12spd. ketting loopt slecht - hoort dit?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een simpele oplossing kan zijn. In plaats van een HG + ketting een gewone 12 speed ketting monteren. Dan ben je misschien van de ratel af.

Merkwaardig dat de cassette behoorlijk zwabbert. Vraag hierbij: is de body in orde of is de cassette niet in orde- slechte productie.

Terug naar de leverancier is de beter optie. Opsturen scheelt tijd en brandstofkosten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onze kapitein had een goede opmerking.
Het kleinste kransje kan verkeerd gemonteerd zijn.
Doorrijden sloopt dan je body.
Dus even loshalen en dan 200% goed monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Net ook even contact gehad met de verkoper, ik ga straks thuis inderdaad eerst de boel eens loshalen en opnieuw monteren om zeker te weten dat het goed zit. Dank voor de reacties allen!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Het is ook niet bedoeld om achteruit te draaien , dus begin eerst eens met de goeie kant op te draaien :-D

Als ik zoiets had met een nieuwe fiets zou ik er gewoon mee heen gaan naar waar je hem hebt gekocht.

Wel apart dat er een Sunrace cassette op zit trouwens (vind ik dus misschien voor deze fietsen wel normaal)

Wat natuurlijk kan is dat de derailleur gewoon niet 100% goed staat , kabel net iets te strak of los , of net niet ver genoeg naar buiten kan (afstelling derailleur)
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Alles losgehaald en opnieuw gemonteerd, en daarbij ook een nieuwe 12-speed ketting (Sram GX) gemonteerd.
Loopt nu beter, ketting loopt bij het terugtrappen nog iets tegen het volgende kransje aan maar wat mij betreft nu acceptabele marge.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2135
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kan het niet zijn dat je derailleur net niet ver genoeg naar buiten kan?
Dus dat de limietschroef net iets veranderd moet worden om derailleur naar buiten te krijgen, dan komt de ketting ook ietsje verder naar buiten.

Als die limietschroef niet goed staat dan doet je barreladjuster niets meer in die richting.
Plaats reactie