Had ik om de 1000 ketting moeten wisselen?
Eerder.
De ketting slijt het snelste, maar een versleten ketting zorgt ook dat je cassette en voorblad harder gaan slijten.
Bij 12-speed is de slijtagegrens verlegd van 0,75 naar 0,5,
Dus 12-speed nog eerder wisselen (en evt.vervangen) dan bij 11-speed en lager.
Het is dus zaak meteen meerdere kettingen te kopen en die te rouleren, na iedere fietstocht of max na 100km een andere ketting.
Je kiest dan telkens de kortste van drie kettingen.
Vind je dat teveel werk, dan maak je de intervallen langer, maar ergens ga je te lang door met 1 ketting.
Van tevoren is lastig te zeggen wanneer, dus je neemt het zekere voor het onzekere en wisselt vaak.
Dus gemakzucht op dit punt betaal je in de vorm van wat meer slijtage.
De ene zal dat een zorg zijn, de ander wil liever geen cent teveel uitgeven aan de aandrijving.
Een andere keuze is dus de ketting pas wisselen bij slijtage van 0,5 (er zijn tooltjes om die slijtage te meten, koop er eentje die 0,5 aangeeft).
Dat is minder werk, maar minder ideaal.
Toch zijn er mensen die op deze manier ook 3 kettingen of meer kunnen gebruiken op een set tandwielen.
Keuzes...
Jij hebt de keuze onbewust al gemaakt.
Wat je nu nog kunt doen is doorrijden totdat het begint te haperen.
3 kettingen rouleren blijkt in de praktijk optimaal.
Bij 2 kettingen slijten je kettingen nog steeds als eerste (en later een 3e toevoegen gaat fout)
Bij 4 kettingen kom je er achter dat je tandwielen als eerste versleten zijn, dus je hebt 1 ketting teveel aangeschaft.
Ik geef bewust geen km's voor de totale leeftijd vh spul, dat is afhankelijk van omstandigheden die voor iedereen anders zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.