SRAM PG1230 cassette past niet op Mavic ID360 HG freewheel?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Na een poosje niet op dit forum te zijn geweest, meldt ik me nu binnen een paar dagen alweer voor de 2e keer met een cassette gerelateerde vraag. De eerst vraag betrof een probleem met een slingerende SRAM GX 12-speed cassette. Zie topic: viewtopic.php?f=9&t=153889

Uit nieuwsgierigheid na het slingerende GX cassette debacle geprobeerd een SRAM NX 12-speed HG cassette te monteren op het aluminium HG ID360 freewheel wat origineel bij mijn Crossmax SLS achterwiel geleverd werd.en ook dat liep uit op een teleurstelling. Ik zie denk ik door de bomen het bos niet meer met de verschillende freewheel/cassette combinaties.
Het gaat om dit model freewheel: https://www.ebay.co.uk/itm/255374881078 ... 9bEALw_wcB
Echterrrr, schakelen werkt ook met deze combinatie niet lekker. Bij nadere inspectie zie ik dat het kleinste kransje scheef zit. De cassette zit verder wel vast. Na demontage blijken de uiteinden van een aantal van de 'ribben' op het freewheel beschadigd te zijn. Geen idee wat hier nu weer het probleem zou kunnen zijn. Een HG cassette zou toch 100% compatibel moeten zijn met die PG1230 cassette?!
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt m waarschijnlijk aangedraaid met het kleine kransje scheef, of in de verkeerde positie, en zo de splines op de body beschadigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wel de ring achter de cassette gebruikt?
Volgens mij zijn de Mavic HG body's geschikt voor 11-speed race cassettes, wat betekent dat je er bij een mtb cassette (11 of 12-speed) een 1.85mm spacer achter moet monteren.

Maar als die er niet zit zou je het moeten voelen, dan zit de cassette niet echt goed vast.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Er zit geen spacer bij en de cassette zat verder wel goed vast. Ik heb het 2 keer geprobeerd. Ik ben ook aan googlen gegaan naar ID360 freewheels en het viel me op dat er verschillende HG modellen lijken te zijn. Sowieso in aluminium en in staal, maar ook andere kleuren en andere typenummers. De versie die ik heb zat standaard op het Crossmax SLS achterwiel, dus zou ik verwachten dat het ook om een MTB versie gaat. Er heeft al eens een Sunrace 11-speed MTB cassette op gezeten zonder problemen.

Wat me verder aan de NX cassette opviel was dat de vertanding van de kransjes aan binnenkant (waarmee je ze over ribben van het freewheel schuift) niet zo overduidelijk waren qua juiste passing als bij Shimano cassettes. Lijkt wel alsof ze geprobeerd hebben om gewicht te besparen, wat in mijn ogen totaal nutteloos is gezien het hoge gewicht van die cassette.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kun je niet wat foto's bijvoegen?
Als die sunrace goed zat en je krijgt de cassette er verder wel goed op, dan moet dit ook passen zou je zeggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die splines zijn inderdaad wat anders gevormd, ziet er wat apart uit. Maar dat maakt voor de passing niet uit.
Hier in huis zijn er twee in gebruik, een zit op een DT Swiss 350 naaf en een op een ZTTO naaf (Chinees naafje). Beiden zitten goed vast en zijn slingervrij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Goofman schreef: ma 25 april 2022, 11:50 Er zit geen spacer bij en de cassette zat verder wel goed vast.

Die zit ook niet bij de cassette, maar bij de naaf. Zit die spacer niet vastgeplakt aan de andere cassette (die wel goed zit)? Zo heb ik er al eens eentje uit de prullenbak moeten vissen.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Even een update: ik ben officieel toegetreden tot het gilde van de prutsers. Vandaag nog eens geprobeerd om de PG1230 cassette te monteren op de Mavic ID360 HG body en nu werkt het 100%. Ik heb het dus tot 2 keer toe voor elkaar gekregen om het laatste (kleinste) kransje scheef te monteren. Hierbij dus 2 van de 'ribben' op de aluminium body beschadigd en het schakelen met (AXS) derailleur niet goed afgesteld gekregen.
Nu de beschadigde ribben wat bijgevijld, de cassette in alle rust en met voldoende licht (!) nog eens gemonteerd en voila.
Excuses voor het lastig vallen met een non-issue :-(

Morgen met hetzelfde wiel en de ID360 XD body naar de (web)winkel waar ik mijn slingerende GX cassette gekocht heb om uit te vogelen of het hier wel aan de cassette ligt, of ik hierbij ook aan het brassen geweest ben...
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hartelijk dank voor deze eerlijke update :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 8 mei 2022, 23:45 Hartelijk dank voor deze eerlijke update :bier:
En jouw goed advies :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Mario070 schreef: ma 9 mei 2022, 07:34
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 8 mei 2022, 23:45 Hartelijk dank voor deze eerlijke update :bier:
En jouw goed advies :-q
Ja idd, vergeten te vermelden
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Plaats reactie