XT achterrem ontluchten, wat zie ik over het hoofd??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Ik wilde mijn remmen ontluchten en weet volgens mij wel aardig hoe dat moet ;-) Toch loop ik tegen een probleem aan waar ik niet uitkom.

Ik heb Shimano M615 XT remmen. Doen het op zich prima.
Bij het ontluchten haal ik altijd de remklauw van de achterrem los zodat deze goed naar beneden hangt en eventuele lucht mooi omhoog kan.
Ik ga lekker ontluchten en kom dan op een punt waarop er mooie druk op de remhendel komt te staan en ik hem ongeveer een kwart kan inknijpen en half als ik kracht zet. Prima dus, zo heb ik mijn voorrem ook "afgesteld".

Alleen nu komt het, en ergens zie ik denk ik iets over het hoofd:
Ik verwijder de olievultrechter, doe nog 2 extra druppeltjes olie in het schroefgaatje van het reservoir zodat hij echt vol zit. Dan draai ik het dopje er op...en ja de o-ring zit er op en is heel. Dan monteer ik de remklauw weer en dán......als ik dan de rem inknijp knijp ik hem tot bijna tegen het handvat...........dit gebeurd dan dus meteen.

Diverse malen het ontluchtingsproces opnieuw gedaan en ik blijf tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er zitten gen lekkages in het systeem. Ik kan er ook mee fietsen en hij remt ook wel maar ik vind het niet fijn als ik hem tot tegen mijn handvat kan knijpen.

Aanvullend:
zodra ik mijn remmen ontlucht plaats ik ook altijd nieuwe blokjes dus ik werk met nieuwe remblokjes na het ontluchten.

Ik gebruik netjes originele minerale shmano olie.

Tijdens het ontluchten gebruik ik een origineel bleedblock. Nu kan ik natuurlijk het bleedblock achterwege laten en de rem wat inknijpen om de zuigers wat naar buiten te laten komen dan zou ik in theorie wat meer olie in het systeem kunnen krijgen maar ik vraag me af of dat kwaad kan. Het meest vreemde vind ik dat ik tijdens het ontluchten mooie druk op de rem krijg maar die wordt dus minder zodra ik de remklauw terugplaats...........

Welke logica zie ik over het hoofd?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Draai je de hendels voor het ontluchten ook helemaal uit? En ik stel hem toch zo af dat deze retestrak staat wanneer ik hem bleed en met de remblokken erin zit ik dan op het niveau wat jij beschrijft. Half bij hard indrukken. Doe ik dat niet dan heb ik al snel wat jij nu beschrijft.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Remkkauw los en inknijpen........nog.
Remkkauw er eerst op zetten .. dan pas knijpen. Wil je hem echt hard hebben dan met volle trechter erop knijpen, dan pas dicht maken.
Als je dit met gebruikte remblokken doet krijg je later wel geen nieuwe erin omdat ze niet ver genoeg terug kunnen .
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Toevoeging, als je daags erop een paar keer moet knijpen om weer een hard gevoel te krijgen, dan zijn de seals van je remhendels kapot, nieuwe rubber seals zijn zover ik weet alleen verkrijgbaar bij Ali en niet bij Shimano zelf.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano M615 XT remmen
XT was altijd 700 en de laatste jaren 8000.
BR-M615 is Deore.
Maakt verder niet uit, maar het is altijd wel fijn om het beestje bij z'n juiste naam te noemen.

Je zegt dat je goed ontlucht, is dat ook zo?
Als we er van uit gaan dat je idd goed ontlucht, dan is waarschijnlijk je remhendel kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

De boefjes van BULLS......inderdaad Shimano Deore BR-M615 remklauwen maar de remhendels zijn wel XT....beide origineel gemonteerd
maar inderdaad het maakt verder niet veel uit maar het beestje heeft dus twee namen ;)

Over ontluchten: ja ik weet echt hoe dat werkt. het rare is dat als ik de klauw laat hangen dan is de rem hard en als ik de klauw dan weer monteer dan is hij zacht(er). Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurd als ik de klauw dan weer los haal.....(dat bedenk ik me terwijl ik dit schrijf) dus dat ga ik nog ff checken
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Remklauw gemonteerd laten zitten , ontluchten > flipper methode , elastiekje om de remhendel ( ingeknepen) en nachtje laten staan ., trechter eraf , dopje je erop .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Klinkt als gewoon de zuigers in de klauw die net niet actief genoeg naar buiten komen, daarom hard in bleed block, en tot aan hendel op de schijf, want dan moeten ze wat meer afstand overbruggen. Normaal gesproken vangt het zelfstellend vermogen van de pistons seals in de klauw dit op, maar als die heel goor of droog zijn wil dit wel eens niet zo lekker gaan. Dus die zou ik eens schoonmaken en smeren, kijken of dat helpt.

Ik zou je rem zeker niet gaan overvullen.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Simpel testje voor je hendels:
Als je snel knijpt wordt de rem hard, zeker als jet het een keer of 5 doet. Als je daarna (5min later) langzaam knijpt komt hij tot de handvat -> hendel defect. Nieuwe rubber ringetjes om het zuigertje monter zoals eerder aangegeven (van Ali, nergens anders gezien))
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Heeft iemand een omschrijving of link van deze rubbertjes bij Ali ?
(Als dit is toegestaan)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Boof72 schreef: wo 19 januari 2022, 08:39 Heeft iemand een omschrijving of link van deze rubbertjes bij Ali ?
(Als dit is toegestaan)
Zoiets? https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... mainSearch
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

zoiets:


https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... mainSearch


Je kan ze meestal bestellen met zuigertje of alleen de rubbertjes.
Ze zitten behoorlijk strak
Gewoon zoeken op "shimano rem plunjer", er zijn veel aanbieders.


en Youtube biedt handleiding ;)
https://www.youtube.com/watch?v=fEpPk4Kx0Pg&t=646s

Pasop voor het plastic geleide deeltje in de XT remmen, die zijn vaak gebroken of breken gemakkelijk. Die heb ik nog niet nieuw gevonden. Eigenlijk wil je een goede rem ZONDER dat ding, is me al 2 x kapot gegaan mer XT remmen. (gewoon met fietsen)
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Snelle Buffer schreef: wo 19 januari 2022, 07:59 Remklauw gemonteerd laten zitten , ontluchten > flipper methode , elastiekje om de remhendel ( ingeknepen) en nachtje laten staan ., trechter eraf , dopje je erop .
flippermethode zegt me dan weer niets maar ga ik proberen ;)
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

DaanJ schreef: wo 19 januari 2022, 08:28 Klinkt als gewoon de zuigers in de klauw die net niet actief genoeg naar buiten komen, daarom hard in bleed block, en tot aan hendel op de schijf, want dan moeten ze wat meer afstand overbruggen. Normaal gesproken vangt het zelfstellend vermogen van de pistons seals in de klauw dit op, maar als die heel goor of droog zijn wil dit wel eens niet zo lekker gaan. Dus die zou ik eens schoonmaken en smeren, kijken of dat helpt.

Ik zou je rem zeker niet gaan overvullen.
zuigers heb ik juist vooraf mooi schoon en gangbaar gemaakt. die komen mooi naar buiten en gaan ook weel helemaal naar binnen als je hendel loslaat......nee dat overvullen klinkt aantrekkelijk maar moet niet nodig hoeven zijn......ik zal de dikte van mijn nieuwe remblokjes incl remschijf eens opmeten tov bleedblock.......het zijn geen "echte" shimanoblokjes en wellicht zijn ze gewoon een stuk dunner......maar dan nog zouden de zuigertjes dat op moeten vangen
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

wpee schreef: wo 19 januari 2022, 08:33 Simpel testje voor je hendels:
Als je snel knijpt wordt de rem hard, zeker als jet het een keer of 5 doet. Als je daarna (5min later) langzaam knijpt komt hij tot de handvat -> hendel defect. Nieuwe rubber ringetjes om het zuigertje monter zoals eerder aangegeven (van Ali, nergens anders gezien))
test geslaagd, hendels zijn niet het probleem
Plaats reactie