Crank extreem vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Momentsleutels zijn niet bedoeld om dingen los te draaien, maar om iets nauwkeurig met een ingesteld moment vast te zetten.
Voor het lompe werk heb je bij losdraaien meer aan een wringijzer. Is nog goedkoper ook. Of een degelijke inbussleutel verlengen met een stuk pijp

Een bout invetten is een goed idee als het materiaal van de bout en de crank verschillend zijn, maar als je dan het normale moment aanhoudt, zit hij verder aangedraaid dan zonder vet.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

TenZNL schreef: zo 16 januari 2022, 09:05
Rayb81 schreef: zo 16 januari 2022, 04:08 Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Ik denk dat dat een goed recept voor ellende is... Bovendien zijn de kosten gelijk of groter aan een ombouw naar Hollowtech II. Ik was €61,- voor de crank kwijt en €15,- voor de BB.
Shimano heeft inderdaad een simpel systeem. Centrale bout handvast, de 2 kleine inbussen om en om vast en klaar.
Had elk merk maar zo'n simpel systeem.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zeroground schreef: zo 16 januari 2022, 11:07 Momentsleutels zijn niet bedoeld om dingen los te draaien, maar om iets nauwkeurig met een ingesteld moment vast te zetten.
Voor het lompe werk heb je bij losdraaien meer aan een wringijzer. Is nog goedkoper ook. Of een degelijke inbussleutel verlengen met een stuk pijp

Een bout invetten is een goed idee als het materiaal van de bout en de crank verschillend zijn, maar als je dan het normale moment aanhoudt, zit hij verder aangedraaid dan zonder vet.
Wat betreft een momentsleutel heb je natuurlijk gelijk, maar als het binnen het bereik ligt kun je deze natuurlijk ook prima een keer gebruiken om iets los te draaien. Een wringijzer daarentegen hoeft ook weer niet zoveel te kosten.
Wat betreft vet, juist bij dezelfde materialen bestaat de kans op vreten en is het van belang te smeren. Maar ook bij deze cranck constructie is gebruik van vet aan te raden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Heeft iemand ervaring met een van deze opties van Parktool?

Afbeelding
Afbeelding

De CCW-5 lijkt praktischer omdat hij iets smaller is, dan kan hij beter langs de chainstay. De HT-8 lijk je beter kracht mee te kunnen zetten door de grote handgreep.

[update] Ah, zo'n wringijzer is misschien nog wel mooier. Ook herbruikbaar voor andere dingen die vast zitten met een andere dop erop.
Afbeelding
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik zou voor dit werk een wringijzer kopen met 1/2 aansluiting, lengte is hefboom en kracht. Die Parktool ssw5 is minder handig dan een ratel of wringijzer omdat je hele slagen moet maken of hem iedere keer van de bout haalt per halve slag. Hij is ook vrij dun, waardoor er op leunen minder fijn is.

Die inbussleutel is dan weer te kort voor het echte werk en met die handgreep is een pijp erop zetten minder makkelijk, net als een tik met een hamer geven.

Ik ben nooit zo onder de indruk van Parktool.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TenZNL schreef: zo 16 januari 2022, 09:05
Rayb81 schreef: zo 16 januari 2022, 04:08 Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Ik denk dat dat een goed recept voor ellende is... Bovendien zijn de kosten gelijk of groter aan een ombouw naar Hollowtech II. Ik was €61,- voor de crank kwijt en €15,- voor de BB.
Laat mijn vader die nu gekocht hebben voor het wisselen van de auto velgen. Bij een project voor een kennis heb ik voor het loshalen van de BB die dus even geleend. Dat ging dus prima. Zal dus met het crankstel ook zo zijn. Volgens mij heeft bij zo'n parkside setje. Werkt super.

Je zou als je een compressor hebt nog kunnen kijken voor een op lucht aangedreven slagmoersleutel.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

45cm wringijzer en doppenset besteld. Thanks voor het meedenken allemaal! :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Rayb81 schreef: zo 16 januari 2022, 04:08 Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Het is maar allemaal (zacht😅) aluminium!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ern goedkope momentsleutel is helamaal niet zo duur,misschien niet zo precies, maar wel een lekkere lange arm...
Deze bv.
https://www.bol.com/nl/nl/p/momentsleut ... e_shopping
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: zo 16 januari 2022, 15:42
TenZNL schreef: zo 16 januari 2022, 09:05
Ik denk dat dat een goed recept voor ellende is... Bovendien zijn de kosten gelijk of groter aan een ombouw naar Hollowtech II. Ik was €61,- voor de crank kwijt en €15,- voor de BB.
Laat mijn vader die nu gekocht hebben voor het wisselen van de auto velgen. Bij een project voor een kennis heb ik voor het loshalen van de BB die dus even geleend. Dat ging dus prima. Zal dus met het crankstel ook zo zijn. Volgens mij heeft bij zo'n parkside setje. Werkt super.

Je zou als je een compressor hebt nog kunnen kijken voor een op lucht aangedreven slagmoersleutel.
Azurri schreef: zo 16 januari 2022, 17:44
Rayb81 schreef: zo 16 januari 2022, 04:08 Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Het is maar allemaal (zacht😅) aluminium!!
Dat dus...die zeskant wordt vanzelf rond.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je hebt meerdere standen op zo'n slagmoersleutel. Niet gelijk in standje F1 ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jullie doen maar, ik lees de problemen wel in een nieuwe topic😜 :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Azurri schreef: zo 16 januari 2022, 22:54 Jullie doen maar, ik lees de problemen wel in een nieuwe topic😜 :bier:
Ik geef de oplossing alvast:
Afbeelding
:winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TenZNL schreef: zo 16 januari 2022, 23:09
Azurri schreef: zo 16 januari 2022, 22:54 Jullie doen maar, ik lees de problemen wel in een nieuwe topic😜 :bier:
Ik geef de oplossing alvast:
Afbeelding
:winkie:
Nee die is echt te klein ... :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Overigens heb ik wel eens met de oude crankpuler van Shimano een Sram crank losgekregen.

De borgmoer waar de selfextractor zich tegen af zet verwijderd en toen met de Shimano extractor eraf gedraaid. Je kunt dan nl de self extractie bout eruit draaien. En dan de pully erin.

Heb het nog niet geprobeerd op mijn xx1 crankstel maar zou ook moeten kunnen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie