Onlangs een nieuwe 26 inch Rockshox 30 Silver TK gekocht (100 mm, spiraalveer). Als ik naast de fiets sta en de vork zeg maar 4 cm indruk ("cycle") en op laat komen gedraagt de rebound zich inconsistent (niet steeds hetzelfde). Vaak doet hij normaal maar soms blijft hij een soort van even hangen (heel kort maar merkbaar) en voel je een tik en dan komt hij weer terug, soms komt hij juist erg snel terug en voel je een top-out tik. Heb dit ook tijdens de eerste kleine test-ritjes geconstateerd.
Heeft iemand inzicht in de werking van de demper wat betreft wat er hier verkeerd gaat? Ik dacht aan de tk demper eruit schroeven en het oliepeil controleren of het net boven het onderste gaatje komt (?) maar is dat wel relevant voor de rebound, ik dacht dat dat buisje alleen voor de compression damping was? Of heeft die ook invloed op de rebound. Verdere gedachten: misschien lucht/foam in de olie?
Terugsturen naar de duitse webshop zit ik niet direct op te wachten, ben blij dat ik de vork perfect in de fiets heb gekregen en heb de veer al vervangen voor een lichtere (en een domme beschadiging gemaakt bij opschroeven v-brake). Zou graag eventuele gedachten horen over wat er hier mis kan zijn en waar ik naar moet kijken.
Nieuwe Turnkey rebound damper vreemd gedrag
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het is dezelfde olie die door de rebound en de compressie demper gaat
Als er te weinig in zit gaat het schuimen en olie met schuim dempt niet consistent.
En RS vult wel eens te weinig olie.
Dus even checken kan geen kwaad.
Er moet olie op de lockout/compressie demper blijven staan.
Als er te weinig in zit gaat het schuimen en olie met schuim dempt niet consistent.
En RS vult wel eens te weinig olie.
Dus even checken kan geen kwaad.
Er moet olie op de lockout/compressie demper blijven staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik zou al het groen onder de olie willen.
Maar je moet gokken. Als je de demper er in steekt stijgt het peil iets.
Dus tot de O-ring?
Wel eerst een paar keer rustig in en uitveren om de lucht naar boven te krijgen.
En dan als laatste ook een keer helemaal inveren om te kijken of het niet teveel is. (Even de dop links los om de veerspanning er af te halen)
Leeg gieten en vullen volgens de tabel kan ook, maar dan moet je weten welke vork en uitvoering je hebt, en hopen dat RS geen foutje in de tabel heeft staan.
Maar je moet gokken. Als je de demper er in steekt stijgt het peil iets.
Dus tot de O-ring?
Wel eerst een paar keer rustig in en uitveren om de lucht naar boven te krijgen.
En dan als laatste ook een keer helemaal inveren om te kijken of het niet teveel is. (Even de dop links los om de veerspanning er af te halen)
Leeg gieten en vullen volgens de tabel kan ook, maar dan moet je weten welke vork en uitvoering je hebt, en hopen dat RS geen foutje in de tabel heeft staan.
Maar terug gaan was geen optie?Onlangs een nieuwe 26 inch Rockshox 30 Silver TK gekocht
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Het was best een werkje voor me om hem er netjes in te krijgen dus als ik het zelf kan verhelpen zou ik daarvoor kiezen nu hij er toch al in zit. Hij is gekocht bij bike-components.de
Hm tot de o-ring dan zou er wel genoeg olie in hebben gezeten.
Dat inveren, ik neem aan dat dat is met de demper eruit, en dan kijken of je ruimte overhoud/ het er niet uit loopt?
Ja, heb de documentatie, er zou 100 ml in moeten maar heb dat dus (nog) niet op die manier gemeten.
Hm tot de o-ring dan zou er wel genoeg olie in hebben gezeten.
Dat inveren, ik neem aan dat dat is met de demper eruit, en dan kijken of je ruimte overhoud/ het er niet uit loopt?
Ja, heb de documentatie, er zou 100 ml in moeten maar heb dat dus (nog) niet op die manier gemeten.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Terugsturen is nu wel een gepasseerd station
Even een paar keer rustig in en uit, idd zonder de bovenste demper.
Er kan nog lucht onderin de rebound demper zitten.
Even een paar keer rustig in en uit, idd zonder de bovenste demper.
Er kan nog lucht onderin de rebound demper zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Net "ontlucht" en een klein beetje olie bijgedaan. Als ik het goed begrijp is het vooral belangrijk dat je niet zoveel olie hebt dat je bij een bottom-out de demper opblaast/beschadigd. Met volledig ingeschroefde demper meet ik dezelfde 5mm bij volledig indrukken dus dat kan dan nooit teveel zijn denk ik zo.
Gedrag is nog steeds hetzelfde, niet goed..
Merk nu pas op dat in de service handleiding behalve het volume ook staat;
oil height*: 80-85mm.
*Measure from the top of the crown (above the upper tube) down to the oil
Zou dit volledig in -of uitgeveerd zijn? Kan dit op internet niet terugvinden.
Merk nu pas op dat in de service handleiding behalve het volume ook staat;
oil height*: 80-85mm.
*Measure from the top of the crown (above the upper tube) down to the oil
Zou dit volledig in -of uitgeveerd zijn? Kan dit op internet niet terugvinden.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 253
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy
Dat is uigeveerd.
Als je vork blijft hangen met terugveren misschien de olie in de lower legs controleren.
Als daar te weinig (of geen) olie in zit kan hij zwaar gaan lopen op de glij bussen.
Groet, Jan
Als je vork blijft hangen met terugveren misschien de olie in de lower legs controleren.
Als daar te weinig (of geen) olie in zit kan hij zwaar gaan lopen op de glij bussen.
Groet, Jan
Ok dank je, dat dacht ik ook maar las een paar keer op oude fora dat je dit ingeveerd meet. Heb het voor de zekerheid ook al aan sram gevraagd (nog geen antwoord.)
In de veer-kant zit in ieder geval wel olie in de lowers, verwacht eigenlijk niet dat dat het probleem is, ook omdat hij soms juist erg snel uitveerd i.p.v. langzaam. Soms snel, soms langzaam, soms normaal.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee dat is ingeveerd.
Want 85 mm olie hoogte in uitgeveerde toestand combineert niet met 100mm veerweg
Want 85 mm olie hoogte in uitgeveerde toestand combineert niet met 100mm veerweg
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 253
- Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy
Nee hoor, volume wordt niet veel kleiner want olie zit in de upper leg en lower schuift over de upper heen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 2 februari 2022, 23:24 Nee dat is ingeveerd.
Want 85 mm olie hoogte in uitgeveerde toestand combineert niet met 100mm veerweg
Piston zit vast aan de lower leg en beweegt in de olie op en neer. Bij de opwaardse slag wordt de olie kort samengedrukt maar gaat dan door de gaatjes in de piston naar de onderzijde van de piston.
Bij de neerwaardse slag bepaalt de ingestelde opening in de piston rod de snelheid van terug stromen en zo de weerstand van de rebound.
Groet, Jan
Heb een reactie gehad van sram/rockshox en het is uitgeveerd. Heb er nog iets bijgedaan om het op 8cm te brengen (volgens manual tussen 8 en 8,5). Vanaf de fabriek stond het op ongeveer 9 of 9,5 cm. Geen verschil gemerkt in gedrag van rebound.
Als ik op de fiets rijd, staand, wat gewicht op de vork en ik pomp wat op die manier dan merkte ik vandaag eigenlijk niet veel verkeerds. Misschien verwacht ik er te veel van en is naast de fiets staan en dan pompen een no-go want dan is het echt heel slecht..
Als ik op de fiets rijd, staand, wat gewicht op de vork en ik pomp wat op die manier dan merkte ik vandaag eigenlijk niet veel verkeerds. Misschien verwacht ik er te veel van en is naast de fiets staan en dan pompen een no-go want dan is het echt heel slecht..
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat dacht ik ook, en vandaar meten in ingeveerde toestand.Wat trouwens wel zo is is dat demassavolume van de dempershaft die erbij komt bij inveren het oliepeil omhoog brengt.
Maar als ook RS zegt dat het in uitgeveerde toestand moet, dan doen we dat.
Het gaat natuurlijk om het rijden, maar wat verkeerds voel je als je naast de fiets staat en de vork induwt?Als ik op de fiets rijd, staand, wat gewicht op de vork en ik pomp wat op die manier dan merkte ik vandaag eigenlijk niet veel verkeerds. Misschien verwacht ik er te veel van en is naast de fiets staan en dan pompen een no-go want dan is het echt heel slecht..
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Soms komt hij met een noodgang terug, soms komt hij duidelijk erg langzaam terug, soms normaal hoe ik het zou verwachten.
Een ander ding is dat Rockshox -4 clicks voorstelt bij mijn veer en gewicht. Maar dan krijg ik een keiharde top-out tik bij het optrekken van het stuur, die verdwijnt (meestal want soms komt de vork extra hard terug) bij -1 click. De rebound instelling doet dus wel wat. Heb op de tekening gezien dat de 27,5 en 29 inch versie een negatieve veer hebben die dit volgens mij moet voorkomen, de 26 inch versie heeft dit niet.
Helemaal op de schildpad is voor de duidelijkheid 0 clicks, 5 clicks in totaal.
(oh ja volume is dat )
Een ander ding is dat Rockshox -4 clicks voorstelt bij mijn veer en gewicht. Maar dan krijg ik een keiharde top-out tik bij het optrekken van het stuur, die verdwijnt (meestal want soms komt de vork extra hard terug) bij -1 click. De rebound instelling doet dus wel wat. Heb op de tekening gezien dat de 27,5 en 29 inch versie een negatieve veer hebben die dit volgens mij moet voorkomen, de 26 inch versie heeft dit niet.
Helemaal op de schildpad is voor de duidelijkheid 0 clicks, 5 clicks in totaal.
(oh ja volume is dat )