Tubeless valves

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 januari 2022, 18:03 Een setje Joes tubeless ventielen kost €10.
In een Europese winkel, niet op Ali.
10 jaar geleden niet hoor.
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 16:49 deze "nieuwe" kosten ook echt niet meer dan een paar euro om te maken.. ook in kleine batches
Begrijp me niet verkeerd, ik vind 50€ voor een setje ventielen ook te gek en ik geloof ook direct dat er een deel marketingkosten bij zitten. En door het kleine formaat is het helemaal lastig te begrijpen. Maar nogmaals het is voor een nieuw product is het echt niet bijzonder. Zeker niet voor een compleet nieuw ontwerp.
Zoals ik al zei waren de tubeless ventielen 10 jaar geleden ook een stuk duurder....dat is het probleem voor de early adopters.

Dit principe geldt voor alles. De early adopters van zonnepanelen en warmtepompen hebben daar ook aanzienlijk meer voor betaald dan dat ze nu kosten.

Ik kom zelf uit de machinebouw en bij ons bedrijf werden geregeld onderdelen verkocht voor oude machines (<1980). Soms op het oog vrij simpele stalen onderdelen. Zolang deze nog in het systeem stonden werd de "oude" prijs gehanteerd. In de oude prijs werden ze met een gietmal gegoten en werden er per keer honderden besteld. Zeg voor het gemak dat een onderdeel 5€ kostte.
Soms kwam het voor dat een niet-oplettende collega een aantal van deze onderdelen verkocht voor de oude prijs en er 1 of meerdere nieuw bij moesten worden gemaakt. De gietmal bleek er dan niet meer te zijn en een nieuwe mal laten maken kost snel >1000€. Dan bleef er 1 optie over, handmatig laten maken(dan wel CNC). Geloof mij dat het onderdeel dat vroeger ingekocht werd voor 5€ nu ineens meer dan 150€ kostte. De opstartkosten bij een bedrijf voor een CNC machine
Zo werkt het nu eenmaal. En als je dat niet kunt begrijpen, omdat je alles via aliexpres goedkoop denkt te kunnen krijgen, probeer dan het volgende eens.
Koop bij de Ikea een lack tafeltje https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-tafel ... 8/#content voor 7€. Ga vervolgens naar de plaatselijke meubelmaker en vraag of deze het tafeltje voor je na wil maken en wat de kosten gaan zijn. Trek dan een conclusie.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

we hebben het hier niet over de lokale meubelmaker die 1 ding moet maken, maar over "reserve", wat een onderdeel is van santa cruz. Ze maken niet 1 ventiel, maar ze zetten het gewoon in de markt het het product is gewoon wereldwijd te koop in diverse winkels..

Ze kunnen hier dus (in jou analogie) werken met mallen van 1000(+) euro in plaats van losse 1 offs met de hand vijlen of cnc-en
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Het gaat om de orde van grootte. Een batch van 1 is aanzienlijk goedkoper dan van 1000 of 100.000 of een grotere factor daarvan.
In dit geval is het een nieuw product en zal men een relatief kleine batchgrootte hebben om na evaluatie van de verkoopcijfers de productieplanning aan te passen.
In het geval van de presta ventielkern zal in de markt een dusdanige continuïteit zitten dat deze continu door worden gefabriceerd en daardoor de prijzen ook erg laag kunnen liggen en stabiel zijn.

Maar goed...ik ben wel benieuwd of de nieuwe ventielen een succes gaan worden. Niet dat de presta echt problemen geeft, maar ik geloof zeker dat er verbeteringen mogelijk zijn. Mijn interesse is in ieder geval aangewakkerd.

Overigens vraag ik me wel af waarom we met de steeds breder wordende velgen niet gewoon een iets groter gat boren en een groter ventiel(bijv. Schrader) gebruiken. Lijkt me makkelijker en goedkoper dan een nieuw type ventiel ontwerpen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik plak ook zoveel mogelijk, overgehouden van die goede oude tijd
Nu rij ik tubeless, maar uiteraard altijd een of twee reserve bibas bij me.
Het gebeurt wel eens dat ik daar een snakebite in rij, dan knip ik thuis het ventiel er uit (randje rubber laten zitten).
De kapotte biba zelf gebruik ik voor vanallesennogwat. Chainstay protector, antislip tussen iets, etc etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Sheiky schreef: di 25 januari 2022, 11:38.........

Overigens vraag ik me wel af waarom we met de steeds breder wordende velgen niet gewoon een iets groter gat boren en een groter ventiel(bijv. Schrader) gebruiken. Lijkt me makkelijker en goedkoper dan een nieuw type ventiel ontwerpen.
Hier zijn zo ongeveer alle velgen voorzien van Schrader, een aantal standaard, de rest zelf opgeboord, alleen de DT fat bike velg heeft nog Presta omdat opgeboord heel weinig body over blijft.
Ik ben ook van mening dat het overgrote deel van de MTB/ hybride velgen breed genoeg zijn voor Schraders, onlangs hier een gescheurde velg die af fabriek was opgeboord, die was gescheurd op 30% van de spaakgaten, ventielgat was echter gewoon intakt.

Alles hier is nu eigenlijk universeel met een stevig ventiel, niet dat kleine moertje met kwetsbare asje, wat soms zo vast zit dat je een tang nodig bent, en al helemaal geen Dunlop.
Gewoon op druk brengen met de compressor en zo'n grote "professionele" manometer, eventueel een nacontrole met een digitale meter, maar dat blijkt eigenlijk niet nodig met die grote manometer.

Ook geen geklier/ geklieder met latex, vullen en eventueel leegzuigen gaat prima via de Schrader.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

All4Fun schreef: wo 26 januari 2022, 14:20
Sheiky schreef: di 25 januari 2022, 11:38.........

Overigens vraag ik me wel af waarom we met de steeds breder wordende velgen niet gewoon een iets groter gat boren en een groter ventiel(bijv. Schrader) gebruiken. Lijkt me makkelijker en goedkoper dan een nieuw type ventiel ontwerpen.
Hier zijn zo ongeveer alle velgen voorzien van Schrader, een aantal standaard, de rest zelf opgeboord, alleen de DT fat bike velg heeft nog Presta omdat opgeboord heel weinig body over blijft.
Ook geen geklier/ geklieder met latex, vullen en eventueel leegzuigen gaat prima via de Schrader.
Ik zal dit voorjaar de 2 mtb's eens voorzien van schraders :-q bij het groot onderhoud.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Wat een reacties. Las ooit een reactie hier op het forum dat hier ook echt óveral een topic voor is. Bij dezen mijn bijdrage 😜 Had nog eerder gereageerd, maar die is nooit gepost zie ik nu. Was wel van plan om de valves met inserts te proberen, maar Thijs merkt terecht op dat het niet bekend is dat de valves compatible zijn met inserts. Heb ze onderhand besteld. Ben benieuwd.
Juh!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Kaasopjepannenkoek schreef: do 27 januari 2022, 19:52 Wat een reacties. Las ooit een reactie hier op het forum dat hier ook echt óveral een topic voor is. Bij dezen mijn bijdrage 😜 Had nog eerder gereageerd, maar die is nooit gepost zie ik nu. Was wel van plan om de valves met inserts te proberen, maar Thijs merkt terecht op dat het niet bekend is dat de valves compatible zijn met inserts. Heb ze onderhand besteld. Ben benieuwd.
:lol: iets met hoofdzaken en bijzaken plus lockdown en quarantaine. Je moet toch iets om je tijd door te komen :wink:
Ben benieuwd naar je bevindingen tzt.
Plaats reactie