Velg upgrade naar DT Swiss

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik heb een MTB staan die nog 20mm velgen heeft. Ik wil deze eigenlijk voorzien van 30mm velgen. Een nieuwe wielset is een mogelijkheid, maar de naven en spaken zijn nog prima en herbruikbaar. Dus dan maar een velg upgrade.

Ik heb de volgende velgen op het oog: de DT Swiss XM 481 via bike24.com.

Lijkt mij dat ik deze zo één op één kan vervangen toch ? Of kijk ik ergens over heen ?

Overigens..., als iemand nog een een goed 'adresje' weet in het midden/noorden van het land, die de velgen kan omspaken..., laat maar weten :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Om de open deur in te trappen:
De spaaklengte die je voor de nieuwe velgen nodig zou hebben is dezelfde als die nu in het wiel gebruikt worden voor de huidige velg?
(normaal is de ERD van de velgen daarvoor de richtmaat)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Is de ERD van de velgen gelijk? Anders kan het zijn dat de spaaklengte verschilt. Doordat een velgprofiel dieper of ondieper is kan dat verschillend
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ja, spaaklengte kwam al in mij op.

Ik heb er eigenlijk nooit op gelet... Maar kan ik dat van de velg aflezen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ERD van je oude velg moet overeenkomen met die van je nieuwe velg. Liefst 1:1.
Je hebt wel wat ruimte, een mm plus of min kan wel, maar dat is ook afhankelijk vd afronding die de bouwer bij de keuze van de spaken heeft gemaakt.

En natuurlijk moet de nw. velg net zoveel spaakgaten hebben :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 17 januari 2022, 00:32 En natuurlijk moet de nw. velg net zoveel spaakgaten hebben :wink:
:lol: komt goed :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je het omspaken zelf doet zou ik de spaken en nippels nog wel zelf durven te gebruiken. Risico is dan door en voor jezelf. Echter een wielbouwer vinden die dat voor je wil doen ... is denk moeilijk te vinden.

Overigens voor kleine €50 heb je nieuwe spaken en nippels. Zou ik zelf voor kiezen.

Ik wil je best helpen maar dan met bovenstaande tip .. :wink: woon in midden van NL.

Edit: deze velg komt met zogenaamde squorx nipples en vraagt daarvoor ook nog een aparte tool ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik ben niet gebonden aan deze velg hoor :wink:

Dan is de vraag, welke velg wel ? Liefst DT Swiss. Prijs €75 - €100 p/st.

@hanjovdberg, ik stuur ook wel ff een PB'tje. Ik doe bijna alles aan de fiets,, maar zelf een wiel spaken, gaat net boven m'n pet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je nieuwe spaken gebruikt heb je de vrije keus in velgen. Naast DT zou je ook naar RAD15 (Ozone 30) kunnen kijken, of van Race Face de AR of ARC serie (zelfde velg maar iets ander alu en een paar gram verschil). Die RF zijn asymmetrisch wat een spaakspanning oplevert die links & rechts wat dichter bij elkaar ligt. Qua gewicht liggen deze velgen allemaal zo dicht bij elkaar dat dat eigenlijk geen factor van betekenis is.

Als je de spaken wilt hergebruiken moet je echt de ERD van de huidige en nieuwe velgen weten en die moet gelijk zijn. Zou dat alleen doen als de spaken nog niet zo oud zijn en je zeker weet dat ze geen opdonder gehad hebben van een tak of zoiets.
Er wordt zelfs geadviseerd dat je een velg zelf opmeet en daarna de spaken pas besteld omdat niet elke opgegeven ERD exact klopt (je meet eigenlijk ook een deel van de nippel mee in die waarde). Dus het is nogal een kritische waarde...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd wat Kermit hierboven ook zegt. Je kunt in principe voor elke velg gaan die je qua budget ligt. Gewicht lijkt me minder een issue als ik het zo inschat.

Zelf opmeten van de ERD is idd wel aan te bevelen. Die van mij scheelde zomaar 5mm wat bij de spaaklengte een verschil gaf van 2-4mm.

Zowel Kermit als ikzelf hebben net een setje gespaakt met de Raceface AR velgen. Die van mij zijn 40mm maar je hebt ze ook in 25/30/35. Mooie velgen om te zien ook.

Bij R2 bike zijn ze slechts €57. Evt kun je ook de ARC overwegen. Andere optie zijn de Newmen velgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stunning schreef: ma 17 januari 2022, 10:17 Ik ben niet gebonden aan deze velg hoor :wink:

Dan is de vraag, welke velg wel ? Liefst DT Swiss. Prijs €75 - €100 p/st.

@hanjovdberg, ik stuur ook wel ff een PB'tje. Ik doe bijna alles aan de fiets,, maar zelf een wiel spaken, gaat net boven m'n pet.
De goedkopere M502 kan met gewone nippels.
Ik zou dan Sapim Polyax nippels kiezen, die liggen mooi aan.
Je kan ook de gok nemen en de Squork nippels vervangen door Polyax. Squork is de DT kopie van Polyax, maar vanwege patent hebben ze een moeilijk ding gemaakt.
Alu nippels beter niet hergebruiken.

Je kan een velg omspaken, is eenvoudiger dan opnieuw spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Veel DT Swiss velgen komen met de squorx nippels en inlegringen erbij geleverd.
Je hebt er niet per se een extra tool voor nodig, heb ik ook niet. Het kan de klus wel iets makkelijker maken.

Wat voor velg zit er nu om?
Ik zou 'm ook omspaken. Als de ERD gelijk is, zou ik persoonlijk de spaken hergebruiken (mits ze in goede staat zijn).
Als de ERD te veel afwijkt, dan is het een kwestie van nieuwe spaken, en dan zou ik gelijk kijken naar een asymmetrische velg.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Het gaat om de Cube van mijn zoon, het betreffen nu Alexrims ZX20 velgen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik zou de fabrikant een mailtje sturen met de vraag wat de ERD van deze velg is.
Kan je vervolgens op zoek naar een velg met vergelijkbare ERD.
Reageren ze niet; dan kan je overwegen de velg alvast te ontdoen van z'n spaken en nippels. Dan kan je het makkelijk zelf opmeten.

Dit alles met het idee dat je de spaken en nippels hergebruikt. Mocht je tóch voor nieuw gaan, dan heb je meer (alle) opties.
Dan moet je alsnog de maten van je naaf en de nieuwe velg in een calculator gooien om de spaaklengtes te bepalen.

Nog een heel gedoe, zo'n velgje vervangen :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie