Nieuwe cassette?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Vraagje voor de experts. Ik heb een Cube Attention SL 2021.

Specs: https://archiv.cube.eu/nl/2021/403150

Heb deze nu een jaar en heb zo'n tooltje om de ketting te meten of deze is versleten. Op die indicator staat 0,5 en 0,75. Zoals ik het ken moet bij 0,5 de ketting vervangen worden en bij 0,75 de ketting en cassette.

Er ligt nu Deore 12 speed op en ik kwam er van het weekend achter dat de indicator op 0,5 in de ketting valt dus wilde ik een nieuwe ketting gaan halen (dacht zelf nu aan SLX ketting). De LBS zegt nu echter dat die tooltjes eigenlijk niet werken op 1*12 setup en dat de cassette al vervangen moet worden omdat er op een tweetal tandjes al lichte bramen te zien zijn.

Zijn advies is geen nieuwe ketting omdat die na twee ritten net zo ver zou zijn als de huidige ketting ivm het inslijten op de cassette. Advies is alles nu oprijden en dan de hele handel vervangen. Dus cassette, ketting en OOk het voorblad.

Ik was nogal verbaasd, dan wordt het elke keer een dure handel zo.

Hoe kijken jullie hier maar? Ik heb pas 1000-1500 km ermee gereden denk ik.

Ik ben zelf nu geneigd om een SLX cassette en ketting op voorhand te kopen aangezien hier sowieso lange levertijden op zitten en eventueel een nieuwe ketting op de huidige set te leggen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik zou in eerste instantie een nieuwe ketting kopen. Als die overslaat of haperd heb je dat vrij snel door(tijdens t eerste ritje al) dan de oude etting weer erop en alles oprijden tot t niet meer gaat. Een vriendin van mij heeft dat zo gedaan en heeft zo (Gx groep) nog een 1500km doorgereden voor alles echt niet mer ging.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Azurri schreef: di 11 januari 2022, 17:56 Ik zou in eerste instantie een nieuwe ketting kopen. Als die overslaat of haperd heb je dat vrij snel door(tijdens t eerste ritje al) dan de oude etting weer erop en alles oprijden tot t niet meer gaat. Een vriendin van mij heeft dat zo gedaan en heeft zo (Gx groep) nog een 1500km doorgereden voor alles echt niet mer ging.
Moet de huidige ketting daarvoor ook al doorslaan? Hij fiets nu namelijk nog prima met de originele ketting, enkel het tooltje geeft de indicatie dat de ketting versleten zou zijn.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nee , dat gaat dan gebeuren als je alles moet vervangen, en zoals gezegd kun je dan nog een tijdje doorfietsen.
De nieuwe zal wel meteen doorslaan (als je kracht zet) als je cassette te ver ingesleten is.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik sluit me aan bij Azzuri, gewoon ketting vervangen en fietsen. Als het niet werkt de boel oprijden, daar doe je dan zeker nog wel een keer 1500km mee. Behalve als je heel erg pietje precies bent met je materiaal.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

plaats anders even een foto van de cassette zelf , anders is het wat lastig te beoordelen vanaf hier.

Ik gebruik de ketting meter zo dat bij 0,5 weet ik dat een nieuwe ketting eraan ziet te komen ,bij 0,75 vervangen. ben nu met de 3e ketting bezig op mijn eerste cassette nog. En zo lang alles nog prima schakelt en geen lawaai maakt vervang ik de cassette niet.

ketting en cassette slijtage kunnen wel worden verkort door een aantal factoren , zoals hoe je het smeert , hoe (en hoe vaak) je het schoonmaakt enz. En als je vaak genoeg je ketting vervangt kan het ook wat langer mee gaan.
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Zal morgen of straks even proberen een foto er op te zetten.

Aan de hand van de reacties ga ik voor een nieuwe ketting en dan lekker fietsen. Bestel denk gewoon twee kettingen en een cassette zodat ik het geheel vast heb liggen voor over een paar maanden.

Thanks voor de reacties alvast!
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Duurde iets langer dan gepland maar hierbij een foto van de cassette.

https://ibb.co/vZNkrB0

Ik heb inmiddels een SLX cassette met twee kettingen op voorraad voor als de handel echt op is. Nu zag ik dat je hier de kleinste 5 kransjes los van kunt vervangen. Passen deze ook op de Deore cassette of is die één geheel?

Ik zag al dat de losse kransjes nergens op voorraad zijn maar zou het nog een idee zijn om die van de SLX cassette te nemen en die later bij te bestellen als de gehele cassette vervangen wordt?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Volgens deze exploded view lijken de kransjes te vervangen te zijn: https://si.shimano.com/api/publish/stor ... -4598B.pdf

Hier bijvoorbeeld te vinden: https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... -12-speed/
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mapo schreef: za 15 januari 2022, 16:47 Duurde iets langer dan gepland maar hierbij een foto van de cassette.

https://ibb.co/vZNkrB0

Ik heb inmiddels een SLX cassette met twee kettingen op voorraad voor als de handel echt op is. Nu zag ik dat je hier de kleinste 5 kransjes los van kunt vervangen. Passen deze ook op de Deore cassette of is die één geheel?

Ik zag al dat de losse kransjes nergens op voorraad zijn maar zou het nog een idee zijn om die van de SLX cassette te nemen en die later bij te bestellen als de gehele cassette vervangen wordt?
Hier heb ik ze gekocht
viewtopic.php?f=15&t=151651&start=315
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Mad Wally schreef: za 15 januari 2022, 17:00
Mapo schreef: za 15 januari 2022, 16:47 Duurde iets langer dan gepland maar hierbij een foto van de cassette.

https://ibb.co/vZNkrB0

Ik heb inmiddels een SLX cassette met twee kettingen op voorraad voor als de handel echt op is. Nu zag ik dat je hier de kleinste 5 kransjes los van kunt vervangen. Passen deze ook op de Deore cassette of is die één geheel?

Ik zag al dat de losse kransjes nergens op voorraad zijn maar zou het nog een idee zijn om die van de SLX cassette te nemen en die later bij te bestellen als de gehele cassette vervangen wordt?
Hier heb ik ze gekocht
viewtopic.php?f=15&t=151651&start=315
Ah top, kon ze zelf nergens vinden. Heb meteen 14, 16 en 18 besteld. De rest van de cassette is nog goed. Dan vervang ik die drie tandjes en een nieuwe ketting en gaat de SLX casette in de kast.

Bedankt voor de hulp!
3r!k
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 1 juni 2012, 13:46

Azurri schreef: di 11 januari 2022, 18:15 Nee , dat gaat dan gebeuren als je alles moet vervangen, en zoals gezegd kun je dan nog een tijdje doorfietsen.
De nieuwe zal wel meteen doorslaan (als je kracht zet) als je cassette te ver ingesleten is.

Ik heb recent een nieuwe ketting op een 3x11 groep gelegd. Slaat nu inderdaad ook over met de nieuwe ketting, oude gewoon prima.

Optisch zijn de tanden op mijn crankset veel verder heen dan de cassette (die optisch nog best ok is). Kan dit ook het doorslaan veroorzaken? Als dat zo is, vervang ik alleen de crankset.

Of betekend dit in mijn geval dat ik en de crankset en de cassette moet vervangen?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja als je voorblad (en) tever versleten is kan je ketting daar ook overheen schieten. Met narrow wide iets minder. Maar 3x voor heft nooit narow wide.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
3r!k
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 1 juni 2012, 13:46

Azurri schreef: zo 16 januari 2022, 19:13 Ja als je voorblad (en) tever versleten is kan je ketting daar ook overheen schieten. Met narrow wide iets minder. Maar 3x voor heft nooit narow wide.
Okay bedankt! dan gaan we beginnen met de crankset vervangen. Mocht ie daarna nog doorslaan, kan ik altijd de cassette ook vervangen
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Succes👍
Ps. Vaak is t goedkoperbom alleen de (versleten) bladen te vervangen bij 3x is dat vaak alleen het middenblad.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie