Nieuwe ketting schiet door

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

TenZNL schreef: di 19 april 2022, 22:57 Vraag me wel af wie er een XTR-ketting adviseerd op een verder volledige SRAM SX aandrijflijn? :roll:
Iemand die geen andere 12 speed ketting heeft liggen?
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

1400 km voor een casette lijkt niet veel.
Ik wissel de ketting na 1200 km voor een nieuwe en heb dat na 2400 km nogmaals gedaan. Wel alles bij hetzelfde merk gehouden. Na 4000 km heb ik de eerste ketting weer gemonteerd.

Een nieuwe ketting na 1400 km moet goed kunnen. Maar 2 x een ketting breken op 1400 km doet vermoeden dat de aandrijflijn een zwaar leven heeft (onderhoud, modder, verkeerd schakelen, iets anders?).

Als je in de buurt woont (omgeving Zoetermeer), ik heb nog wel 2 GX kettingen die beide ongeveer 1200 km oud zijn om te proberen of deze oom overslaan.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat je de quicklink van de nieuwe ketting verkeerdom hebt gemonteerd, waardoor het net niet lekker over de tandjes valt en daardoor sneller wil overslaan. Sommige quicklinks hebben een platte en holle kant en daarmee dus een montagerichting.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

markje schreef: wo 20 april 2022, 19:51
TenZNL schreef: di 19 april 2022, 22:57 Vraag me wel af wie er een XTR-ketting adviseerd op een verder volledige SRAM SX aandrijflijn? :roll:
Iemand die geen andere 12 speed ketting heeft liggen?
Komt die ketting bij jou vandaan dan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet iedere cassette wordt hetzelfde gebruikt.
Wanneer je veel kms op hetzelfde kransje rijdt (fietspad→klein kransje) dan slijt dat snel.
Rij je in gevarieerd terrein en gebruik je alle versnellingen regelmatig, dan verdeel je de slijtage veel beter.

EenShimano ketting heeft een symmetrische snelsluitschakel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nature3012
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 19 april 2022, 20:48

Ik heb ervoor gekozen om de cassette te vervangen en om het te proberen met de combinatie SRAM (cassette) en Shimano (ketting)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik had het doorschieten ook bij een nieuwe ketting, maar dan alleen op de 2 kleinste tandwielen achter. Bij verder onderzoek bleek dat ik de quicklink verkeerd om had gemonteerd :oops:

edit: zie nu dat dat ook al gesuggereerd was.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

TenZNL schreef: wo 20 april 2022, 20:52
markje schreef: wo 20 april 2022, 19:51

Iemand die geen andere 12 speed ketting heeft liggen?
Komt die ketting bij jou vandaan dan?
Nee, ik heb geen XTR spul, ik doe het met XT/SLX.

Ik was niet bij de verkoop, maar afhankelijk van welke vraag en hoe deze is gesteld door de TS, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat je ondanks een SX aandrijflijn met een XTR ketting naar buiten loopt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

markje schreef: do 21 april 2022, 18:48
TenZNL schreef: wo 20 april 2022, 20:52
Komt die ketting bij jou vandaan dan?
Nee, ik heb geen XTR spul, ik doe het met XT/SLX.

Ik was niet bij de verkoop, maar afhankelijk van welke vraag en hoe deze is gesteld door de TS, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat je ondanks een SX aandrijflijn met een XTR ketting naar buiten loopt.
X01/XX1 of eventueel een KMC snap ik ook, maar een shimano-ketting op een SRAM cassette en voorblad niet.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

TenZNL schreef: vr 22 april 2022, 11:46
X01/XX1 of eventueel een KMC snap ik ook, maar een shimano-ketting op een SRAM cassette en voorblad niet.
Ik ook niet, maar ik was er niet bij en heb het gesprek niet aangehoord, dus ik weet niet welke vragen gesteld zijn.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Komt de lengte van de ketting overeen en/of ook het aantal schakels van de ketting?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik zie dat ik in hier die vraag ook al heb gesteld...denk dat ik dat als NVT heb afgedaan onder het mom van "tegenstrijdige ervaringen" en "hier werkt `t" :D
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 4 oktober 2022, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat zou kunnen.
Zodra het randje is weggevreten door de ketting past het sowieso en wellicht van tevoren ook al.
Naar er is dus verschil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, dat laatste wrs...Zowel ketting als crankstel waren nieuw en het was me echt wel opgevallen als het niet/slecht zou passen.
Mijn crank heeft die feature idd.
Plaats reactie