Specialized Rockhopper 26" (oudje)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MarkosMark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 15:24

Ik heb een tweedehands oudje gekocht, de Specialized Rockhopper. Veel info heb ik er verder niet over, misschien dat jullie dit weten. Ik wil een keer een beetje gaan mountainbiken, maar omdat ik dit saai vind om alleen te doen moet ik eerst nog vrienden overhalen om dit ook te doen :D . Maar ik dacht ik koop alvast een simpele fiets tweedehands en dan kan ik altijd kijken of ik nog een betere ga kopen. Dus het is waarschijnlijk geen top spul, maar gezien ik er (nog) niet veel gebruik van ga maken zal het vast wel goed genoeg zijn.

Maar er zijn wel wat dingen waar ik alvast iets aan wil doen waar mogelijk. Bijvoorbeeld het lock systeem in de voorvork werkt niet. Ik kan hem wel draaien maar hij lockt niet (ik merk ook niet echt een verschil in veer weerstand/afstand tussen wel en geen lock) En de preload aanpassen links lijkt ook niets te doen. Zijn dit bekende problemen en (hoe) kan ik dit maken?

En wat kan ik verder nog meer doen? Bijvoorbeeld smeren en dergelijke. De remblokken wil ik sowieso vervangen want die zijn op. Wat is verder de kwaliteit van de derailleur, shifters, etc.?

Hieronder een partij foto's van de fiets. De tandwielen zijn niet de nieuwste meer maar ik denk dat ik hier nog wel even mee kan fietsen.

De fiets :)
Afbeelding

Het lock systeem:
Afbeelding

Voorvork:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En overige foto's van de fiets (klikbaar)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En waar zijn deze voorbereidingen eigenlijk voor? Wanneer je achter schijfremmen wilt?
Afbeelding Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De lockout is overrated, die zou ik gewoon laten voor wat het is.
Preload (hier zit een stalen veer in) doet eigenlijk niets anders dan het eerste aanspreken van de vering "stugger" maken. Je draait als het ware het slapste stukje uit de veercurve, de vork zal dus iets minder gevoelig reageren op kleine oneffenheden of input van de rijder. Bij verder inveren verandert er niets, ongeacht of de preload helemaal in- of uitgedraaid staat.

Keertje netjes poetsen, op de juiste manier hier en daar wat vet en smeermiddel aanbrengen en lekker gaan fietsen.
In je eentje is dat ook leuk hoor ;-)

Mocht je onderdelen nodig hebben zijn die vaak ook niet zo duur voor een oudere fiets. Het scheelt behoorlijk of je een basic 8- of 9-speed cassette nodig hebt of een moderne 12-speed :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Afbeelding

Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij twee jaar geleden.
Ook een oude Specialized Rockhopper gekocht.
Ik vermoed alleen dat die van jou wat nieuwer is :D

En wat Kermit al schrijft.
Poetslap, beetje vet en olie en gaan fietsen.
Dan krijg je de smaak te pakken en kan je opzoek naar je volgende MTB :-q
MarkosMark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 15:24

kermit schreef: vr 21 januari 2022, 15:18 De lockout is overrated, die zou ik gewoon laten voor wat het is.
Preload (hier zit een stalen veer in) doet eigenlijk niets anders dan het eerste aanspreken van de vering "stugger" maken. Je draait als het ware het slapste stukje uit de veercurve, de vork zal dus iets minder gevoelig reageren op kleine oneffenheden of input van de rijder. Bij verder inveren verandert er niets, ongeacht of de preload helemaal in- of uitgedraaid staat.
Kan ik dit wel maken? Is dat moeilijk? Ik vind het niet erg om het proberen te maken (tenzij de onderdelen hiervoor duur zijn en het dus eigenlijk niet waard is)
Keertje netjes poetsen, op de juiste manier hier en daar wat vet en smeermiddel aanbrengen en lekker gaan fietsen.
In je eentje is dat ook leuk hoor ;-)

Mocht je onderdelen nodig hebben zijn die vaak ook niet zo duur voor een oudere fiets. Het scheelt behoorlijk of je een basic 8- of 9-speed cassette nodig hebt of een moderne 12-speed :-D
Haha ja ik heb hem net in deze staat opgehaald dus hij moet nog schoongemaakt worden
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16707
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt eens zoeken op Rock Shox Dart J3 (of is het een Judy J3?), misschien vind je een tekening van het binnenwerk van je vork. De kant met de veer zal heel simpel zijn, aan de kant van de demper (lockout) zit wellicht een cartridge of wat olie.
Als hij redelijk soepel veert zou ik er niet teveel aan doen buiten wat schoonmaken, het was toen (+/- 15 jaar geleden schat ik) al een basisvork met bijpassende werking.

Dat geldt eigenlijk voor de hele fiets, als je hem betaalbaar netjes rijdend kunt houden/maken is dat leuk maar pomp er niet teveel geld in want dat zie je niet meer terug als je hem weer verkoopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MarkosMark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 15:24

kermit schreef: vr 21 januari 2022, 16:50 Je kunt eens zoeken op Rock Shox Dart J3 (of is het een Judy J3?), misschien vind je een tekening van het binnenwerk van je vork. De kant met de veer zal heel simpel zijn, aan de kant van de demper (lockout) zit wellicht een cartridge of wat olie.
Als hij redelijk soepel veert zou ik er niet teveel aan doen buiten wat schoonmaken, het was toen (+/- 15 jaar geleden schat ik) al een basisvork met bijpassende werking.
Kan ik deze twee filmpjes als voorbeeld nemen wat het inhoudt om het te reviseren?

De wat nettere methode
https://youtu.be/OmehC5MJDHE

En de wat meer beun methode
https://www.youtube.com/watch?v=TOglU0Fnz7A

Wat heb ik dan allemaal nodig? 2 soorten olie en een bepaald type vet? Waar kan je dit een beetje goedkoop kopen om niet te veel geld in het oude beeste je stoppen.
Dat geldt eigenlijk voor de hele fiets, als je hem betaalbaar netjes rijdend kunt houden/maken is dat leuk maar pomp er niet teveel geld in want dat zie je niet meer terug als je hem weer verkoopt.
Wat zou deze fiets, gewassen :wink: , waard zijn? Dan heb ik een indicatie hoeveel geld ik "weggooi" als ik er geld in steek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de filmpjes toetsen aan de service manual op de Rockshox site.

Als je het niet erg vind ga ik geen 55 min YT filmpjes kijken om een foutje te ontdekken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie