Stellen jullie ze in de fiets of uit de fiets?
Met de steekas zet je de boel nog verder op spanning, dus de speling in de fiets afstellen.
Maar erase is misschien niet voor niets overgegaan op normale niet stelbare lagers.
Onderhoud Erase (V1) naaf
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb al drie ritten probleemloos gereden met mijn cheap-ass ZTTO naven.
Notabene een met wat modder ook
Stelbare lagers is voor veel mensen te hoog gegrepen, volgens mij stappen ze er daarom vanaf.
Idem bij Newmen en ik meen dat de nieuwste Syntace naven ook geen stelmogelijkheid meer hebben.
Notabene een met wat modder ook
Stelbare lagers is voor veel mensen te hoog gegrepen, volgens mij stappen ze er daarom vanaf.
Idem bij Newmen en ik meen dat de nieuwste Syntace naven ook geen stelmogelijkheid meer hebben.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Ik in ieder geval in de fiets, met de steekassen gemonteerd.
NON plus ookkermit schreef: ↑di 1 februari 2022, 13:42 Ik heb al drie ritten probleemloos gereden met mijn cheap-ass ZTTO naven.
Notabene een met wat modder ook
Stelbare lagers is voor veel mensen te hoog gegrepen, volgens mij stappen ze er daarom vanaf.
Idem bij Newmen en ik meen dat de nieuwste Syntace naven ook geen stelmogelijkheid meer hebben.
Bedankt voor reacties.
Zal het nog eens aanpassen. Nog wat losser zetten is waar het naartoe neigt..
En dan gaan ervaren of dat het langer houdbaar is..
Voor de rest vind ik de naven van erase een mooi product en hopelijk kan ik er het beste uit gaan halen….
Zal het nog eens aanpassen. Nog wat losser zetten is waar het naartoe neigt..
En dan gaan ervaren of dat het langer houdbaar is..
Voor de rest vind ik de naven van erase een mooi product en hopelijk kan ik er het beste uit gaan halen….
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Nou... Ik Ben ondertussen wel genezen van stelbare meuk... Vanochtend draaide mijn achterwiel voor geen meter. Naaf uit elkaar en blijkt de buitenste, aandrijfZijde, lager niet tot nauwelijks meer te draaien.
Likje nieuw vet en vooraf schoonspoelen zonder effect natuurlijk
Gelukkig had ik nog mijn vorige, onder garantie vervangen naaf liggen waarvan ik de vrijloop met betreffende lager kon omzetten.
Vind dit wel snel hoor < 1 jaar zonder modder ritjes. Zal deels aan de afdichting liggen denk ik, maar ook aan het kunnen afstellen. Ik zal m wel te strak hebben gehad.
Maar vraagje: iemand een idee hoe zo'n lager uit een titanium vrijloop te persen zonder de boel te slopen?
En nee, ik heb natuurlijk niet een lagerpers liggen
Likje nieuw vet en vooraf schoonspoelen zonder effect natuurlijk
Gelukkig had ik nog mijn vorige, onder garantie vervangen naaf liggen waarvan ik de vrijloop met betreffende lager kon omzetten.
Vind dit wel snel hoor < 1 jaar zonder modder ritjes. Zal deels aan de afdichting liggen denk ik, maar ook aan het kunnen afstellen. Ik zal m wel te strak hebben gehad.
Maar vraagje: iemand een idee hoe zo'n lager uit een titanium vrijloop te persen zonder de boel te slopen?
En nee, ik heb natuurlijk niet een lagerpers liggen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Eruit persen of slaan is het minst lastig. Ik pak gewoon een grote brede Torx schroevendraaier en tik steeds op de binnenzijde van het lager. Dan tik je hem er vanzelf uit.
Erin persen kan eenvoudig met een dopsleutel of je besteld voor €60 een complete bearing tool press via Ali/Amazon.
Erin persen kan eenvoudig met een dopsleutel of je besteld voor €60 een complete bearing tool press via Ali/Amazon.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Maar mijn volgende naven zouden ook Erase worden. Lees ik hier nu vooral negatieve verhalen ...
Toch maar wat anders dus? Vrouw heel lief aankijken en voor Industry 9 naven sparen
Toch maar wat anders dus? Vrouw heel lief aankijken en voor Industry 9 naven sparen
-
- Moderator
- Berichten: 4127
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
De ChrisKing naven gebruiken ook een pre-load verstelling, al jaren. Maar die zijn blijkbaar duur genoeg voor garantieclaims. Ik vind zelf die afstel mogelijkheid wel fraai. EN ik heb de manual gelezen voordat ik er mee ging rijden, dus ik heb er wat mee gerommeld. Nog geen duizenden km mee gemaakt, maar alles loopt super soepel. Dus blij met de V1!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Helemaal eens. Ik heb ook 2 sets Erase al een tijdje (1,5 jaar of zo ) in gebruik, ook in de Limburgse drab en draaien nog als een zonnetje. Ook voor enkele wedstrijdrijders gebouwd waar ze 4-5 keer per week een paar uur door weer en wind gebruikt worden, nog zonder problemen.baron062 schreef: ↑za 5 februari 2022, 12:07 De ChrisKing naven gebruiken ook een pre-load verstelling, al jaren. Maar die zijn blijkbaar duur genoeg voor garantieclaims. Ik vind zelf die afstel mogelijkheid wel fraai. EN ik heb de manual gelezen voordat ik er mee ging rijden, dus ik heb er wat mee gerommeld. Nog geen duizenden km mee gemaakt, maar alles loopt super soepel. Dus blij met de V1!
Heb ook nog een set Newmen Evolution SL naven met zo'n preload, end daar heb ik ook nog nooit iets moeten vervangen, net als m'n CK, I9, E13 en Tune naven met preload.
Is inderdaad één keer goed afstellen.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Idd de V2 zonder of een ander Europees product, kijk eens naar bvb NON plus of Trail mech
hanjovdberg schreef: ↑za 5 februari 2022, 11:45 Maar mijn volgende naven zouden ook Erase worden. Lees ik hier nu vooral negatieve verhalen ...
Toch maar wat anders dus? Vrouw heel lief aankijken en voor Industry 9 naven sparen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 44
- Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
- Mijn mountainbike: Specialized Epic
Ik heb ook al wel een aantal lagers van mijn Erase (V1) moeten vervangen, in ieder geval die van het body en van het voorwiel. Bij het uit tikken van het lagertje in de body moet je wel opletten dat je niet op randje van de lager "cup" zit te tikken. Zelf heb ik een tijdje terug maar een binnenlagertrekker gekocht, scheelt een boel ellende.
Vervangen jullie de lagers voor dezelfde directionele enduro lagers of, net als ik, gewoon voor "normale" industrielagertjes van SKF? In die laatste heb ik nu toch wat meer vertrouwen gezien de levensduur van die enduro lagers tot nu toe.
Vervangen jullie de lagers voor dezelfde directionele enduro lagers of, net als ik, gewoon voor "normale" industrielagertjes van SKF? In die laatste heb ik nu toch wat meer vertrouwen gezien de levensduur van die enduro lagers tot nu toe.
Tevreden van deze binnenlagertrekker van HBM? Ik wil ook een binnenlagertrekker aanschaffen, maar sommige vallen nogal duur uit, deze van HBM is in ieder geval mooi geprijsd.geertk schreef: ↑do 10 maart 2022, 23:25 Zelf heb ik een tijdje terug maar een binnenlagertrekker gekocht, scheelt een boel ellende.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
- Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal
Ik heb m overhand ook na nu al 2x lagers vervangen te hebben. Het is geen topspul, maar als het niet muurvast zit doen ze hun werk prima!StijnV schreef: ↑ma 18 juli 2022, 17:33Tevreden van deze binnenlagertrekker van HBM? Ik wil ook een binnenlagertrekker aanschaffen, maar sommige vallen nogal duur uit, deze van HBM is in ieder geval mooi geprijsd.geertk schreef: ↑do 10 maart 2022, 23:25 Zelf heb ik een tijdje terug maar een binnenlagertrekker gekocht, scheelt een boel ellende.
Overigens nu voor de 2e keer een nieuw achternaaf ontvangen na precies hetzelfde probleem als vorig jaar. Ditmaal zonder vragen v2 ontvangen binnen een week! service is nl wel top, maar 3x een achterwiel vlechten gaat wel wat ver (dit x wel het mooiste gevlochten, dat dan wel )