Onderhoud Erase (V1) naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

StijnV schreef: ma 18 juli 2022, 17:33
geertk schreef: do 10 maart 2022, 23:25 Zelf heb ik een tijdje terug maar een binnenlagertrekker gekocht, scheelt een boel ellende.
Tevreden van deze binnenlagertrekker van HBM? Ik wil ook een binnenlagertrekker aanschaffen, maar sommige vallen nogal duur uit, deze van HBM is in ieder geval mooi geprijsd.
Sorry, late reactie maar ik ben er ook nog steeds tevreden mee ja, ding doet waar hij voor bedoeld is en tot nu toe al verschillende lagers mee verwijderd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

StijnV schreef: ma 18 juli 2022, 17:33
geertk schreef: do 10 maart 2022, 23:25 Zelf heb ik een tijdje terug maar een binnenlagertrekker gekocht, scheelt een boel ellende.
Tevreden van deze binnenlagertrekker van HBM? Ik wil ook een binnenlagertrekker aanschaffen, maar sommige vallen nogal duur uit, deze van HBM is in ieder geval mooi geprijsd.
Graag gedaan :wink:

Ps let wel op de binnen maten waar 'm voor wil gaan gebruiken, die moeten wel overeen komen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

geertk schreef: do 10 maart 2022, 23:25 Vervangen jullie de lagers voor dezelfde directionele enduro lagers of, net als ik, gewoon voor "normale" industrielagertjes van SKF? In die laatste heb ik nu toch wat meer vertrouwen gezien de levensduur van die enduro lagers tot nu toe.
Ik heb een maand geleden mijn fiets voor onderhoud weggebracht (vork, demper,framelagers en wiellagers vervangen) nu loopt mijn voorwiel alweer erg stroef. Dus ik verdenk de LBS ervan de preload te vast te hebben gedraaid...
Welke lagera heb jij precies gebruikt? Als ik bij lagerboeren kijken hebben ze enorm veel verschillende types afdichtingen. Ik denk dat ik 2RS zou moeten hebben (2 kunststof afdichtingen)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

2rs = 2 x rubber seals :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

pimmedoris schreef: zo 2 oktober 2022, 08:46
geertk schreef: do 10 maart 2022, 23:25 Vervangen jullie de lagers voor dezelfde directionele enduro lagers of, net als ik, gewoon voor "normale" industrielagertjes van SKF? In die laatste heb ik nu toch wat meer vertrouwen gezien de levensduur van die enduro lagers tot nu toe.
Ik heb een maand geleden mijn fiets voor onderhoud weggebracht (vork, demper,framelagers en wiellagers vervangen) nu loopt mijn voorwiel alweer erg stroef. Dus ik verdenk de LBS ervan de preload te vast te hebben gedraaid...
Welke lagera heb jij precies gebruikt? Als ik bij lagerboeren kijken hebben ze enorm veel verschillende types afdichtingen. Ik denk dat ik 2RS zou moeten hebben (2 kunststof afdichtingen)
Ik denk dat preload bij mij ook het geval was dat die Enduro lagers zo snel heen gingen, volgens mij had ik ze toen nog onwetend afgesteld buiten de fiets waardoor ze natuurlijk nog een stuk harder worden aangeduwd als je hem uiteindelijk vast zet. Maar goed, ik heb toen vervangen voor deze:

https://www.lagerkoning.nl/skf-kogellag ... 0x7mm.html

2RS van SKF dus en die doen het al een tijd prima.

Let ook op bij de lagers van het body trouwens, Erase meld in hun documentatie dat de V1 hub achter 4x 6902 heeft maar de microspline body heeft in werkelijkheid als buitenste lager in het body een 6802, de andere 3 in de achter naaf zijn wel 6902. Dit heb ik toen wel aangegeven en ze hebben dit bevestigd maar helaas niet even aangepast in hun documentatie.

https://www.erasecomponents.com/web/con ... nload=true
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Inderdaad kloppen de tekening niet van de v1 bij de microspline.
Overigens is de v2 wel stuk beter qua afdichting. Bij v1 trok ik geregeld de cassette en body van de naaf af, bij v2 lukt dit niet zonder wat gepast geweld.
Maar zullen zien hoe de betrouwbaarheid is... Dit is mn eerst v2 achternaaf, na 2,5 v1 naven gehad te hebben.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Plaats reactie