Tubeless valves

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Had ipv een compressor een CO2 pompje kunnen helpen? Ik vraag dit omdat ik overweeg naar tubeless te gaan komende zomer (rij nu nog met niet niet TR banden).
mountainbiken: It's ok to be crap
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

fonzie schreef: ma 24 januari 2022, 10:00 Mooie woorden van allen, ik heb een paar besteld wat zeg ik tegelijk 2 paar. Ben benieuwd
Direct bij 76? Zwart helaas al uitverkocht.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Bij 76 geven ze ook aan dat ze geschikt zijn om met inserts te rijden. Bij reserve heb ik dat nog niet kunnen vinden.
Opzich wel iets om rekening me te houden als je met inserts rijdt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 14:58 ....
Maaarrrrr, de prijs is natuurlijk van de zotte.. ik begrijp dat er wat R&D terug verdient moet worden.. maar qua productie kosten zijn normale (merk) tubeless ventielen al bezopen duur, daar dan nog een factor 2-3 boven op gaat echt te ver....
Met deze prijzen zijn de R&D kosten na de eerste honderd verkochte setjes al terugverdiend ;-)

Met CO2 patronen en latex opletten, niet rechtstreeks op de latex gebruiken (dus ventiel bovenin zetten voor je de pomp openzet).
Maar CO2 is ook niet nodig, met een compressor (met tank) lukt het altijd om tubeless banden te laten zetten. Kan soms wel lastig zijn, maar de meeste banden gaan binnen een of twee pogingen.
Die van mij kostte -wel wat jaren geleden- ruim €60,-, da's amper meer dan een setje van die wonderventielen ;-)

Ben er ook nog niet achter wat er verkeerd is aan een Presta eerlijk gezegd, heb nooit problemen met die dingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

- De boel zit weleens verstopt bij mij, al heb ik nog wel een paar losse cores van Ali liggen (10 voor 2 euro ofzo).
- Het is iets meer gedoe als je via het ventiel bij wilt vullen
- Het is iets meer gedoe als het net niet lukt met een vloerpomp met de core erin (vorige velgen/banden combinatie was het nodig, de laatste niet.. )
- ik draai soms weleens de core los met mijn schroefpompkop.. als je die net iets te strak draait, draai je de core eruit bij het losdraaien van de pomp kop..

allemaal first world problems die al met al enkele minuten per jaar kosten en daarom (voor mij) geen meerprijs van 30-40 euro waard, maar mochten ze gewoon 15-20 euro voor een setje worden, dan zie ik geen reden om deze niet te verkiezen boven ouderwetse, niet optimale ventielen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind het al merkwaardig dat prestas waar een binnenband aan vast zit minder kosten dan prestas zonder Biba (dus tubeless).
En nu dit.
Hoe geniaal ook (?), ik wacht dus even tot de R&D is terugverdiend :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 januari 2022, 16:21 Ik vind het al merkwaardig dat prestas waar een binnenband aan vast zit minder kosten dan prestas zonder Biba (dus tubeless).
En nu dit.
Hoe geniaal ook (?), ik wacht dus even tot de R&D is terugverdiend :wink:
OMG als je het zo bekijkt is het inderdaad nog erger..
ik heb de volgende ventielen gehad:
- 1e setje schwalbe van 15 euro
- 2e setje meebesteld met nextie velgen, 18 dollar
- 3e setje kwam "gratis" mee met de scott spark
- 4e setje komt er binnenkort aan vanuit een wielbouwer (/leverancier in mijn geval). Setje OEM? ventielen voor 10 euro

duur genoeg allemaal..
ali is wel een goede indicatie voor de kostprijs, daar vind je een setje ventielen vanaf een euro of 2-3
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 januari 2022, 16:21 Ik vind het al merkwaardig dat prestas waar een binnenband aan vast zit minder kosten dan prestas zonder Biba (dus tubeless).
Dat geeft al heel erg duidelijk aan dat er meer dan marge genoeg op gewone Presta's zit. En hoe marketing werkt: gewoon proberen hoe ver mensen willen gaan qua prijs. De praktijk laat keer op keer zien: heel ver...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 14:58 ....
Maaarrrrr, de prijs is natuurlijk van de zotte.. ik begrijp dat er wat R&D terug verdient moet worden.. maar qua productie kosten zijn normale (merk) tubeless ventielen al bezopen duur, daar dan nog een factor 2-3 boven op gaat echt te ver....
Die prijs is echt zo gek nog niet hoor voor een uniek en nieuw ontwikkeld product wat met een kleine eerste batch gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat mijn eerste setje tubeless ventielen van Joe's No Flats ook bijna 30€ kosten destijds(10 jaar geleden ofzo). Die prijs kan je je tegenwoordig ook niet voorstellen, nu het mainstream is geworden. En die tubeless ventielen maakten gebruik van een al bestaande technologie. Eigenlijk was het niet meer dan een ventiel met een blokje rubber eronder.

Zodra de ventielen breder worden ingezet(wellicht door een groot fietsmerk worden geadopteerd) kan men overgaan op grotere batches en zullen de prijzen ook kunnen dalen.

Vergelijk het ook vooral niet met de prijzen van Ali, want die zijn zo krom als maar kan door Chinese overheidssubsidie. Daar komt nog bij dat er bij veel producten geen Europees label zit, andere arbeidslonen zijn, de kwaliteit soms twijfelachtig is(niet altijd), patenten en ander intellectueel eigendom genegeerd worden en je zonder tussenverkoper en garanties koopt.
Die prijzen vergelijken met Europese winkelprijzen is letterlijk appels en peren vergelijken.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 24 januari 2022, 15:09 Had ipv een compressor een CO2 pompje kunnen helpen? Ik vraag dit omdat ik overweeg naar tubeless te gaan komende zomer (rij nu nog met niet niet TR banden).
In mijn geval niet. Ik heb het zelf nooit geprobeerd met een patroon, maar zolang de band nog niet in de velgrand ligt verlies je tijdens het naar buiten blazen van de band veel lucht. Door snel te pompen hou je momentum, oftewel netto komt er meer lucht in dan eruit gaat. Ik betwijfel dat een CO2 patroon die capaciteit heeft. Maar nogmaals, geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Sheiky schreef: ma 24 januari 2022, 16:41
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 14:58 ....
Maaarrrrr, de prijs is natuurlijk van de zotte.. ik begrijp dat er wat R&D terug verdient moet worden.. maar qua productie kosten zijn normale (merk) tubeless ventielen al bezopen duur, daar dan nog een factor 2-3 boven op gaat echt te ver....
Die prijs is echt zo gek nog niet hoor voor een uniek en nieuw ontwikkeld product wat met een kleine eerste batch gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat mijn eerste setje tubeless ventielen van Joe's No Flats ook bijna 30€ kosten destijds(10 jaar geleden ofzo). Die prijs kan je je tegenwoordig ook niet voorstellen, nu het mainstream is geworden. En die tubeless ventielen maakten gebruik van een al bestaande technologie. Eigenlijk was het niet meer dan een ventiel met een blokje rubber eronder.

Zodra de ventielen breder worden ingezet(wellicht door een groot fietsmerk worden geadopteerd) kan men overgaan op grotere batches en zullen de prijzen ook kunnen dalen.

Vergelijk het ook vooral niet met de prijzen van Ali, want die zijn zo krom als maar kan door Chinese overheidssubsidie. Daar komt nog bij dat er bij veel producten geen Europees label zit, andere arbeidslonen zijn, de kwaliteit soms twijfelachtig is(niet altijd), patenten en ander intellectueel eigendom genegeerd worden en je zonder tussenverkoper en garanties koopt.
Die prijzen vergelijken met Europese winkelprijzen is letterlijk appels en peren vergelijken.
genoeg misstanden en bagger kwaliteit etc vanuit china, maar een alu buisje met schroefdraad, een stukje rubber en een presta core die waarschijnlijk -alle- tubeless valve "fabrikanten" en biba fabrikanten bij dezelfde chinese toko inkopen. Als de rest van het ventiel ook niet gewoon uit china komt..
Dus appels en peren is hier echt niet van toepassing.. het zijn gewoon belachelijke prijzen..

Bij de decathlon koop je een biba met presta voor 3 euro.. doe mij die appel dan maar.. of peer.

deze "nieuwe" kosten ook echt niet meer dan een paar euro om te maken.. ook in kleine batches
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarbij worden de voordelen -beter gezegd de nadelen van Presta- ook fiks overdreven.

Ventiel krom? Nog nooit meegemaakt.
Banden zetten bij tubeless montage? Lukt tot nu toe altijd, meestal zelfs met de ventielkern gewoon gemonteerd. Wel met compressor. Die net iets meer kostte dan vier van die wonderventielen. Ik kan me niet voorstellen dat die marges vergelijkbaar zijn.
Verstopte ventielen? Nog nooit meegemaakt.
En nauwkeuriger je banden op druk brengen in vergelijking met een Presta ventiel? Dat is 100% nonsens, theorie die los staat van de praktijk. We hebben niet eens manometers op onze pompen die daar goed genoeg voor zijn.

Ja, die Reverse ventieltjes zijn iets verbeterd in vergelijking met Presta. Maar geen €45,- waard.

Om sceptici te overtuigen hebben we echter nòg een heel goed inhoudelijk argument: Presta is al meer dan honderd jaar geleden bedacht en er is in al die jaren nog niets aan veranderd!!
Jaja, dat is overtuigend. Het zegt mij vooral dat Presta best een goed idee is geweest :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sheiky schreef: ma 24 januari 2022, 16:41
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 14:58 ....
Maaarrrrr, de prijs is natuurlijk van de zotte.. ik begrijp dat er wat R&D terug verdient moet worden.. maar qua productie kosten zijn normale (merk) tubeless ventielen al bezopen duur, daar dan nog een factor 2-3 boven op gaat echt te ver....
Die prijs is echt zo gek nog niet hoor voor een uniek en nieuw ontwikkeld product wat met een kleine eerste batch gemaakt wordt. Ik meen me te herinneren dat mijn eerste setje tubeless ventielen van Joe's No Flats ook bijna 30€ kosten destijds(10 jaar geleden ofzo). Die prijs kan je je tegenwoordig ook niet voorstellen, nu het mainstream is geworden. En die tubeless ventielen maakten gebruik van een al bestaande technologie. Eigenlijk was het niet meer dan een ventiel met een blokje rubber eronder.

Zodra de ventielen breder worden ingezet(wellicht door een groot fietsmerk worden geadopteerd) kan men overgaan op grotere batches en zullen de prijzen ook kunnen dalen.

Vergelijk het ook vooral niet met de prijzen van Ali, want die zijn zo krom als maar kan door Chinese overheidssubsidie. Daar komt nog bij dat er bij veel producten geen Europees label zit, andere arbeidslonen zijn, de kwaliteit soms twijfelachtig is(niet altijd), patenten en ander intellectueel eigendom genegeerd worden en je zonder tussenverkoper en garanties koopt.
Die prijzen vergelijken met Europese winkelprijzen is letterlijk appels en peren vergelijken.
Een setje Joes tubeless ventielen kost €10.
In een Europese winkel, niet op Ali.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Mijn fiets kostte 3500 euro , die 9 tientjes voor die ventielen gaan me niet failliet maken :D
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik ben bandenplakker, dus ik verbruik (zeker naar verhouding van mijn verzameling fietsen) relatief weinig binnenbanden. Maar áls er eentje afgedankt wordt, gaat de ventielkern eruit. Intussen heb ik een fikse voorraad, want een ventielkern vervangen komt nog minder vaak voordan een binnenband vervangen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie