Bottombracket demonteren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 13:13 Verder kan je achteras los zitten, je cassette kan los zitten, je achterbrug kan een scheurtje hebben (of speling op de lagers)
Het is alleen in de lichtste 3 versnellingen?
Dus als je ketting scheef staat.
En als er veel koppel op je naaf komt.
Op de 3 kleinste, dus zwaarste.
Maar soms ook midden in de cassette, maar dan is het niet zo erg.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 13:09 De foto ziet er uit als Shimano, en volgens mij passen alle Shimano linkerarm en door elkaar.
Ja, SLX 12 speed.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Controleer je body van je achterwiel eens, gooi er eens een wiel van een maatje in en dergelijke. Zou zo maar eens kunnen dat het buitenste lager van de body naar zijn grootje is (kleinste drie kransjes achter kraken toch?)

Ook een maal een kraak gehad in de XD cassette.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Gerwin89 schreef: vr 30 september 2022, 14:08
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 13:13 Verder kan je achteras los zitten, je cassette kan los zitten, je achterbrug kan een scheurtje hebben (of speling op de lagers)
Het is alleen in de lichtste 3 versnellingen?
Dus als je ketting scheef staat.
En als er veel koppel op je naaf komt.
Op de 3 kleinste, dus zwaarste.
Maar soms ook midden in de cassette, maar dan is het niet zo erg.
Dat is bij mij al een paar keer de cassette geweest.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Cassette zit vast, al naar gekeken..
Maar zal hem er vanavond eens af halen.

Wat was er niet goed dan bij jou?
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

De lockring zat een 3/4 slag te los, daardoor zat er minimale speling op de cassette en kon die een heel klein beetje wiebelen. Op de kleine kransjes had dat geen effect, maar op de grote 3-4 kransjes wel. Het resultaat was een hoop gekraak bij het trappen (waarschijnlijk de ketting die over de tandjes heen wrong). Rustig meetrappen ging wel, maar zodra ik snelheid ging maken of houden, begon het gekraak weer.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Update:

Na veel zoeken en proberen heb ik als laatste een ander wiel er in gezet (had die niet zo 123)
En toen was het weg.
Probleem zat dus in het wiel.

Wiel maar naar de FM gebracht en de lagers in het body zijn versleten, er zat bijna geen speling op maar toen het open gemaakt werd was het te zien.

Nu gaf FM aan dat mijn casette + kettingwiel en derailleur wieltjes ook vervangen moesten worden.
Heb heb even nagekeken, heb er 4800 KM op gefietst en op 2400 de ketting vervangen....
Dacht zelf dat het nog wel meeviel....
Mijn vraag, is 4800 km normaal of toch aan de lage kant? Gaat om SLX 12 speed 10-51 cassete.
Had ik om de 1000 ketting moeten wisselen?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als het nog goed loopt kun je waarschijnlijk net zo goed doorfietsen. Het is toch al versleten :)
Misschien wou de fietsenmaker nog wel extra verdienen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Had ik om de 1000 ketting moeten wisselen?
Eerder.
De ketting slijt het snelste, maar een versleten ketting zorgt ook dat je cassette en voorblad harder gaan slijten.
Bij 12-speed is de slijtagegrens verlegd van 0,75 naar 0,5,
Dus 12-speed nog eerder wisselen (en evt.vervangen) dan bij 11-speed en lager.
Het is dus zaak meteen meerdere kettingen te kopen en die te rouleren, na iedere fietstocht of max na 100km een andere ketting.
Je kiest dan telkens de kortste van drie kettingen.

Vind je dat teveel werk, dan maak je de intervallen langer, maar ergens ga je te lang door met 1 ketting.
Van tevoren is lastig te zeggen wanneer, dus je neemt het zekere voor het onzekere en wisselt vaak.
Dus gemakzucht op dit punt betaal je in de vorm van wat meer slijtage.
De ene zal dat een zorg zijn, de ander wil liever geen cent teveel uitgeven aan de aandrijving.

Een andere keuze is dus de ketting pas wisselen bij slijtage van 0,5 (er zijn tooltjes om die slijtage te meten, koop er eentje die 0,5 aangeeft).
Dat is minder werk, maar minder ideaal.
Toch zijn er mensen die op deze manier ook 3 kettingen of meer kunnen gebruiken op een set tandwielen.

Keuzes...

Jij hebt de keuze onbewust al gemaakt.
Wat je nu nog kunt doen is doorrijden totdat het begint te haperen.

3 kettingen rouleren blijkt in de praktijk optimaal.
Bij 2 kettingen slijten je kettingen nog steeds als eerste (en later een 3e toevoegen gaat fout)
Bij 4 kettingen kom je er achter dat je tandwielen als eerste versleten zijn, dus je hebt 1 ketting teveel aangeschaft.


Ik geef bewust geen km's voor de totale leeftijd vh spul, dat is afhankelijk van omstandigheden die voor iedereen anders zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ja dat ga ik nu voortaan doen dan, om de 100 km ketting verwisselen.

Nu zijn ook de derailleur wieltjes en voorblad vervangen.

Stel ik sleep er dadelijk met 2 kettingen 8000 km uit en dan moet er een nieuw cassette op.
Moeten dan ook deraileeruwieltjes en voorblad weer?
Dom dat ik niet gevraagd heb of ik die "oude " spullen meekreeg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vergeet die kilometerstand.
Die is van zoveel zaken afhankelijk, daar is niets over te zeggen.
Maar na "8000km" heb je al een paar extra derailleurwieltjes versleten.
Die moet je los zien van de kettingen, cassette en voorblad.

Als je om de rit, of om de 100km gaat rouleren zou ik 3 kettingen gebruiken.
3 kettingen, 3 snelsluitingen en 1 spijker in de muur (of de schuurdeur).
Je knipt de kop er van af en hangt de kettingen er aan. De kortste ga je gebruiken.
Met 2 kettingen is de slijtage tussen kettingen en tandwielen nog niet in balans.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Oké duidelijk..
En het voorblad dan, moet dat wel tegelijk met cassette vervangen worden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie