Slijtvastere derailleurwieltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat de derailleurwieltjes het onderdeel van de aandrijflijn zijn, dat het hardste slijt. Na nog geen jaartje in overwegend droge omstandigheden met zo’n 2500-300km op de teller, ziet met name de onderste eruit als een werpsterretje. Maar een ninja word ik niet dus dat heb ik liever niet.

Gaat om 11-speed XT derailleurwieltjes. Nu kun je die voor 10-15 euro vervangen dus dat is het punt niet, maar zijn er alternatieven die langer meegaan en net zo goed hun werk doen? En dan mag het wat meer kosten. Ietsje.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kapitein Iglo schreef: do 27 januari 2022, 08:56 Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat de derailleurwieltjes het onderdeel van de aandrijflijn zijn, dat het hardste slijt. Na nog geen jaartje in overwegend droge omstandigheden met zo’n 2500-300km op de teller, ziet met name de onderste eruit als een werpsterretje. Maar een ninja word ik niet dus dat heb ik liever niet.

Gaat om 11-speed XT derailleurwieltjes. Nu kun je die voor 10-15 euro vervangen dus dat is het punt niet, maar zijn er alternatieven die langer meegaan en net zo goed hun werk doen? En dan mag het wat meer kosten. Ietsje.
Ik heb de ervaring dat wanneer je ketting aan de korte kant is de slijtage sterk toeneemt. Maar het is wel een echt slijtagedeel, vooral op een MTB.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Geen idee over de kwaliteit en/of slijtagegraad, maar misschien kun je hier eens je licht opsteken:
https://www.jrc-components.com/collections/drive-train

Zijn wel "ietsjes" duurder dan die 10-15 euro's van je.. :-q

p.s.: rij je soms achteruit Kapitein, dat je van 2500 km naar 300 km gaat?
:bier: :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De jockey wheels van Garbaruk zien er mooi uit, maar kan zo snel geen long-term reviews vinden.

https://www.garbaruk.com/rear-derailleu ... ategory=16
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Kapitein Iglo schreef: do 27 januari 2022, 08:56 Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat de derailleurwieltjes het onderdeel van de aandrijflijn zijn, dat het hardste slijt. Na nog geen jaartje in overwegend droge omstandigheden met zo’n 2500-300km op de teller, ziet met name de onderste eruit als een werpsterretje. Maar een ninja word ik niet dus dat heb ik liever niet.

Gaat om 11-speed XT derailleurwieltjes. Nu kun je die voor 10-15 euro vervangen dus dat is het punt niet, maar zijn er alternatieven die langer meegaan en net zo goed hun werk doen? En dan mag het wat meer kosten. Ietsje.
Zijn dat deze dan?

Dat is erg kort naar mijn ervaring. In de comments bij Mantel zie je ook iemand wat zeggen over hoge slijtage. Mogelijk ligt het aan de gebruikte kunststof.

Ik rij met SRAM en Tacx wieljes en die gaan behoorlijk lang mee ik schat 10-15k km als het niet meer is, moet ik nazoeken. Weinig tot geen mudrides.

Let op met "ceramic" wieltjes dat lijkt zo te zien aluminium met "ceramic" lagertjes. Keertje proberen kan geen kwaad, maar het is geen SiN of SiC dwz een echte high tech superslijtvaste ceramic.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: do 27 januari 2022, 09:49
Kapitein Iglo schreef: do 27 januari 2022, 08:56 Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat de derailleurwieltjes het onderdeel van de aandrijflijn zijn, dat het hardste slijt. Na nog geen jaartje in overwegend droge omstandigheden met zo’n 2500-300km op de teller, ziet met name de onderste eruit als een werpsterretje. Maar een ninja word ik niet dus dat heb ik liever niet.

Gaat om 11-speed XT derailleurwieltjes. Nu kun je die voor 10-15 euro vervangen dus dat is het punt niet, maar zijn er alternatieven die langer meegaan en net zo goed hun werk doen? En dan mag het wat meer kosten. Ietsje.
Zijn dat deze dan?

Dat is erg kort naar mijn ervaring. In de comments bij Mantel zie je ook iemand wat zeggen over hoge slijtage. Mogelijk ligt het aan de gebruikte kunststof.

Ik rij met SRAM en Tacx wieljes en die gaan behoorlijk lang mee ik schat 10-15k km als het niet meer is, moet ik nazoeken. Weinig tot geen mudrides.

Let op met "ceramic" wieltjes dat lijkt zo te zien aluminium met "ceramic" lagertjes. Keertje proberen kan geen kwaad, maar het is geen SiN of SiC dwz een echte high tech superslijtvaste ceramic.
Ik zou ook zeker geen echte keramische wieltjes willen. Gevoelig voor breuk en ik heb liever slijtage van de wieltjes dan van de ketting.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

de alu wieltjes van BBB heb ik goed ervaringen mee
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Kapitein

Heb je er dan ook hinder van uitgezonderd dat ze optisch versleten zijn?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Recent ook maar eens gedaan. En deze was nog de minst erge vd 2.

Afbeelding
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je altijd zo rondrijdt ?? met zoveel (ketting) vet en zand op je aandrijflijn,dat is wel een perfecte slijppasta.........
En zeker niet bevorderlijk voor de levensduur.....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 27 januari 2022, 08:56 Ik ben inmiddels op het punt aangekomen dat de derailleurwieltjes het onderdeel van de aandrijflijn zijn, dat het hardste slijt. Na nog geen jaartje in overwegend droge omstandigheden met zo’n 2500-300km op de teller, ziet met name de onderste eruit als een werpsterretje. Maar een ninja word ik niet dus dat heb ik liever niet.

Gaat om 11-speed XT derailleurwieltjes. Nu kun je die voor 10-15 euro vervangen dus dat is het punt niet, maar zijn er alternatieven die langer meegaan en net zo goed hun werk doen? En dan mag het wat meer kosten. Ietsje.
Bizar weinig... Op mijn e-mtb zien ze er na 5.500km nog prima uit.
Maar da's wel Sram... (GX). Geen idee of het een bekend punt bij XT wieltjes is.

Laten we dan nu even zesentwintig pagina's gaan volzeveren over hoe jij je ketting onderhoudt en waarmee je smeert want daar ligt het natuurlijk aan ;-)
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 27 januari 2022, 11:54

Laten we dan nu even zesentwintig pagina's gaan volzeveren over hoe jij je ketting onderhoudt en waarmee je smeert want daar ligt het natuurlijk aan ;-)
:D
Nee daar hebben we andere 'draadjes' voor😉.
Maar t helpt natuurlijk wel mee,.
Over t algemeen denk ik hoe groter de wieltjes,hoe minder kracht erop komt des te minder snel het slijt. En de nieuwere(11 en 12 speed?) groepen hebben grotere wieltjes...
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

kermit schreef: do 27 januari 2022, 11:54 Bizar weinig... Op mijn e-mtb zien ze er na 5.500km nog prima uit.
Maar da's wel Sram... (GX). Geen idee of het een bekend punt bij XT wieltjes is.
Ik denk 't, bij mij slijten die wieltjes ook (veel) sneller dan de rest van de aandrijving, betreft ook 11-speed XT.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Azurri schreef: do 27 januari 2022, 11:24 Als je altijd zo rondrijdt ?? met zoveel (ketting) vet en zand op je aandrijflijn,dat is wel een perfecte slijppasta.........
En zeker niet bevorderlijk voor de levensduur.....
Nee dit was een weekendje Lochum en Rijssen in de zeikregen, dus dit is niet het gangbare 🙈
Blokjes ook finaal weg na dat weekend.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Haha, het brengt nogal wat los. Maar het klinkt als een XT-dingetje… ketting is niette kort, daar heb je met een fully alleen maar last van. Ik hou goed schoon. Al die gaten in die wieltjes helpen daar niet bij, daar blijft prut in zitten en dat helpt niet.

Dus, ik ga maar eens wat anders proberen.

Goede vraag van Dice: nee, ik merk er eigenlijk geen zak van. Schakelproblemen heb ik (bijna) nooit.

Zou het overigens uitmaken dat ik NIET met shimanokettingen rij? KMC en SRAM gebruik ik door elkaar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie