Oliegebruik en onderhoud voorvork (SID Ultimate Raceday 2021)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb sinds eind juni 2021 een nieuwe SID Ultimate Raceday Debonair in mijn HT fiets. Sinds die tijd 4.057 km mee gefietst, ca. 7 mnd. Voornamelijk XC boswielrennen en op de weg, weinig in regen of modder.

In die periode geen (groot) onderhoud gepleegd dwz openmaken, olie verversen enz. Wel netjes vorkpoten schoonmaken na elke rit, beetje spray op vorkpoten, controle veer werking en demping.

Normaliter doe ik elk 1/2 jaar onderhoud, dat is dus nog niet eens 200 uur. Naar mijn ervaring met vorige en huidige vorken (diverse Reba's) voldoet dit prima. Dit vind ik ook een redelijk onderhoudsinterval.

Ik weet dat Rockshox onderhoud om de 50 uur voorschrijft, maar dat is ca. 1000 km (20 km/u gem) en ik rij zeker 200 km per week dus om de 5 weken opendoen. Zelfs een ketting gaat (veel) langer mee.

Nu heb ik vandaag olie ververst/aangevuld en ik merkte dat er niets meer in zat beide kanten terwijl dit 10 cc per kant volgens Rockshox spec moet zijn (bij opnieuw vullen). Aan de demper kant licht olie spoor bij sleuteltje, nooit wat gevonden op tegelvloer of bij schoonmaken. Onduidelijk waar het precies vandaan komt, demper zelf (kan dat bij Raceday met die bladder?) of uit de vork (waarschijnlijk want die was leeg). Andere kant was droog, dus waar is die 10 cc heen in 200 uur bij nieuwe vork? Bij de Reba's zat er meestal nog wel enkele cc's, niet veel, maar toch.


Dus ik ben onplezierig verrast. Ik denk dat ik net op tijd was, geen stroefheid oid gevoeld. Netjes opgevuld met 3 wt shock oil.

Vragen:
1. Voor de zelf-onderhouders: wat zijn jullie ervaringen als je de vork opendoet? Welke vork en olie of (bijna) geen olie?
2. Om de hoeveel uur doe je onderhoud, of hou je je precies aan Rockshox voorschrift?
3. Iemand wel eens (minieme) olie lekkage gehad langs onder?
4. Zelf doen of opsturen naar vorkrevisie bedrijf? Zo ja om de hoeveel uur en ervaringen? Kosten zijn al gauw 100-125 € per keer.

Ik ben met name geinteresseerd in de ervaringen met de SID, Pike, Lyrik achtigen wat betreft olieverbruik. Was het incidenteel bij mij, of moet ik vaker controleren bv om de 2-3 maanden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pike en Reba:
Geen olie gevonden onderin de voorpoten. Gelukkig geen slijtage geconstateerd.
Ik doe het onderhoud zelf en neem het niet zo nauw met de voorschriften (niet verder vertellen)
Zelf wel (ruim) voorzien van olie, geen lekken geconstateerd, niet voor en niet na de service)
Manitou:
Gewoon olie zoals ik zou verwachten aan de hand van de service manual.

Mijn indruk is dat RS zich er makkelijk vanaf maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ervaring met Pike Lyrik en Zeb, iedere 60 a 70 uur minimaal even open en dan is de olie nog schoon en naar schatting net zoveel als erin ging.

Meerdere ervaringen (waaronder bij mijzelf) dat in nieuwe RS vorken foutieve hoeveelheden olie zit.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Hier een SID SL.
Doe het kleine onderhoud zelf. Nu ruim 4000 km op de teller en 4 kleine beurtjes gegeven. Altijd olie uit de vork gekomen bij openen, maar geen idee hoeveel. Viel me vooral op dat de faom ringen hun werk doen, maar dus wel een schoonmaakbeurtje nodig hadden. Ook was er 1 keer duidelijk verschil te zien in kleur olie. Ik rijd zelden in de modder (ben geen 🐷).

Nu komt de grote beurt er aan. Moet nog even een tutorial op YouTube zoeken, om te bepalen of ik dit ook zelf wil gaan doen, of hem dan toch maar weg breng.

Fiets is van januari 2021 en mijn goede voornemen was om het goed te onderhouden. Dat goede voornemen houdt (nog) stand 👍, voor hoe lang 🤷‍♂️
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Grote beurt valt ook wel mee om zelf te doen. Is nauwelijks ingewikkelder dan de kleine. Gewoon de handleiding van rockshox volgen. En een handleiding kun je gemakkelijker bladeren als een filmpje. Of ik ben ouderwets, kan ook goed.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Laatst maar eens de rubbers van de schokbrekers van de All-terrain vervangen, de schokbrekers zijn al 22 jaar in gebruik en hebben nooit onderhoud gehad. Goed er zitten 4 wielen onder, maar ja het gewicht is 2000 kg, dus ze hebben wel wat te doen die schokbrekers.
Nu is het gewicht bij fietsen erg belangrijk, dus andere materialen en lichter construeren, maar dan nog, misschien moeten de fabrikanten van onze dure spulletjes nog eens wat opnieuw gaan ontwerpen. Het zal zeker niet voor het eerst zijn dat het een stuk beter kan dan de topspulletjes van het moment. Vaak kan het ook veel simpeler en toch goed werken, denk maar aan de vroegere draaischakelaars van Sram, drie onderdelen....
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb vorig jaar een nieuwe Pike bij ontvangst direct omgebouwd van 150 naar 140 mm. Uit beide vorkpoten kwam olie, maar heb niet gemeten hoeveel.

Qua onderhoud ga ik het het schema van RS zoveel mogelijk volgen (50u lower leg service, 200u damper en spring service) waarbij ik het zelf wil uitvoeren. RS heeft duidelijke instructies dus dat durf ik wel aan.

Daarnaast controleer ik af en toe of er geen olie lekt bij de poten, gewoon even met de vinger voelen of er olie zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gerard4t schreef: zo 23 januari 2022, 10:17 Laatst maar eens de rubbers van de schokbrekers van de All-terrain vervangen, de schokbrekers zijn al 22 jaar in gebruik en hebben nooit onderhoud gehad. Goed er zitten 4 wielen onder, maar ja het gewicht is 2000 kg, dus ze hebben wel wat te doen die schokbrekers.
Nu is het gewicht bij fietsen erg belangrijk, dus andere materialen en lichter construeren, maar dan nog, misschien moeten de fabrikanten van onze dure spulletjes nog eens wat opnieuw gaan ontwerpen. Het zal zeker niet voor het eerst zijn dat het een stuk beter kan dan de topspulletjes van het moment. Vaak kan het ook veel simpeler en toch goed werken, denk maar aan de vroegere draaischakelaars van Sram, drie onderdelen....
Jarenlang 4wd gereden, in wedstrijd en clubverband.
Dit is iets wat ik me ook altijd afvraag.
Maar dat afvragen moet ik voorzichtig doen, want veel forumleden verdedigen het (pruts) werk van hun geliefde fabrikant.

Aan de andere kant
Iemand van Rockshox zei ooit:
We kunnen ook vliegtuigen bouwen die nooit onderhoud nodig hebben. Alleen zullen die zo zwaar zijn dat ze nooit van de grond komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Toen ik mijn eerste volgeveerde Cannondale Super-V kocht wist ik niet eens dat de dempers onderhoud nodig hadden, jaren mee gereden zonder problemen. Uiteindelijk na 25? jaar een nieuwe achterdemper er op gezet. Fijne fiets voor fietsvakanties, veerweg genoeg voor slechte wegen en BOB er achter. Wat een leven, camperen in de natuur, onderweg koken en verder bijna de hele dag fietsen in de buitenlucht. Ik ben zelfs de regen gaan warderen. :wink:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Naar aanleiding van dit topic vandaag maar even olie ververst van mijn Pike 130-160 mm RCT3 A1. Zo, dat is een mond vol. Tweedehands gekocht, overgespoten en nieuwe stickers erop en nog steeds blij er mee. Volgens de vorige eigenaar zat er net nieuwe olie op, maar inmiddels ben ik er 2800 km mee onderweg geweest. Ik had wel het idee dat het wat minder soepel werd, maar dat kan ook een idee zijn, zo fijngevoelig ben ik niet dat ik de teruggang over een jaar kan voelen. Er kwam olie uit, niet veel, waarschijnlijk geen 10ml. Ik rijd steeds op 130 mm en die benut ie ook, aan de knopjes draaien doe ik niet veel, alleen lock-out erop als het nodig is. Te zijner tijd zal de demper (charger?) ook wel onderhoud nodig hebben, dus eens rustig om me heen kijken waar ik zo'n onderhouds-/bleedsetje kan bestellen, liefst bij Ali. Want wegbrengen voor service is een prijzig grapje heb ik gemerkt bij de Fox Rythem uit de fiets van mijn vrouw.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Crapton schreef: za 22 januari 2022, 20:03 Ik heb sinds eind juni 2021 een nieuwe SID Ultimate Raceday Debonair in mijn HT fiets. Sinds die tijd 4.057 km mee gefietst, ca. 7 mnd. Voornamelijk XC boswielrennen en op de weg, weinig in regen of modder.

In die periode geen (groot) onderhoud gepleegd dwz openmaken, olie verversen enz. Wel netjes vorkpoten schoonmaken na elke rit, beetje spray op vorkpoten, controle veer werking en demping.

Normaliter doe ik elk 1/2 jaar onderhoud, dat is dus nog niet eens 200 uur. Naar mijn ervaring met vorige en huidige vorken (diverse Reba's) voldoet dit prima. Dit vind ik ook een redelijk onderhoudsinterval.

Ik weet dat Rockshox onderhoud om de 50 uur voorschrijft, maar dat is ca. 1000 km (20 km/u gem) en ik rij zeker 200 km per week dus om de 5 weken opendoen. Zelfs een ketting gaat (veel) langer mee.

Nu heb ik vandaag olie ververst/aangevuld en ik merkte dat er niets meer in zat beide kanten terwijl dit 10 cc per kant volgens Rockshox spec moet zijn (bij opnieuw vullen). Aan de demper kant licht olie spoor bij sleuteltje, nooit wat gevonden op tegelvloer of bij schoonmaken. Onduidelijk waar het precies vandaan komt, demper zelf (kan dat bij Raceday met die bladder?) of uit de vork (waarschijnlijk want die was leeg). Andere kant was droog, dus waar is die 10 cc heen in 200 uur bij nieuwe vork? Bij de Reba's zat er meestal nog wel enkele cc's, niet veel, maar toch.


Dus ik ben onplezierig verrast. Ik denk dat ik net op tijd was, geen stroefheid oid gevoeld. Netjes opgevuld met 3 wt shock oil.

Vragen:
1. Voor de zelf-onderhouders: wat zijn jullie ervaringen als je de vork opendoet? Welke vork en olie of (bijna) geen olie?
2. Om de hoeveel uur doe je onderhoud, of hou je je precies aan Rockshox voorschrift?
3. Iemand wel eens (minieme) olie lekkage gehad langs onder?
4. Zelf doen of opsturen naar vorkrevisie bedrijf? Zo ja om de hoeveel uur en ervaringen? Kosten zijn al gauw 100-125 € per keer.

Ik ben met name geinteresseerd in de ervaringen met de SID, Pike, Lyrik achtigen wat betreft olieverbruik. Was het incidenteel bij mij, of moet ik vaker controleren bv om de 2-3 maanden.
Ik heb te maken met precies dezelfde situatie als jij! Heb ook de SID Ultimate 2021 120mm Raceday. Vorig jaar in de zomer gekocht en veel mee gereden. De vork heeft nog geen enkele beurt gehad... Dus ik ben ook van plan om alles even open te maken en Olie bij te vullen. Als je nog tips hebt hoor ik het graag. Ik kan nergens een tutorial vinden van deze vork, maar wellicht is de Sram handleiding voldoende. Ook vraag ik me af welke olie ik het beste kan kopen (Viscositeit 2.5, 5, 10 of 15 van Rockshox).

Heel erg bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door Linkeballen op di 1 februari 2022, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ah die rockshox pagina heb ik gezien.. Ik zocht eigenlijk een extra youtube filmje maar dit is vast voldoende:)
Full Floater
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: za 1 oktober 2005, 15:16
Mijn mountainbike: CHIN#3

Lyrik / Pike Lower Leg Service, Travel Change and 2021 Debonair Air Spring Upgrade Install., https://www.youtube.com/watch?v=nx86IuHEUHI

Misschien heb je hier iets aan. Ik heb alleen de lower legs gedaan, 0w30 shell helix erin en de seals ingevet met siliconenvet, ik had geen Sram butter
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik vind zo'n 'papieren' servicemanual handiger dan een filmpje, dat gaat me meestal iets re snel. Is natuurlijk wel handig om een beeld te krijgen van de werkzaamheden.
Maar ieder zo z'n eigen manier👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie