... Als ze achter hun product staan zullen ze het oplossen en een stuk uit een colablikje is geen oplossing die een zichzelf respecterend fietsmerk zal aanbieden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

De zadelpen is keurig 31,6mm rond (ook op de plek waar deze geklemd wordt).
De binnenkant van de zitbuis heb ik zo goed als het kon met de schuifmaat opgemeten (blijft lastig) maar ik kom elke keer uit op 31,8.

Dus ja dat lijkt wel allemaal volgens specs.

Wat me wel op valt is dat de buitendiameter van de zitbuis 36,4mm is.
Dat is een niet gangbare (en forse) maat.
Met een wanddikte van 2,3mm is de zitbuis dan wellicht ook relatief stevig.

Zou de klemring dan misschien toch ondermaats zijn....???

Ik heb inmiddels een uitgebreide mail naar Rose gestuurd.
Duurt waarschijnlijk een paar dagen voordat ik een reactie heb.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

En een BBB-postfix? Heb ik ook erop zitten. Werkt super!
Omdraaien kan altijd nog!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Met mijn 100kg zakken ook mijn zadelpennen. De oplossing die ik gebruik is een tweede zadelpen klem om de zadelpen zelf. Deze steunt dan weer op de originele klem. De klem om de zadelpen is uiteraard wel kleiner qua diameter. Ook hebben sommige klemmen een randje die normaal op de framebuis rust. Die moet je verwijderen óf eentje kopen die dat randje niet heeft.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Waarom niet de colablikjes (ik zou liever een bierblikje nemen) oplossing? Je kunt zelfs kiezen tussen stalen blikjes en alu blikjes, dus de metaal-naar-metaal corrosie kun je dan mogelijk omzeilen.

Een andere optie: laat iemand met een goede draaibank een metalen ring draaien die binnenwerks zo groot is als de diameteer van de zadelpen, die ring stok je flink heet en laat hem over de zadelpen tot op de gewenste plek zakken. Bij het afkoelen krimpt de ring zich muurvast en gaat na montage de zadelpen aan inzakken hinderen.

Bij de fabrikant een nieuw frame lospraten werkt natuurlijk ook (als dat lukt).

NB: waarom helpt strakker zetten van de spanklem voor de zitbuis/zadelpen overgang eigenlijk niet??
Knappen die bouten af??
Zo ja: bouten bestaan in verschillende treksterkten...

NB2: "En een BBB-postfix? Heb ik ook erop zitten. Werkt super!"
Waarom kies je die niet? Kost maar 6,95 en ziet er niet on-net uit...
Plaats reactie