Tubeless valves

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Op www.bikepacking.com zag ik een test voorbij komen.

Daar vergeleken ze een 4tal tubeless ventielen waaronder de Reverse Fillmore https://youtu.be/2KLmEYd5shI.
Afbeelding

De reverse Fillmore kwam als beste uit de test.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wat ik persoonlijk leuk vind aan dit soort initiatieven is dat er gewoon gekeken wordt naar een bestaand onderdeel met een frisse blik en de gedachte "kan dit niet beter" ..... ik heb dan ook moeite met het "is alleen maar marketing" verhaal van sommigen. Dit zijn gewoon gasten met een idee voor verbetering waar zij in geloven en geld in investeren, marketing volgt later.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik vind het super mooi ventiel :-q
Maar te erg afhankelijk van het ventiel dopje :-{ jammer :((
Dus dan maar reuzen keuze [https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... esta+valve] :D :wink:
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 23 januari 2022, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

yo-eddy schreef: zo 23 januari 2022, 12:07 Wat ik persoonlijk leuk vind aan dit soort initiatieven is dat er gewoon gekeken wordt naar een bestaand onderdeel met een frisse blik en de gedachte "kan dit niet beter" ..... ik heb dan ook moeite met het "is alleen maar marketing" verhaal van sommigen. Dit zijn gewoon gasten met een idee voor verbetering waar zij in geloven en geld in investeren, marketing volgt later.
Precies dat, en er zullen altijd mensen zijn die de prijs niet aan zichzelf kunnen verantwoorden. Maar ook die mensen zullen vast fietsgerelateerde spullen hebben die ook goedkoper aangeschaft hadden kunnen worden voor hetzelfde resultaat.

Daarbij geven ze levenslang garantie ze hebben dus vertrouwen in het product en als het toch kapot gaat heb je je garantie.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Werk aan de winkel....eerst op onderzoek uit dan maar :roll: :lol:

"Beide woorden in de zin "levenslange garantie" moeten nader worden gedefinieerd, omdat de opvattingen van mensen over deze manier de interpretatie van deze garanties kunnen veranderen. Eerst staat het woord life voor interpretatie open. Levensduur betekent meestal niet de levensduur van de persoon of de lengte van de tijd dat hij of zij een product bezit. In plaats daarvan betekent dit meestal de verwachte levensduur van een product. Bij het testen kunnen fabrikanten bepalen hoe lang iets meegaat en het dan een echte levensduur geven. Dat zou betekenen dat mensen die een levenslange garantie krijgen, moeten vragen wat de levensduur van het product is, zoals gedefinieerd door de fabrikant of het bedrijf dat de garantie biedt"
:wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wat een "geleuter" over tubeless ventielen , mooi dat men innoveert , alleen vraag me af waar het einde is en in hoe verre het in de praktijk merkbaar is voor de gemiddelde gebruiker ?

Waar de normale tubeless ventielen werken , zou je dus nu met een " door ontwikkeld " ventiel sneller gaan , druk houden ect ect ?

Bij tubeless is het een samen spel van velg , tape , band , sealant en ventiel ....

Mooi dat ze dit ontwikkeld hebben , maar niet aan mij besteed .... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder innovatie zijn we nergens.
De oude prestas zijn ong.100 jaar oud, las ik.
Dus hoog tijd voor iets nieuws, of juist totaal geen behoefte aan iets nieuws?
De tijd zal het leren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

yo-eddy schreef: zo 23 januari 2022, 12:07[…] ik heb dan ook moeite met het "is alleen maar marketing" verhaal van sommigen.
Van wie, dan?
Vorsprung durch Pedantik.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Tja, ontwikkelingen van een bestaand systeem wat zich al bewezen heeft...
Wat bij mij altijd blijft kleven als ik iets over tubeless lees of zie is dat het een geknoei kan zijn. En dat die valves nog wel eens willen verstoppen/geen lucht meer in/uit kan. Om het risico op gesodemieter zo klein mogelijk te houden was ik dus wel benieuwd naar ervaringen met deze tubeless valves. Maar ik lees dat verstopte presta valves weinig voorkomen? En dat het, als het zich openbaart, makkelijk te verhelpen is?
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat bij mij altijd blijft kleven als ik iets over tubeless lees of zie is dat het een geknoei kan zijn. En dat die valves nog wel eens willen verstoppen/geen lucht meer in/uit kan.
Ik lees dat je zelf geen ervaring hebt.

Geknoei met latex valt erg mee.
Dat is alleen de eerste paar keer.
Net zoals je de eerste paar stapjes op je smoel ging, de eerste meters zonder zijwieltjes omviel enz.

De latex kan eigenlijk niet in je ventiel lopen.
Zet je fiets neer en kijk eens naar de band, met onderin een plasje latex en kijk naar het ventiel.
Het kan er in spetteren, maar wordt er net zo hard weer uit geslingerd, als het wiel rond gaat.
Dus verstopte ventielen zijn niet zo evident als je zou denken.
En als het gebeurd bij een presta dan schroef je de kern er uit, en prikt het ventiel door met een lucifer.
De kern week je even in een warm sopje. En vaak heb je een reserve.
Latex in je ventiel kan door bijvullen via het ventiel. Als je het ventiel boven houdt bij het oppompen, dan blijft er latex in het ventiel. Gevolg van onhandigheid.
Bijvullen via het ventiel is sowieso af te raden, oude latex laat vaak een plasje water achter, dat wil je niet laten zitten, want het verdunt je verse latex.
Dus licht je de band een stukje en schept de natte zooi er uit. Met een soeplepel ofzo.
Dan giet je meteen de verse latex er in en doet de band weer op z'n plek.
Geen geklieder net spuitjes via het ventiel.
Een presta waar de kern uit is heeft dezelfde doorstroming. Dus ook geen revolutionair verschil.
Maar je hoeft niet de kern uit en in te draaien, da's waar.

Hoe dan ook, de genoemde voordelen zijn wat mij betreft een beetje gezocht.
En bedenk dat dit maar 1 puntje van tubeless vereenvoudigd. Dit is niet de oplossing voor alles.
Net zoals een fiets van €10.000 er niet voor zorgt dat je ineens kunt fietsen.

Maar iets zegt mij dat Yo Eddie ze voor ons gaat testen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Mooie woorden van allen, ik heb een paar besteld wat zeg ik tegelijk 2 paar. Ben benieuwd
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

fonzie schreef: ma 24 januari 2022, 10:00 Mooie woorden van allen, ik heb een paar besteld wat zeg ik tegelijk 2 paar. Ben benieuwd, heb meer fietsen
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

fonzie schreef: ma 24 januari 2022, 10:00
fonzie schreef: ma 24 januari 2022, 10:00 Mooie woorden van allen, ik heb een paar besteld wat zeg ik tegelijk 2 paar. Ben benieuwd, heb meer fietsen
Van die nieuwe types bedoel je? Ik ben erg benieuwd! :-q

Mijn ervaring met latex is wisselend, bij sommige banden/velgen is het heel makkelijk, bij andere echt een drama met een dikke rotzooi als gevolg (lees: muren,plafonds echt alles zat onder...inclusief ondergetekende :winkie: )
De presta ventielkernen willen nog wel eens een kleine ophoping hebben bij het rubber, goed schoon te maken en naar mijn mening geen issue.
Ik gebruik zelf de Joe Blow MTB pomp en kreeg het meestal wel voor elkaar om de banden op druk te krijgen door de ventielkern eruit te halen en dan te pompen.
De laatste keer kreeg ik het niet meer voor elkaar bij het achterwiel. Met ventielkern erin te weinig flow om de band in de velgrand te drukken. Zonder de ventielkern ging het prima, maar vloog hij nadien weer terug en was ik weer terug bij af. Na 3 uur proberen was ik er zo klaar mee, dat ik er een binnenband in heb gedrukt. Fietst ook prima, merk weinig verschil :roll: En vervolgens een compressor heb gekocht om het dit voorjaar nog eens te proberen. Ik kan je vertellen dat de compressor duurder is dan de bovengenoemde nieuwe soort ventielen, welke naar mijn mening ook de oplossing van mijn probleem hadden kunnen zijn.
Ik ben dus heel benieuwd naar meer ervaringen met de nieuwe ventielen!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 januari 2022, 15:52 Zonder innovatie zijn we nergens.
De oude prestas zijn ong.100 jaar oud, las ik.
Dus hoog tijd voor iets nieuws, of juist totaal geen behoefte aan iets nieuws?
De tijd zal het leren.
Ben ik dan de enige die het echt ongelooflijk vind dat wie die irritante dingen nog gebruiken?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

lijkt me een prima (maar minimale) verbetering tov het oude presta design, wat natuurlijk nooit voor latex is ontwikkeld.
Maaarrrrr, de prijs is natuurlijk van de zotte.. ik begrijp dat er wat R&D terug verdient moet worden.. maar qua productie kosten zijn normale (merk) tubeless ventielen al bezopen duur, daar dan nog een factor 2-3 boven op gaat echt te ver.

Als je als bedrijf wilt dat iets aanslaat moet je soms ook het risico durven nemen door iets innovatiefs gewoon met een concurerende prijs in de markt te zetten.
Plaats reactie