Onderhoud Erase (V1) naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Hallo,

Ik rijd ondertussen sinds maart 2021 naar volle tevredenheid rond op mijn wielset met de Erase naaf. Vorige week hoorde ik echter wat lawaai alsof er iets aanliep en trapte ik een paar keer door.
Dus vandaag heb ik de naaf eens uit mekaar gehaald volgens de handleiding (https://www.erasecomponents.com/manuals), alles goed schoon gemaakt en terug gezet.
Nu vielen me twee dingen op:
  1. De seal nummer 11 op pagina 5 heb ik niet gezien tijdens demontage. Of zit die in de hub-body vastgeklikt zodat die bij demontage niet tevoorschijn komt?
  2. Moet je bij het terugzetten nog ergens kracht op zetten zodat het vastklikt? Ik kan nu de cassette met body zo van de as af trekken, dus dat lijkt me niet juist, maar ik durf ook niet zo maar al te hard te gaan duwen... Is hier een trucje voor?
Ik kan nu ook niet meer op de grootste tandwielen schakelen, want dan loopt mijn derailleur in de cassette, dus ik denk dat er gewoon iets vast moet klikken. Dat was bij mijn hope naaf ook, maar hier kreeg ik geen beweging in...

Iemand ervaring met de Erase naaf?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jan de Man heeft er veel ervaring mee, ik rij ook al een tijdje met een setje Erase MTB naven.

De seal zit er wel, maar is amper te zien. Als je de naaf goed schoon maakt en met je vinger langs de rand het gat in voelt dan voel je hem zitten.

Dat doortrappen had ik ook. Ondanks meermalig schoonmaken en invetten/oliën bleef ik doortrappen door een onbekend probleem bij de ratchet.

Ik heb een nieuwe body gekregen van Erase met een nieuwe ratchet, dat loste het probleem op.

De body trek je er inderdaad met cassette zo vanaf. Je moet hem wel goed terug schuiven, de einddop achter de cassette kan misschien wat scheef zitten waardoor de body er niet helemaal overheen kan. Dat is de dop die je ziet bij het kleinste tandwiel.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Ook ik had t zelfde probleem met doortrappen. Begon met gekraak. Maar na een mailtje met erase had ik een paar dagen later een nieuw binnenwerk wat helaas niet voldoende was. Gelukkig na nog een mail een hele nieuwe naaf en sindsdien is t goed.
Ik denk dat ze in het begin toch wat tollerantie issues hadden hoor!

En ja je trekt zo de naaf uit elkaar.

Tipje: bestel ff wat ratchet vet...daar houdt ie op zijn tijd wel van ( en maakt m ook weer stiller)!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Hmm, ik heb Erase gemaild, ik ben benieuwd.
Maar je klikt de body dus niet vast in de naaf oid? Dan verklaart dat nog niet waarom ik opeens mij derailleur in mijn cassette heb lopen bij de laagste versnellingen.

Vet voor de ratchet heb ik al, dat heb ik er vandaag ook tussen gesmeerd. Maar het hoeft voor mij niet zo zacht. Ik vond de naaf een stuk stiller dan dat ik op vasis van filmpjes had verwacht
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nope, je klikt hem nergens in vast. Je schuift hem gewoon over de as heen tegen de naaf en dan zit het goed. Kun je langs de spaken de ratchet zien zitten? Zo ja, dan zit hij er niet ver genoeg op. Als de body gewoon strak tegen de naaf zit zit hij goed.

Anders even je derailleur checken of die niet helemaal jofel zit of afstellen dat hij niet meer voorbij het laatste tandwiel kan komen. Lijkt me alleen wel vreemd als je daar niet hebt aangezeten.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

OK, ik ben een klein stapje verder... Ik weet dat het probleem can de derailleur in de cassette niet aan de erase naaf ligt.

Ik heb even mijn oude achterwiel gepakt en daar de cassette opgezet en die heeft precies hetzelfde probleem. Alleen geen idee hoe het kan dat na mijn laatste rit opeens mijn derailleur zo vreemd doet.
Ik zal maar eens beginnen met derailleur pat te controleren en dan b-screw etc
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zit ie goed tegen het nokje van je pad aan? als je de derailleur niet ver genoeg naar achter draait tijdens het monteren krijg je dit soort vage dingen
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

pimmedoris schreef: zo 23 januari 2022, 17:46 Alleen geen idee hoe het kan dat na mijn laatste rit opeens mijn derailleur zo vreemd doet.
Misschien is je derailleurhanger krom?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fiets op de grond gezet zonder achterwiel er in?
(op de derailleur dus)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 16:57 zit ie goed tegen het nokje van je pad aan? als je de derailleur niet ver genoeg naar achter draait tijdens het monteren krijg je dit soort vage dingen
Fourteen schreef: ma 24 januari 2022, 17:31
Misschien is je derailleurhanger krom?
Dit weekend ga ik eens beginnen met de derailleurhanger te checken en vanaf daar de hele afstelling van de derailleur eens opnieuw doen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 januari 2022, 18:08 Fiets op de grond gezet zonder achterwiel er in?
(op de derailleur dus)
Dat nooit!!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Vandaag de boel maar eens bekeken.
Derailleurhanger was kaarsrecht. Ik kon me ook niet herinneren dat die een tik gehad had.

Maarrrrr, de B-screw was bijna volledig uitgeschroefd. :o Niet zo gek dat de derailleur dan de cassette in loopt. Makkelijk verholpen en nu schakelt alles weer . Ik hen alleen geen idee hoe het kan dat een schroef zichzelf uit draait... achteraf gezien was het handig geweest als ik hier opnieuw loctite op zou hebben gedaan, maar nu is dat een beetje te laat.

Morgen een testritje. Ik ben benieuwd of het eerste probleem (doortrappen op de vrijloop en een aanloopgeluid) met een schoonmaken en invetten ook verholpen zijn.
hamiet
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 13:43

Zijn er ook bezitters van erase naven die, net zoals ik, ervaren dat de lagers erg snel rauw gaan lopen?

Ik weet dat je ze op “voorspanning” moet zetten en dat controleer ik ook met regelmaat, waarbij mij opvalt dat ze ook wel wat snel loslopen….

Het op voorspanning voer ik naar mijn weten ook op de juiste manier uit.

Wat is dan erg snel?? Na een rit op 3 zijn de nieuwe lagers al niet soepel meer…..althans zo klinkt het

Mvg frank
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Die van mij waren achter na 1400km al niet zo heel fris meer. Liepen ruwer dan origineel en klonken alsof er zand tussen zat. Schoongemaakt en voorzien van verse lagers gaat het nu weer goed.

Ook netjes volgens handleiding op spanning gezet :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op spanning is al teveel ;-)
Speling eruit, en geen tik strakker dan dat. Een lager kan beter een fractie speling hebben dan te strak staan, dat is echt funest.

Een lager dat na drie ritten al rauwer loopt kan eigenlijk alleen maar als er nul afdichting op zit, het niet gesmeerd was, veel te strak staat etc. Kan me niet voorstellen dat dat bij een naaf in deze klasse zomaar gebeurt, er moet iets (anders) aan de hand zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Niet strakvastspanning inderdaad. Net als vroeger met lagercups, net een tikje wiebel, maar echt minimaal.
Plaats reactie