Upgraden van 120mm naar 140mm vork op XC/down-country.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bob030
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 01:55

Beste mede mountainbike fanaten,

Ongeveer een half jaar geleden heb ik (2e hands, letterlijk z.g.a.n.) een superior XF 909 uit 2020 gekocht (link onderaan bericht). Voor mijn budget was dit een fantastische aankoop samen met de dropper post en een kortere stuurpen. Echter merk ik dat ik de 120mm voorvork () af en toe net iets te kort kom. De demper in het frame van 130mm is perfect. Ja dit is inderdaad meer MM achter dan voor, ik zou niet weten waarom dit is gedaan. Ook zou ik het niet erg vinden als ik iets rechter op zou komen te zitten. Ik heb al een andere stuurpen en meer spacers toevoegen is geen ruimte meer voor.

De fiets qua cheometrie lijkt mij een beetje tussen een XC en een down-country fiets in. Is voor mij perfect, ik wil lange stukken in binnen- en buitenland kunnen fietsen maar toch wat speelsheid naar beneden hebben. Ik vroeg mij af of het een goed idee is om er een 140mm vork op te zetten? Werkt dit de cheometrie niet tegen? Is 130mm beter aan te raden? Ik zit te kijken naar Rockshox 35 gold Debonair boost. Deze is er zowel in 130mm als 140mm, ervaringen over deze vorken?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Sportieve groet,

Bob

https://superiorbikes.com/gb/2020/mtb-f ... lver-black
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

20mm langere vork is waarschijnlijk wel te doen, maar is best een prijzig upgrade.

Wat voor stuur heb je er nu opzitten? Is die helemaal vlak? Als je rechter op wilt zitten kun je namelijk ook voor een paar tientjes een stuur monteren met meer rise. Die zijn er in verschillende maten tussen 0mm en 45/50mm. Een 30 of 35mm rise staat nog best mooi en scheelt al een hoop.


Voorbeeld: https://www.bike-components.de/en/Ritch ... rs-p77121/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoi Bob,

Ik denk dat zowel een 130mm als een 140mm vork in die fiets best kan, mocht dat je voorkeur hebben boven aanpassingen met een ander stuur of pen. Omdat er ook nog iets van de hoogte in de sag gaat zitten is het uiteindelijke verschil in hoogte iets minder dan het verschil in veerweg.
Was het mijn keuze zou ik overigens voor de 130mm optie gaan.

Waar je ook naar kunt kijken is de zadelafstelling: de zithoek wordt ook ietsje flauwer met een langere vork, de hele fiets kantelt immers iets achterover. Als je het zadel nu al helemaal naar voren hebt staan om goed te zitten zou dat kritisch kunnen worden. Heb je nog een paar mm ruimte op de zadelrails kun je dat gewoon compenseren.

Maar een hoger stuur is inderdaad wat goedkoper ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2069
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Is de vork niet om te bouwen met een andere airshaft en evt langere poten? Grofweg is elke twee cm extra in axis to crown lengte ongeveer één graad flauwer voor je balhoofd en zitbuis. Je fiets gaat er dus iets luier van sturen (wat in veel gevallen ook een voordeel is) en je gewicht komt meer op de achteras (wat bij klimmen nadelig kan zijn*). Waarschijnlijk komt het wel goed. 1 graad is ook weer niet zoveel.

*Zadel naar voren is een goede tip, daarmee kun je de effectieve zitbuishoek weer steiler maken. Evt stuurpen van een cm langer kiezen als je anders te kort komt te zitten.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Best bijzonder dat Superior voor een vork met minder travel kiest dan de achterkant heeft.
De geo is best trail-georienteerd, behalve de lage stack. (en Superior zet `m ook weg als een trailbike)

Die Judy is een coil, als je wat zwaarder bent kan het best zijn dat de veer in de vork te slap is voor jouw gewicht. Een 35 met luchtveer én dikkere poten is dan wel een verbetering (en je kan zelf de lengte van je stuurbuis bepalen voor je stuurhoogte) maar, zoals gezegd, dat is wel de meest dure upgrade.

Ik denk, net als Kermit, dat de fiets met een 130mm beter in balans is voor jouw gebruik dan met een 140mm vork.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kan nog erger, Cannondale leverde deze Super V met een 60mm P-Bone voor en achter had hij een supermoderne 120mm veerweg :o
In vergelijking met moderne fietsen was hij heel hoog en steil. Als je nu overstapt op zo'n ding schrik je je te pletter :D
Afbeelding

Ik heb hem later voorzien van een Marzocchi 105mm vork, ik wilde schijfremmen monteren maar die P-Bone had geen nokjes.
Afbeelding

Sorry voor dit korte intermezzo en topickaping ;-)
Gaan we nu weer naar de fiets van Bob. Wat ik best een mooi ding vind eigenlijk...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik had het over moderne fietsen, niet over ouwe meuk :lol:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je doorklikt op de andere modellen levert Superior hetzelfde frame in een aantal versies.

De modellen met "TR" in de naamgeving monteren ze af fabriek ook een 140mm vork in. En heel netjes melden ze de zithoek ook 1 graad slacker en de stack 10mm hoger. Maar dan is die stack nog altijd laag met 10 graden negatieve rise in de stuurpen.

En ja er is ook een versie met een 130mm vork in de specs. Take your pick.
Ik zou voor 140mm gaan en de stuurpen flippen voordat ik een nieuw stuur kocht.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
bob030
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 01:55

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb maar toch een spaarplan voor de Rockshox 35 gold RL 140 gemaakt. Wat top dat superior dit exacte frame en demper gebruikt voor hun trail fietsen. Het stuur dat ik heb heeft niet veel rise, ben zeker blij met het stuur. Maar eentje met meer rise is geen verkeerde optie.

En die P-bone ziet er toch wat sketchy uit haha.

Nogmaals dank! Groet,

Bob
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bob030 schreef: wo 26 januari 2022, 09:41Ik heb maar toch een spaarplan voor de Rockshox 35 gold RL 140 gemaakt.
Als je die spotgoedkoop kan vinden... Maar voor het geld dat reguliere webshops rekenen (~350 ?) zou ik - zeker gezien het niet van vandaag op morgen zal zijn - eens kijken of er geen interessantere opties voorbij komen* (ofwel goedkoper, ofwel iets bijv. tenminste een Charger ipv Motion Control).
* de RCZ newsletter is dan geen slechte om te volgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zit zelf met een vergelijkbare vraag. Heb een Canyon Neuron 5.0 met 120 mm veerweg (Recon Silver). Feitelijk een opgevoerde XC fiets, al noemde ze het toen een All Mountain geloof ik. Wil er toch wat meer trails in Belgie mee rijden en zit te denken die vork nu eens te upgraden, want met de fiets zelf is eigenlijk weinig mis maar denk dat met een betere vork en iets meer veerweg er meer uit te halen valt.

Zou 140 mm dan goed zijn of toch beter 130? Qua vork zit ik te denken aan een Yari (en die kan je dan vrij simpel later weer upgraden naar een Lyrik had ik begrepen).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De yari's zijn nu vriendelijker geprijsd bij bike24:
Alleen een voorbeeld want weet niet of je 27,5 of 29 of boost of whatever nodig hebt:
https://www.bike24.de/p1375639.html (zie nu net dat deze niet leverbaar is)

Deze is wel op voorraad:
https://www.bike24.com/p2375640.html
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MVMVML schreef: wo 26 januari 2022, 10:05 Ik zit zelf met een vergelijkbare vraag. Heb een Canyon Neuron 5.0 met 120 mm veerweg (Recon Silver). Feitelijk een opgevoerde XC fiets, al noemde ze het toen een All Mountain geloof ik. Wil er toch wat meer trails in Belgie mee rijden en zit te denken die vork nu eens te upgraden, want met de fiets zelf is eigenlijk weinig mis maar denk dat met een betere vork en iets meer veerweg er meer uit te halen valt.

Zou 140 mm dan goed zijn of toch beter 130? Qua vork zit ik te denken aan een Yari (en die kan je dan vrij simpel later weer upgraden naar een Lyrik had ik begrepen).
Geldt ook voor een Revelation (die zijn ook nog wel eens goedkoop te vinden), kwestie van een Charger erin en je hebt feitelijk een Pike. Maar goed, die Charger-upgrade kost je weer €200 extra en dan wordt een Pike mss wel prijstechnish interessant.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Elvander schreef: wo 26 januari 2022, 11:25 De yari's zijn nu vriendelijker geprijsd bij bike24:
Alleen een voorbeeld want weet niet of je 27,5 of 29 of boost of whatever nodig hebt:
https://www.bike24.de/p1375639.html (zie nu net dat deze niet leverbaar is)

Deze is wel op voorraad:
https://www.bike24.com/p2375640.html
Thnx. Maar allebei 9 tot 10 weken levertijd :-{
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Vanmorgen was die 2e gewoon op voorraad.
Zag dat RCZ ze ook had, zal wel de tijd van het jaar zijn om ze in de aanbieding te doen.
Plaats reactie