XT achterrem ontluchten, wat zie ik over het hoofd??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als ik mijn remmen ontlucht met het bleedblock dan moet ik ook een flink aantal keer knijpen voordat ze beginnen met remmen en strak worden, nadat ik de nieuwe gewone remblokjes er weer in heb gezet. Hoort er gewoon bij. Daarna moet dit wel zo blijven; je moet normaal kunnen remmen zonder sponzig gevoel.
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Bij mijn M9100 remmen had ik het zelfde probleem, ook op diverse manieren ontluchten hielp niet. Het probleem was dat de remblokken en remzuigers niet precies gelijktijdig naar buiten kwamen. Na opnieuw afstellen voelden de remmen weer goed aan en pompen was niet meer nodig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jouke74 schreef: wo 19 januari 2022, 20:35 Als ik mijn remmen ontlucht met het bleedblock dan moet ik ook een flink aantal keer knijpen voordat ze beginnen met remmen en strak worden, nadat ik de nieuwe gewone remblokjes er weer in heb gezet. Hoort er gewoon bij. Daarna moet dit wel zo blijven; je moet normaal kunnen remmen zonder sponzig gevoel.
Klopt, als je goed ontlucht hebt (rem voelt goed met bleedblock erin), je monteert de boel en trekt de hendel een paar keer achter elkaar in moet hij genoeg druk opgebouwd hebben en "normaal" aanvoelen. En uiteraard moet het dan zo blijven.

Als de rem niet op druk blijft na deze procedure is er wellicht wat mis, iig is dan nader onderzoek aan te raden :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Een tijdje geleden bij de SLX remmen van mijn Farley de remolie ververst en ontlucht en gelijk de remblokken vernieuwd. De remmen voelde, hangend in de standaard, goed aan. Echter tijdens de rit erna werd het gevoel minder en minder. Achterrem kon ik op een bepaald moment tegen het stuur aan trekken, remmen ho maar…
Dus maar rustig richting huis gereden.

Thuis de boel nagekeken en het viel me gelijk op dat er onder het vulschroefje op de remhandel geen olie meer zat, terwijl na het verversen en ontluchten hier mooi nog wat olie uit kwam lopen tijdens het aandraaien. Lekkage of toch ergens een flinke luchtbel gezeten?
Even op Youtube gezocht en kwam daar het onderstaande filmpje van GMBN tegen. Stappen gevolgd en sindsdien geen problemen meer.

https://youtu.be/HggV5BFTRw8

Ik denk dat bij mij de laatste stap echt geholpen heeft.
Het oliebekertje op de remhandel met een olie erin. Vervolgens de remhandel herhaaldelijk inknijpen en kijken of er luchtbelletjes ontsnappen. Net zolang gedaan tot er geen luchtbelletjes meer ontsnapte. En het waren er best wat, meer dan verwacht. Hiervoor kneep ik de remhandel in en zette dit vast aan het stuur en liet de fiets dan zo een uurtje of wat staan.
Voor de zekerheid alles nog een keertje afgeklopt, remklauw, leiding en remhandel en de stap herhaald. Daarna remhandel afgesloten en sindsdien geen problemen meer.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn methode is toch wat meer op en neer pompen van de remvloeistof. Trechter erop, spuit aan de onderkant en van onderaf doorspuiten. Vervolgens door in de remhendel te knijpen de vloeistof weer naar onderen pompen. Bij elke stap uiteraard nauwgezet in de gaten houden dat er geen lucht mee naar binnen gaat.
Dit herhaal ik meerdere keren. Ook een aantal keren de hendel "flipperen" is geen slecht idee.

De achtercaliper haal ik los, die staat in een ongunstige hoek en houdt makkelijk lucht vast.
Een nieuw gemonteerde rem (zonder olie erin) vul ik ook altijd van onderaf. Wanneer ik stop hangt er vanaf of ik nog lucht mee zie komen. Als er niks meer te zien is pomp ik de boel nog een of twee keer op en neer en dan pas is het dichtdraaien en schoonmaken...

De reach draai ik meestal ook helemaal uit, hoewel ik dat eerlijk gezegd ook weleens vergeet. De bitepoint schroef is bij mijn XT's nog nooit in beweging geweest, die staat zoals hij er in de fabriek in gedraaid is :-)
Tegenwoordig heb ik er XTR race hendeltjes aan zitten, die hebben geen bitepoint instelling (en de reach stel je in met een kleine inbus achterop de hendel, niet met een knop voorop).

Soms kun je dan de rem de eerste keer nog wat verder intrekken, ik denk omdat de blokjes niet exact even breed zijn als het bleedblock en de zuigertjes zich dus even moeten instellen op de extra ruimte. Maar na een of twee keer de hendel intrekken moet de rem zijn normale drukpunt hebben en houden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie