Alweer een ketting vraag 🙋‍♂️

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb ook een 1x12 maar wel van Sram en ik heb dit nog niet ervaren. Lijkt mij inderdaad aan of de lengte van de ketting te liggen of te derailleur.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de originele zijn uitverkocht kan je ook deze proberen, goede ervaring mee.

https://www.discobrakes.com/index.php?s ... 698&tb=001 (semi sintered en ceramic)

https://m.nl.aliexpress.com/item/4000086316140.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 21:57

Remblokjes te duur.. kon ze nergens goedkoper vinden, bijvoorbeeld bij rose en bij Mantel uitverkocht, bij 12gobiking nog een paar beschikbaar. Dit type is blijkbaar veel duurder dan eerdere soorten die ik heb gehad. De Shimano D03s

Groet
Kijk eens naar andere merken dan Shimano. :wink:

https://www.bike-components.de/en/3min1 ... 3MQAvD_BwE
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dennis17e schreef: wo 12 januari 2022, 22:09 Ik heb ook een 1x12 maar wel van Sram en ik heb dit nog niet ervaren. Lijkt mij inderdaad aan of de lengte van de ketting te liggen of te derailleur.
Oké.. ik dacht dat als een fiets nieuw vanuit de winkel wel de juiste ketting lengte zou hebben, maar blijkbaar dus niet. Op kleinste blad zie je dat de derailleur volledig ontspannen staat. Als ik er 1 of 2 schakels uithaal dan zal deze iets op spanning komen te staan en moet het probleem voorbij zijn. Ik ga even experimenteren met de oude ketting.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 januari 2022, 22:27 Als de originele zijn uitverkocht kan je ook deze proberen, goede ervaring mee.

https://www.discobrakes.com/index.php?s ... 698&tb=001 (semi sintered en ceramic)

https://m.nl.aliexpress.com/item/4000086316140.html
Dank voor je suggesties. Ik heb trouwens 22 euro betaald, dus toch iets minder dan eerder genoemde.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Dice Oldskool schreef: do 13 januari 2022, 01:23
Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 21:57

Remblokjes te duur.. kon ze nergens goedkoper vinden, bijvoorbeeld bij rose en bij Mantel uitverkocht, bij 12gobiking nog een paar beschikbaar. Dit type is blijkbaar veel duurder dan eerdere soorten die ik heb gehad. De Shimano D03s

Groet
Kijk eens naar andere merken dan Shimano. :wink:

https://www.bike-components.de/en/3min1 ... 3MQAvD_BwE
Hier betaal je maar 4.48 voor remblokken!! En ik betaal 22…. Inderdaad wat een verschil
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Hoogtemeters schreef: do 13 januari 2022, 07:53Oké.. ik dacht dat als een fiets nieuw vanuit de winkel wel de juiste ketting lengte zou hebben, maar blijkbaar dus niet. Op kleinste blad zie je dat de derailleur volledig ontspannen staat. Als ik er 1 of 2 schakels uithaal dan zal deze iets op spanning komen te staan en moet het probleem voorbij zijn. Ik ga even experimenteren met de oude ketting.
Post eens foto‘s van je ketting op het kleinste, en op het grootste kransje?
Vorsprung durch Pedantik.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Alien schreef: do 13 januari 2022, 08:42
Hoogtemeters schreef: do 13 januari 2022, 07:53Oké.. ik dacht dat als een fiets nieuw vanuit de winkel wel de juiste ketting lengte zou hebben, maar blijkbaar dus niet. Op kleinste blad zie je dat de derailleur volledig ontspannen staat. Als ik er 1 of 2 schakels uithaal dan zal deze iets op spanning komen te staan en moet het probleem voorbij zijn. Ik ga even experimenteren met de oude ketting.
Post eens foto‘s van je ketting op het kleinste, en op het grootste kransje?
Zal ik vanavond doen. Ik ben niet zo handig met foto’s plaatsen, even kijken hoe dit ook al weer moet.
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Bij mijn M9100 derailleur staat de ketting ook erg los op het kleinste blad, er is nauwelijks nog sprake van spanning op de ketting. Ik heb de stelschroef met Loctite (blauw) vast moeten zetten, doordat deze niet in zijn afgestelde positie bleef staan. Daardoor stond er dus soms helemaal geen spanning meer op en liep de ketting alleen maar over het kleinste tandwiel heen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

VincentK01 schreef: do 13 januari 2022, 09:40 Bij mijn M9100 derailleur staat de ketting ook erg los op het kleinste blad, er is nauwelijks nog sprake van spanning op de ketting. Ik heb de stelschroef met Loctite (blauw) vast moeten zetten, doordat deze niet in zijn afgestelde positie bleef staan. Daardoor stond er dus soms helemaal geen spanning meer op en liep de ketting alleen maar over het kleinste tandwiel heen.
Oké.. en jij al geprobeerd de ketting in te korten?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Plaats anders eens een foto van de ketting op het grootste kransje?
In principe moet een derailleur in staat zijn om op de beide uiterste standen de ketting op spanning te houden. Dat heet de capaciteit, in jouw geval (met een enkel blad voor) is dat gelijk aan het aantal tandjes van de grootste min het aantal tandjes van de kleinste krans.

Als dat getal kleiner of gelijk is aan de capaciteit van de derailleur (terug te vinden in de specs) moet dat goed gaan.
Uiteraard zal een ketting wel minder strak staan op de kleinste kransjes dan op de grote.

Op zich is het wel aan te raden de ketting niet op de uiterste kransjes te laten liggen bij (ruigere) afdalingen, om genoemde reden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Hoogtemeters schreef: do 13 januari 2022, 09:42
VincentK01 schreef: do 13 januari 2022, 09:40 Bij mijn M9100 derailleur staat de ketting ook erg los op het kleinste blad, er is nauwelijks nog sprake van spanning op de ketting. Ik heb de stelschroef met Loctite (blauw) vast moeten zetten, doordat deze niet in zijn afgestelde positie bleef staan. Daardoor stond er dus soms helemaal geen spanning meer op en liep de ketting alleen maar over het kleinste tandwiel heen.
Oké.. en jij al geprobeerd de ketting in te korten?
Nee ik ga er vanuit dat ze het in de Orbea fabriek wel goed gedaan hebben. Ik denk ook niet dat de ketting korter kon in verband met het 51 tandwiel (te groot).

Inmiddels zit er een 10-45 cassette op met een 36 voor, dus het kleinste tandwiel gebruik ik nauwelijks meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Ik zal er eens naar kijken. Maar het leek mij zo logisch dat als je een fiets nieuw koopt
De ketting wel de goede lengte heeft.

Foto’s plaatsen lukt mij zo niet. Maar ik ga de nieuwe ketting er gewoon op leggen, even kijken en dan eventueel iets inkorten aan de hand van de instructies. De derailleur heeft nog bereik (kan deze gewoon nog zo’n 5 cm naar voren drukken terwijl ketting op grootste blad ligt.

Intussen al goed gebruik gemaakt van jullientips over remblokjes. Kameraad van mij heeft eea besteld. Ik moet eerst de te dure blokjes weer slijten..

Eigenlijk zou het wel handig zijn om een extra MTb te hebben zodat je tijdens onderhoud met de ander kan fietsen l.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hoogtemeters schreef: vr 14 januari 2022, 11:15 Ik zal er eens naar kijken. Maar het leek mij zo logisch dat als je een fiets nieuw koopt
De ketting wel de goede lengte heeft.

Foto’s plaatsen lukt mij zo niet. Maar ik ga de nieuwe ketting er gewoon op leggen, even kijken en dan eventueel iets inkorten aan de hand van de instructies. De derailleur heeft nog bereik (kan deze gewoon nog zo’n 5 cm naar voren drukken terwijl ketting op grootste blad ligt.

Intussen al goed gebruik gemaakt van jullientips over remblokjes. Kameraad van mij heeft eea besteld. Ik moet eerst de te dure blokjes weer slijten..

Eigenlijk zou het wel handig zijn om een extra MTb te hebben zodat je tijdens onderhoud met de ander kan fietsen l.
N+1 :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie