Eigenlijk zou het wel handig zijn om een extra MTb te hebben zodat je tijdens onderhoud met de ander kan fietsen l
Een eenvoudige singlespeed erbij.
Heeft (zeker in de winter) veel voordelen.
Er kan weinig aan kapot als je in de modder rijdt, minimaal onderhoud en je dure (volgeveerde) 1x12 blijft schoon.
Het is goed voor je techniek, je leert vooruitkijken en lijnen kiezen.
Goed voor de conditie en de beenspieren.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Eigenlijk zou het wel handig zijn om een extra MTb te hebben zodat je tijdens onderhoud met de ander kan fietsen l
Een eenvoudige singlespeed erbij.
Heeft (zeker in de winter) veel voordelen.
Er kan weinig aan kapot als je in de modder rijdt, minimaal onderhoud en je dure (volgeveerde) 1x12 blijft schoon.
Het is goed voor je techniek, je leert vooruitkijken en lijnen kiezen.
Goed voor de conditie en de beenspieren.
Klinkt inderdaad logisch. Voor m’n rondje Montferland zal het mij denk ik niet lukken op ene Singlespeed.. zitten toch zon 420 hoogtemeters in
Hoogtemeters schreef: ↑vr 14 januari 2022, 11:15De derailleur heeft nog bereik (kan deze gewoon nog zo’n 5 cm naar voren drukken terwijl ketting op grootste blad ligt.
Klinkt alsof je ketting gewoon te lang is. Maar goed, dat blijft moeilijk te beoordelen, zonder plaatjes.
Hoogtemeters schreef: ↑vr 14 januari 2022, 11:15De derailleur heeft nog bereik (kan deze gewoon nog zo’n 5 cm naar voren drukken terwijl ketting op grootste blad ligt.
Klinkt alsof je ketting gewoon te lang is. Maar goed, dat blijft moeilijk te beoordelen, zonder plaatjes.
Dankje.
Gisteren nieuwe ketting erop gelegd zelfde lengte. Ik heb het achterste stelschroefje op de derailleur iets uit kunnen draaien waardoor de derailleur iets naar achter komt. Daarmee kon de oude ketting al op voldoende spanning worden gezet op kleinste blad. De nieuwe ketting is korter en heeft had dat niet eens nodig.
Verder zag ik de cluch op off terwijl ik juist dacht dat deze op on stond. Als ik deze op on zet dat schakelt het veel zwaarder en niet zo mooi.
Maar eens even kijken of het zo werkt
Heb je het met het stelschroefje de b-gap aangepast? Die komt nogal precies en heeft veel effect op het schakelgedrag.
En met de clutch op on veel zwaarder schakelen lijkt mij ook niet best.
Ik zou de hele afstelling opnieuw gaan doen, dus kabel los en stelschroef bij de shifter weer indraaien en opnieuw afstellen.
Zie bijv deze video vanaf minuut of 5: https://m.youtube.com/watch?v=HKp23H_v6gs
ThijsE schreef: ↑zo 16 januari 2022, 11:45
Heb je het met het stelschroefje de b-gap aangepast? Die komt nogal precies en heeft veel effect op het schakelgedrag.
En met de clutch op on veel zwaarder schakelen lijkt mij ook niet best.
Ik zou de hele afstelling opnieuw gaan doen, dus kabel los en stelschroef bij de shifter weer indraaien en opnieuw afstellen.
Zie bijv deze video vanaf minuut of 5: https://m.youtube.com/watch?v=HKp23H_v6gs
Klopt ja die schroef. Oké ik heb de film bekeken en alles nu perfect afgesteld !
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op zo 16 januari 2022, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je nieuwe ketting net zoveel schakels heeft en "veel korter" is dan je oude, dan was de oude flink versleten.
Dan kan je nu andere problemen krijgen, zoals doorschieten van de ketting in sommige versnellingen.
Je schreef dat er ruimte was op de kooi met de ketting op het grote tandwiel.
Dan zou ik de oude ketting eens 2 schakels inkorten.
Kijken wat dat doet op het grote en kleine kransje.
En dan de nieuwe ook en kijken of daar mee te fietsen is.
Gaat dat goed, dan was je nog net op tijd.
Zonder, dan de oude ketting terug en de zaak helemaal oprijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 16 januari 2022, 13:34
Als je nieuwe ketting net zoveel schakels heeft en "veel korter" is dan je oude, dan was de oude flink versleten.
Dan kan je nu andere problemen krijgen, zoals doorschieten van de ketting in sommige versnellingen.
Je schreef dat er ruimte was op de kooi met de ketting op het grote tandwiel.
Dan zou ik de oude ketting eens 2 schakels inkorten.
Kijken wat dat doet op het grote en kleine kransje.
En dan de nieuwe ook en kijken of daar mee te fietsen is.
Gaat dat goed, dan was je nog net op tijd.
Zonder, dan de oude ketting terug en de zaak helemaal oprijden.
De oude ketting zat op 75 op de ketting meter. Nu ligt de nieuwe erop alles volgens instructie afgesteld het doet goed. Alleen rondje fietsen en kracht zetten op kleinste blad dan slaat ketting over.. terwijl cassette 1600 km, echt goed lijkt. Ook weinig gefietst op dit blad..
Dat kun je misschien nog wel fixen met de limit schroef.
Of het tandwiel zelf is versleten of heeft speling op de body? Dan kun je die apart vervangen indien ze leverbaar zijn, zie bijv: https://www.rosebikes.nl/shimano-xtrdeo ... =standaard
ThijsE schreef: ↑zo 16 januari 2022, 15:29
Goed bezig, dan ben je er bijna!
Dat kun je misschien nog wel fixen met de limit schroef.
Of het tandwiel zelf is versleten of heeft speling op de body? Dan kun je die apart vervangen indien ze leverbaar zijn, zie bijv: https://www.rosebikes.nl/shimano-xtrdeo ... =standaard
Dank voor deze link! Het tandwiel ziet er zeker niet versleten uit.. kan mij niet voorstellen dat het wel zo is. Ook aangezien ik er weinig op fiets. Ik heb de limit al geprobeerd, de derailleur komt niet verder meer terug , zit al op Max. Misschien iets met kabelspanning. Body weet ik niet, alleen op dit blad en als je gaat staan , dus hard trappen, knapt de aandrijving en slaat het een stukje over.. dit deed de fiets af en toe ook met de oude ketting vandaar dat ik deze ook wilde vervangen
Misschien toch maar naar de expert gaan, maar wilde dit eigenlijk graag zelf leren…
ThijsE schreef: ↑zo 16 januari 2022, 15:29
Goed bezig, dan ben je er bijna!
Dat kun je misschien nog wel fixen met de limit schroef.
Of het tandwiel zelf is versleten of heeft speling op de body? Dan kun je die apart vervangen indien ze leverbaar zijn, zie bijv: https://www.rosebikes.nl/shimano-xtrdeo ... =standaard
Dank voor deze link! Het tandwiel ziet er zeker niet versleten uit.. kan mij niet voorstellen dat het wel zo is. Ook aangezien ik er weinig op fiets. Ik heb de limit al geprobeerd, de derailleur komt niet verder meer terug , zit al op Max. Misschien iets met kabelspanning. Body weet ik niet, alleen op dit blad en als je gaat staan , dus hard trappen, knapt de aandrijving en slaat het een stukje over.. dit deed de fiets af en toe ook met de oude ketting vandaar dat ik deze ook wilde vervangen
Misschien toch maar naar de expert gaan, maar wilde dit eigenlijk graag zelf leren…
Nadeel van zo een klein tandwiel is dat door de kleine omtrek de ketting ook niet echt meer een mooie boog kan vormen om volledige grip te hebben.
Dus als je (vanuit stilstand) volle kracht zet kan die best wel eens gaan slippen.
Zou het eerst maar eens gaan ondervinden op de route, op snelheid (mee)trappen geeft toch andere kracht dan in stilstand.
Azurri schreef: ↑wo 12 januari 2022, 17:41
Is je ketting wel op de juiste lengte,het klinkt nl. alsof hij te lang is. Of anders dat de veer / clutch van je derraileur
te slap is/niet aan staat.
1e reactie op je vraag/probleem.
Weet je zeker dat je ketting niet te lang is?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri schreef: ↑wo 12 januari 2022, 17:41
Is je ketting wel op de juiste lengte,het klinkt nl. alsof hij te lang is. Of anders dat de veer / clutch van je derraileur
te slap is/niet aan staat.
1e reactie op je vraag/probleem.
Weet je zeker dat je ketting niet te lang is?
ssssst anders komen we niet aan de 6 bladzijdes
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!