Is deze Nobby Nic nog te redden ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb ooit een deuk in mijn velg gereden toen ik in de Ardennen reed en nu blijkt de band ook schade te hebben.

Is dit scheurtje net boven de hieldraad einde verhaal of zouden jullie dit nog plakken.
Het liefst wil ik weer tubeless kunnen rijden.

Het is een Nobby Nic Evo TLR Snakeskin Pace Star

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor mij issie afgeschreven. Het is een kaloteplek en de band is ook niet meer de jongste (De Addix-compounds zijn er alweer een paar jaar)
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Naarmate ik er langer naar keek kwam ik ook al tot die conclusie.

Ik ga 2e week van februari naar Vielsalm dus dit (achter uitgedeukte) wielsetje moet er weer op want mijn standaard XC setje met 27.5 Rocket Ron's hou ik wel voor Nederlandse omstandigheden.

Voor reed ik toen in de Ardennen al met een Nobby Nic Addix 29x2.35 dus die zit daar straks weer prima.
Ik gooi er nu achter een Maxxis Agressor 29x2.3 TL/EXO op.

De wielen in nog betere tijden:

Afbeelding

Velg opgelapt, was alweer van sept. 2018 ... sindsdien in de hoek gestaan ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die velg gaat je nieuwe band ook slopen.
Ik zou er op z'n minst de scherpe kantjes af vijlen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 januari 2022, 16:54 Die velg gaat je nieuwe band ook slopen.
Ik zou er op z'n minst de scherpe kantjes af vijlen.
Het gat in de band was een stootlek op de velgrand door een steen en daardoor was ook het deukje op de velgrand ontstaan.
Velgrand weer in fatsoen gebracht en van binnen had ik al de kleine oneffenheden vlak gevijld voor een een betere tubeless afdichting.
Maar de velgrand nu is volgens mij niet "gevaarlijker" voor het slopen van mijn nieuwe band.

De Maxxis band is net binnen gekomen dus zal het straks wel merken of de tubeless afdichting nog goed is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als jij er vertrouwen in hebt is het goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Met ijzergaren en een buitenbandplakker zou ik het met die NoNi nog wel aandurven, voor de rondjes om de kerk. Als ik verder van huis ging, zou ik het er niet op gokken.

Die velg, daarentegen… 😵
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het scherpe plekje op de kopse kant (laatste foto) is niet band vriendelijk en het is natuurlijk een zwak punt geworden dat zit te wachten om in te scheuren.
Om een fietstocht af te maken zou ik het allemaal wel aandurven, naar als je nog moet beginnen en dus de gelegenheid hebt om het te vervangen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik denk dat je door de foto een vertekend beeld hebt.

Op de 1e foto van het deukje (2 mm lang en 1 mm ingedeukt ?) zie je dat de velgrand een beetje een uitstulping heeft gekregen ipv dat het een rechte lijn is.
Ik had de uitstulping weer een beetje naar binnen gebogen met een grote Bahco erop en daarna nog een tikje met een nylon hamer (uiteraard alles met beleid) en heb de ergste oneffenheid aan de binnenkant ge-egaliseerd door er even de vijl langs te halen.
Er zitten nu geen scherpe randjes, ook niet op het deukje wat mijn buitenband zou kunnen slopen.

De nieuwe buitenband lekt daar nog wel lucht (is blijkbaar toch niet vlak genoeg om 100% af te dichten) maar heb net alsnog een dun lijntje zwarte siliconenkit ertussen gespoten en de band klein beetje op druk gezet zodat de band daar netjes tegen de velg ligt.
Het beetje kit wat eruit geperst werd weggeveegd en nu laat ik het drogen.

Deze "McGyver" oplossing werk hopelijk goed genoeg (zal het goed laten drogen en dan pas vullen met latex) en dan zie ik wel hoe het zich houdt, een reserve binnenbandje heb ik ook altijd mee.
De mechanische schade/vervorming aan de velg is zo weinig dat ik geen angst heb dat de velgrand gaat scheuren of iets dergelijk :o
Het is ook maar voor XC gebruik met hooguit 2 bar en geen Enduro of Downhill omstandigheden.

Een nieuwe velg erin spaken kan altijd nog :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, ander argument.
Een nieuwe velg heb je vanaf €55
(DT M502, maar een Mavic kan ook voor die prijs).
Wat kost een tripje naar Vielsalm?
Laat je dat in het water vallen door te besparen op een reparatie ?(van €55)
Die nieuwe velg moet er toch komen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Tripje Vielsalm kost 700 Euro ... weekje Centerparcs met mijn vrouw :winkie:
De velg is een Mavic XM 824 (60 Euro) - ondertussen uit assortiment :o

Ik neem de MTB mee om hooguit 2 dagdelen een lokaal rondje te doen (alleen).
Wij nemen ook onze "normale" fietsen mee om de omgeving te verkennen dus ben niet heel afhankelijk van de MTB.

Als de band/velg het goed houdt dan neem ik die gerust een volgende keer weer mee naar wat ruigere omstandigheden dan onze Nederlandse hardpack paden.

Ik ben persoonlijk ook wel van goed gereedschap en onderdelen die het leven zoveel makkelijker/fijner maken.
Maar om een aluminium velg per definitie af te schrijven omdat er een klein (en zover ik het kan inschatten onschuldig) deukje in zit gaat mij dan ook weer te ver.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenwijs is ook wijs.
Als je velg tijdens dit tripje of de volgende kapot gaat schrijf je geen €60 af maar een hele of halve vakantie.
Ik denk ook dat hij het in Vielsalm nog wel volhoudt, maar als je m nu niet vervangt, wanneer dan wel?
Als je de ERD van je Mavic even opzoekt, dan is er vast nog wel iets passende te vinden. Mavic verandert vaker de nummertjes dan de velgen zelf :wink:
Oude en nieuwe velg tegen elkaar, spaken omprikken en opspannen
Bij dat laatste heb je misschien hulp nodig, dat is hier wel te vinden.

De routes van Vielsalm zijn wat tam.
(Het landschap is natuurlijk wel mooi )
Maar er is veel moois te vinden.
Je kan richting door het bos richting Lierneux, da's een mooi oud bos met leuke paadjes.
Of naar Baraque Frauture ik herinner me een mooi trailtje langs een beekje omhoog.
Of de Wanne (Trois Ponts) onverhard naar beneden.
Helaas zijn mijn gpx tracks zeker 10 jaar oud, dus ik weet niet of je daar nog iets aan hebt.

O2 bikers organiseerde altijd weekends in Vielsalm.
Misschien kan je die track nog ergens vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb deze wielen zelf gebouwd dus omspaken is het probleem niet :lol:

Het is meer waar ligt de grens tussen "noodzaak" en "voor het geval dat ... "
Ik heb er nu ook geen zin in ... wellicht van de zomer en als ik dan meer tijd heb ...

De deuk heb ik erin gereden in 2018 tijdens een rondje Francorchamps, Stoumont, Coo, Trois Point, Stavelot --> 67 km / 1.700 hm.
Bij 30 km de deuk opgelopen dus de rest met een binnenband gereden.

Met dergelijke heuvels (bergen?) is ook meteen het "heftigste" wat ik tot nu toe op de hardtail heb gefiets.
En ben ook geen 20 meer :winkie: (54)

Vielsalm is inderdaad wat tam ... ik ben al e.e.a. aan het verzamelen aan informatie, komt vast een mooi rondje uit.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De nieuwe Maxxis band blijft nu mooi op druk ook al zit er nog geen Latex in.
Het beetje siliconenkit (McGyver style) heeft blijkbaar goed geholpen.

Wat wellicht niet helemaal duidelijk was bij de intro dat het scheurtje in de NoNi ook ontstaan was in 2018 toen ik de deuk in de velg reed. Sindsdien waren deze wielen met banden niet meer gebruikt en nu pas ontdekte ik dat de band toen blijkbaar ook gescheurd was.
Het is dus niet zo dat door met de (gerepareerde) schade op de velg door te rijden dat daarmee later de NoNi gesloopt is.

Ik zal nu de banden opnieuw vullen met Latex, nog een proefrondje rijden (zal paar rondjes Westerschouwen worden) en dan gaan ze mee naar Vielsalm :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel plezier in Vielsalm :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie