Trekhaak drager voor 4 mountainbikes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mddrhppn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 01:09

Ik ben op zoek naar een trekhaakdrager voor 4 mountainbikes (3 29-ers, 1x26 inch). Wie heeft tips/ ervaringen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wel ervaringen met maximum toegestane kogeldruk… daar al wel naar gekeken?

Overigens vind ik drie op de drager eigenlijk wel de max. Liefst niet meer dan twee…

Beide overigens wel afhankelijk van de auto waarop de drager is bevestigd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Ik heb een Thule VeloSpace XT3 met 4e fiets uitbreiding.

Zou er niet 4 dikke enduro bakken opzetten, maar met XC fietsen, race fietsen of mix met kinderfietsen is geen probleem.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt dus ook van de auto af ;-)

Als je maar een max. kogeldruk van 50kg hebt zit je daar ook met vier lichte fietsen al heel snel aan. Die Velospace weegt al best wat (16~17kg?) en dan heb je nog niet eens 9kg per fiets over. Een beetje mtb weegt zeker meer dan dat.

Er is iets meer reserve bij een hogere kogeldruk natuurlijk, maar ik hou er persoonlijk niet van om grenzen op te zoeken bij de belasting van eh, eigenlijk alles. Liever een fiets in de auto proppen, op het dak zetten, loten wie er thuis moet blijven... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Ik vond 3 enduro mountainbikes op een Thule fietsendrager, met alle klemmen aan een enkele beugel, al best een uitdaging. Mountainbikes hebben vaak afwijkende frame vormen waardoor het aardig puzzelen is om de klemmen van de buitenste fietsen door de frames van de binnenste fietsen te leiden. 4 fietsen zal dit niet makkelijker maken.

Tevens staan fietsen op de 3 fietsendrager erg dicht op elkaar waardoor je goed op moet letten dat trappers niet tegen de frames van de buren aankomen met krassen en lakschade als gevolg. Ik gebruik normaal een Thule easyfold voor 2 fietsen en daar staan ze ver genoeg uit elkaar zodat dit geen probleem is. Ik zou dus eerder, als mogelijk, 2 fietsen op het dak en 2 achterop doen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsja, je hebt in USA wat merken die dat bouwen, o.a. https://www.velocirax.com/ moet je wel je kogel ombouwen naar "Hitch" koppeling




en dit initiatief uit Zwitserland




Afbeelding
Laatst gewijzigd door yo-eddy op di 25 januari 2022, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op m'n Spinder voor 3 fietsen eens een 4e fiets vastgebonden, met veel tiewraps.
Was een noodgeval, terugweg van Oostenrijk naar NL.
Dat ging goed, maar de auto was een Landrover Discovery. Bij een Fiat Panda zou ik dat niet zo snel doen :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heb toch zelf maar eens een mail gestuurd naar Velocirax met de vraag of ze willen verzenden naar NL
Kan vrij eenvoudig een 2" Hitch receiver op mijn bus schroeven.
Zit alleen beetje met maximale kogeldruk en CE goedkeuring, aan de andere kant is dat ding belachelijk degelijk geconstrueerd.
Lichtbalk erop en rijden :winkie:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb de Hapro Atlas Active IV recent gebruikt voor een tripje. Wilde hier nog over posten hoe ik dat heb ervaren.

Ik heb hem gekocht omdat ik moeilijk 3 fietsen op mijn Thule Easyfold XT krijg. De gootafstand daarvan is 21 en 18 centimeter. 18 is érg weinig dus dat staat altijd super strak. Bovendien krijg je bij 3 fullies de achterste stand onmogelijk ergens tussendoor gewrongen.

De Hapro heeft 20/20/20 gootafstand dus dat zou voldoende moeten zijn. Omdat de drager 2 stangen heeft waar de fietsen aan gaan die tussen de goten zitten hoef je nooit door het frame, ideaal voor moderne mountainbikes.

Op zich een fijne drager! 3 of 4 fietsen is in principe een eitje. Nadeel als je de Easyfold gewend bent is wel dat dit een stúk groter is. Mij te groot, het tripje is geweest en hij mag de verkoop in. Ook is 20cm gootafstand eigenlijk net een centimetertje te kort dus je moet nog steeds in sommige situaties wel even een doekje om een steekasje doen voor als de boel gaat klapperen. Het is duidelijk een stuk beter dan 18 verder.

Als je geen bezwaar hebt tegen een ongelooflijk lomp apparaat om op te slaan zou ik hem van harte aanraden, maar mijne komt zo in te koop :)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.peruzzosrl.com/en-gb/99-bik ... ax_bikes-4

Ik heb een Peruzzo gehad toen dat nog nodig was. Erg fijne bevestiging op de trekhaak.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie