Nieuwe Turnkey rebound damper vreemd gedrag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Onlangs een nieuwe 26 inch Rockshox 30 Silver TK gekocht (100 mm, spiraalveer). Als ik naast de fiets sta en de vork zeg maar 4 cm indruk ("cycle") en op laat komen gedraagt de rebound zich inconsistent (niet steeds hetzelfde). Vaak doet hij normaal maar soms blijft hij een soort van even hangen (heel kort maar merkbaar) en voel je een tik en dan komt hij weer terug, soms komt hij juist erg snel terug en voel je een top-out tik. Heb dit ook tijdens de eerste kleine test-ritjes geconstateerd.

Heeft iemand inzicht in de werking van de demper wat betreft wat er hier verkeerd gaat? Ik dacht aan de tk demper eruit schroeven en het oliepeil controleren of het net boven het onderste gaatje komt (?) maar is dat wel relevant voor de rebound, ik dacht dat dat buisje alleen voor de compression damping was? Of heeft die ook invloed op de rebound. Verdere gedachten: misschien lucht/foam in de olie?

Terugsturen naar de duitse webshop zit ik niet direct op te wachten, ben blij dat ik de vork perfect in de fiets heb gekregen en heb de veer al vervangen voor een lichtere (en een domme beschadiging gemaakt bij opschroeven v-brake). Zou graag eventuele gedachten horen over wat er hier mis kan zijn en waar ik naar moet kijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is dezelfde olie die door de rebound en de compressie demper gaat
Als er te weinig in zit gaat het schuimen en olie met schuim dempt niet consistent.
En RS vult wel eens te weinig olie.
Dus even checken kan geen kwaad.
Er moet olie op de lockout/compressie demper blijven staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Ok, heb hem open gemaakt. De foto is niet zo goed uitgekomen maar vraag me af of het oliepeil net boven het onderste gaatje moet staan of net boven het rechthoekje boven het gaatje. Dat rechthoekje is namelijk ook open.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou al het groen onder de olie willen.
Maar je moet gokken. Als je de demper er in steekt stijgt het peil iets.
Dus tot de O-ring?
Wel eerst een paar keer rustig in en uitveren om de lucht naar boven te krijgen.
En dan als laatste ook een keer helemaal inveren om te kijken of het niet teveel is. (Even de dop links los om de veerspanning er af te halen)
Leeg gieten en vullen volgens de tabel kan ook, maar dan moet je weten welke vork en uitvoering je hebt, en hopen dat RS geen foutje in de tabel heeft staan.
Onlangs een nieuwe 26 inch Rockshox 30 Silver TK gekocht
Maar terug gaan was geen optie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Het was best een werkje voor me om hem er netjes in te krijgen dus als ik het zelf kan verhelpen zou ik daarvoor kiezen nu hij er toch al in zit. Hij is gekocht bij bike-components.de

Hm tot de o-ring dan zou er wel genoeg olie in hebben gezeten.

Dat inveren, ik neem aan dat dat is met de demper eruit, en dan kijken of je ruimte overhoud/ het er niet uit loopt?

Ja, heb de documentatie, er zou 100 ml in moeten maar heb dat dus (nog) niet op die manier gemeten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Terugsturen is nu wel een gepasseerd station :o

Even een paar keer rustig in en uit, idd zonder de bovenste demper.
Er kan nog lucht onderin de rebound demper zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Net "ontlucht" en een klein beetje olie bijgedaan. Als ik het goed begrijp is het vooral belangrijk dat je niet zoveel olie hebt dat je bij een bottom-out de demper opblaast/beschadigd. Met volledig ingeschroefde demper meet ik dezelfde 5mm bij volledig indrukken dus dat kan dan nooit teveel zijn denk ik zo.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Gedrag is nog steeds hetzelfde, niet goed..
Merk nu pas op dat in de service handleiding behalve het volume ook staat;

oil height*: 80-85mm.
*Measure from the top of the crown (above the upper tube) down to the oil

Zou dit volledig in -of uitgeveerd zijn? Kan dit op internet niet terugvinden.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Dat is uigeveerd.
Als je vork blijft hangen met terugveren misschien de olie in de lower legs controleren.
Als daar te weinig (of geen) olie in zit kan hij zwaar gaan lopen op de glij bussen.

Groet, Jan
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Ok dank je, dat dacht ik ook maar las een paar keer op oude fora dat je dit ingeveerd meet. Heb het voor de zekerheid ook al aan sram gevraagd (nog geen antwoord.)
Jan F. schreef: wo 2 februari 2022, 19:54 Als je vork blijft hangen met terugveren misschien de olie in de lower legs controleren.
Als daar te weinig (of geen) olie in zit kan hij zwaar gaan lopen op de glij bussen.
In de veer-kant zit in ieder geval wel olie in de lowers, verwacht eigenlijk niet dat dat het probleem is, ook omdat hij soms juist erg snel uitveerd i.p.v. langzaam. Soms snel, soms langzaam, soms normaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee dat is ingeveerd.
Want 85 mm olie hoogte in uitgeveerde toestand combineert niet met 100mm veerweg :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 februari 2022, 23:24 Nee dat is ingeveerd.
Want 85 mm olie hoogte in uitgeveerde toestand combineert niet met 100mm veerweg :wink:
Nee hoor, volume wordt niet veel kleiner want olie zit in de upper leg en lower schuift over de upper heen.
Piston zit vast aan de lower leg en beweegt in de olie op en neer. Bij de opwaardse slag wordt de olie kort samengedrukt maar gaat dan door de gaatjes in de piston naar de onderzijde van de piston.
Bij de neerwaardse slag bepaalt de ingestelde opening in de piston rod de snelheid van terug stromen en zo de weerstand van de rebound.

Groet, Jan
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Heb een reactie gehad van sram/rockshox en het is uitgeveerd. Heb er nog iets bijgedaan om het op 8cm te brengen (volgens manual tussen 8 en 8,5). Vanaf de fabriek stond het op ongeveer 9 of 9,5 cm. Geen verschil gemerkt in gedrag van rebound.

Als ik op de fiets rijd, staand, wat gewicht op de vork en ik pomp wat op die manier dan merkte ik vandaag eigenlijk niet veel verkeerds. Misschien verwacht ik er te veel van en is naast de fiets staan en dan pompen een no-go want dan is het echt heel slecht.. :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat trouwens wel zo is is dat de massa volume van de dempershaft die erbij komt bij inveren het oliepeil omhoog brengt.
Dat dacht ik ook, en vandaar meten in ingeveerde toestand.
Maar als ook RS zegt dat het in uitgeveerde toestand moet, dan doen we dat.
Als ik op de fiets rijd, staand, wat gewicht op de vork en ik pomp wat op die manier dan merkte ik vandaag eigenlijk niet veel verkeerds. Misschien verwacht ik er te veel van en is naast de fiets staan en dan pompen een no-go want dan is het echt heel slecht.. :~
Het gaat natuurlijk om het rijden, maar wat verkeerds voel je als je naast de fiets staat en de vork induwt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Soms komt hij met een noodgang terug, soms komt hij duidelijk erg langzaam terug, soms normaal hoe ik het zou verwachten.

Een ander ding is dat Rockshox -4 clicks voorstelt bij mijn veer en gewicht. Maar dan krijg ik een keiharde top-out tik bij het optrekken van het stuur, die verdwijnt (meestal want soms komt de vork extra hard terug) bij -1 click. De rebound instelling doet dus wel wat. Heb op de tekening gezien dat de 27,5 en 29 inch versie een negatieve veer hebben die dit volgens mij moet voorkomen, de 26 inch versie heeft dit niet.

Helemaal op de schildpad is voor de duidelijkheid 0 clicks, 5 clicks in totaal.

(oh ja volume is dat :))
Plaats reactie