Alweer een ketting vraag 🙋‍♂️

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Hi,

Ik heb nu 1600 km ruige kilometers gemaakt op m’n nukeproof scout 29 er uit 2021 met 1x12 groep van Shimano deore (m6100). Eerste vraag is if het normaal is dat de ketting op het kleinste blad zo slap hangt en daardoor klappert bij afdalen. M’n ccrankarm heeft nogal wat butsen door het klapperen (over halve lengte is wel een
Millimeter aluminium weggeklapperd!)

Inmiddels schakel ik bij afdalen op een versnelling lager , dan hangt de ketting wel strak. Fenomeen is er al sinds nieuw.

Tweede vraag, ik heb nu 1600 km gefietst (circa 22000 hoogtemeters) en de eerste remblokjes achter zijn op. Ook de ketting indicator zit nu op 75 procent. Tandwielen zien er nog goed uit. Heb altijd squird gebruikt (om de rit smeren). Nu leek het mij verstandig om de ketting te vervangen en in het vervolg een winterketting (met olie smeren) en een zomer ketting te gebruiken (wax smeren).

Is dit het goede moment om de ketting vervangen of zit ik op het verkeerde spoor? Ik lees het en der namelijk ook dat cassette ook al moet.. maar dan kan ik net zo goed nog even doorknallen met de huidige ketting.

Heb de nieuwe kettingen en blokjes gelukkig al liggen (was bijna overal uitverkocht ..) ketting kost 30 euro stuk, niet goedkoop..

Gegroet!
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op wo 12 januari 2022, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Is je ketting wel op de juiste lengte,het klinkt nl. alsof hij te lang is. Of anders dat de veer / clutch van je derraileur
te slap is/niet aan staat.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 17:38 Hi,

Ik heb nu 1600 km ruige kilometers gemaakt op m’n nukeproof scout 29 er uit 2021 met 1x12 groep van Shimano deore (m6100). Eerste vraag is if het normaal is dat de ketting op het kleinste blad zo slap hangt en daardoor klappert bij afdalen. M’n ccrankarm heeft nogal wat butsen door het klapperen (over halve lengte is wel een
Kilometer aluminium weggeklapperd!)
Gegroet!
Lange crankarmen heb je! Maar bedoel je nu dat er echt een stuk uit het alu is weggesleten?
Sneeuwmonster
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Azurri schreef: wo 12 januari 2022, 17:41 Is je ketting wel op de juiste lengte,het klinkt nl. alsof hij te lang is. Of anders dat de veer / clutch van je derraileur
te slap is/niet aan staat.
Hoi, ja de lengte is goed. Alleen op het kleinste blad achter hangt hij slap. Op ander grooste blad volledig strak, geen lengte meer over.
Het lijkt mij dat dit nou eenmaal hoort bij het type, 1x12 deore… de clutch staat goed.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

sama schreef: wo 12 januari 2022, 18:12
Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 17:38 Hi,

Ik heb nu 1600 km ruige kilometers gemaakt op m’n nukeproof scout 29 er uit 2021 met 1x12 groep van Shimano deore (m6100). Eerste vraag is if het normaal is dat de ketting op het kleinste blad zo slap hangt en daardoor klappert bij afdalen. M’n ccrankarm heeft nogal wat butsen door het klapperen (over halve lengte is wel een
Kilometer aluminium weggeklapperd!)
Gegroet!
Lange crankarmen heb je! Maar bedoel je nu dat er echt een stuk uit het alu is weggesleten?

De autocorrectie… een kilometer moet zijn een kilometer. Ja de arm is behoorlijk beschadigd . Niet dat dit mij iets uitmaakt maar wel opvallend.. misschien is de oplossing om niet meer af te dalen op het kleinste blad (dus bij afdalingen waarbij trappers stilstaan )
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 18:53 De autocorrectie… een kilometer moet zijn een kilometer.

Autocorrectie deel 2 :D
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

markje schreef: wo 12 januari 2022, 19:42
Hoogtemeters schreef: wo 12 januari 2022, 18:53 De autocorrectie… een kilometer moet zijn een kilometer.

Autocorrectie deel 2 :D
Geweldig toch dit … 🙃
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ketting wat korter maken, en clutch controleren.

Trapper naar voren rechts bij afdalen.

Groter tandwiel voor.

Goede chainstay bescherming, evt kettingeleider.

Ketting wisselen na 0.75% slijtage, en evt later weer terugplaatsen tot cassette en voorblad op zijn. Vele vele vele topics hier over, ook over smering heeeeeel veel met ieder zijn eigen geloof.

1600 km voor een set remblokjes is wel kort. Evt metal pads nemen, als je remschijf het toelaat.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Crapton schreef: wo 12 januari 2022, 20:03 Ketting wat korter maken, en clutch controleren.

Trapper naar voren rechts bij afdalen.

Groter tandwiel voor.

Goede chainstay bescherming, evt kettingeleider.

Ketting wisselen na 0.75% slijtage, en evt later weer terugplaatsen tot cassette en voorblad op zijn. Vele vele vele topics hier over, ook over smering heeeeeel veel met ieder zijn eigen geloof.

1600 km voor een set remblokjes is wel kort. Evt metal pads nemen, als je remschijf het toelaat.
Tnks.
Trapper rechts heb ik inderdaad meestal naar achter, gewenning en dat zal ook wel zo blijven. Dan moeten er maar krassen en deuken op komen. Ik heb al dubbele bescherming van de Achterbrug, dat gaat goed.
Ketting inkorten kan volgens mij niet, want op grootse blad is er geen ruimte meer. Of zie ik dit verkeerd..
De clutch zit goed. Ik ga een nieuwe ketting op de bestaande aandrijving leggen oké 👍🏻

Wat betreft de remblokken, het is een 4 pots rem van deore. Best dure blokjes van 22 euro per paar trouwens. Voor zijn ze nog driekwart maar achter op. Moet wel zeggen dat die 1600 km allemaal Montferland route kilometers zijn, dus bijna geen straat km ruim 20.000 hoogtemeters. Weer of geen weer ..
groet 🖖
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op do 13 januari 2022, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

los van de vraag of je ketting de juiste lengte heeft. Basisregel bij het afdalen is volgens mij dat je nooit op je grootste of kleinste kransje rijdt. Als je ketting er onverhoeds toch afspringt zit hij klem in je frame of tussen je spaken. Beide scenario's lopen slecht af.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Heb je steekas of QR ? In geval van QR zou het evt ook kunnen liggen aan het feit dat je wiel niet helemaal recht in de ophanging van het frame zit. Anders zou ik het zoeken in de spanning van de veer van mijn derrailleur. Ik heb 1x12 Sram en helemaal nergens last van.

Overigens..., als je aan de gang gaat met een winterketting, lekker met Squirt blijven werken. Er is ook een speciale winter Squirt uitvoering die ook vloeibaar blijft bij lage temperaturen. Ik gebruik die ook en die werkt zeer goed. Bij gebruik van olie op een ketting toch altijd meer kans op chain suck, sinds het gebruik van Squirt/wax heb ik daar nooit meer last van gehad.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

bluebiker schreef: wo 12 januari 2022, 21:25 los van de vraag of je ketting de juiste lengte heeft. Basisregel bij het afdalen is volgens mij dat je nooit op je grootste of kleinste kransje rijdt. Als je ketting er onverhoeds toch afspringt zit hij klem in je frame of tussen je spaken. Beide scenario's lopen slecht af.
Kijk, dit soort tips zijn welkom. Het klinkt inderdaad erg logisch. Maar op de “afdalingen” die we hier kennen wil je vaak nog wat extra snelheid maken door te trappen en dan kom je op de kleinste blad. Maargoed, dit kan dus wel eens de oorzaak zijn van de flink beschadigde cranckarm.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Stunning schreef: wo 12 januari 2022, 21:30 Heb je steekas of QR ? In geval van QR zou het evt ook kunnen liggen aan het feit dat je wiel niet helemaal recht in de ophanging van het frame zit. Anders zou ik het zoeken in de spanning van de veer van mijn derrailleur. Ik heb 1x12 Sram en helemaal nergens last van.

Overigens..., als je aan de gang gaat met een winterketting, lekker met Squirt blijven werken. Er is ook een speciale winter Squirt uitvoering die ook vloeibaar blijft bij lage temperaturen. Ik gebruik die ook en die werkt zeer goed. Bij gebruik van olie op een ketting toch altijd meer kans op chain suck, sinds het gebruik van Squirt/wax heb ik daar nooit meer last van gehad.
Oké. Spanning lijkt echt wel op orde, op de andere tandwielen staat de ketting zeer strak. Het zal wel de combinatie zijn van afdalen op kleinste blad, rechter voet achter en vol gas naar beneden.
Ik heb steek Assen op de fiets zitten.

Wax bevalt op zich erg goed hoor, vind het alleen zo gek om een nieuwe ketting volledig te ontvetten. Daarnaast vind ik het soms wat lastig als ik kort voor een rit nog even wat wax op de ketting. Dat kan niet ivm droogtijd.. kleinigheidje om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat je teveel betaalt voor je remblokjes

Je ketting lijkt toch te lang, of er klopt iets niet aan je derailleur.

Nu een nieuwe ketting en als die ook 0,75 is kan je de oude en de nieuwe om en om gaan gebruiken tot het niet meer werkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 januari 2022, 21:43 Ik denk dat je teveel betaalt voor je remblokjes

Je ketting lijkt toch te lang, of er klopt iets niet aan je derailleur.

Nu een nieuwe ketting en als die ook 0,75 is kan je de oude en de nieuwe om en om gaan gebruiken tot het niet meer werkt.
Dank voor je reactie. Zou raar zijn als de ketting te lang is. 116 schakels , lag er al op vanaf fabriek. Maar ik zal Eens kijken of ik wat in kan korten.

Remblokjes te duur.. kon ze nergens goedkoper vinden, bijvoorbeeld bij rose en bij Mantel uitverkocht, bij 12gobiking nog een paar beschikbaar. Dit type is blijkbaar veel duurder dan eerdere soorten die ik heb gehad. De Shimano D03s

Groet
Plaats reactie