Voorvork damper dop veel te vast gedraaid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 16:33
DuReal schreef: wo 5 januari 2022, 16:24

Dan scoor je wel enorm hoog op de beunschaal hoor.... Gebruik dan een griptang met de juiste bekken, dan weet je zeker dat ie goed klemt.
Och ja, daar ben ik wel goed in inderdaad. Onder het motto: Vake bi'j te bange. Maar moet zeggen dat het eigenlijk meestal wel klopt. :lol:
Overigens draai ik ze normaliter natuurlijk los met het juiste gereedschap, alleen als het toch al half om zeep is boeit het me meestal niet meer hoe, maar telt alleen het resultaat. En als het dan toch hopeloos mis gaat heb ik een excuus voor een nieuwe en iets geleerd. :bier:
Maar alu in alu dat té vast gedraaid wordt, gaat vaak "vreten". Kort gezegd: Het zachte materiaal vervormd en beschadigd dus met terugdraaien loopt de boel vast en heb je nog meer kracht nodig (hetgeen over het algemeen resulteert in breken.)
Aangezien dit een grote diameter en fijne schroefdraad is en de (sowieso al lage) zeskant reeds is beschadigt, valt te verwachten dat die laatste er als 1e aan gaat :wink:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan ook nog bij losdraaien de boel eerst plaatselijk verwarmen , dop van 26 erover slaan en een poging wagen , maar ik zou lekker gaan fietsen ermee , en mocht je toch weer moeten gaan servicen deze afschrijven :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verwarmen lijkt me best wel link.
De poten zitten verlijmd in het kroonstuk.
Dat wil je niet te heet maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

TenZNL schreef: wo 5 januari 2022, 16:43 Maar alu in alu dat té vast gedraaid wordt, gaat vaak "vreten". Kort gezegd: Het zachte materiaal vervormd en beschadigd dus met terugdraaien loopt de boel vast en heb je nog meer kracht nodig (hetgeen over het algemeen resulteert in breken.)
Aangezien dit een grote diameter en fijne schroefdraad is en de (sowieso al lage) zeskant reeds is beschadigt, valt te verwachten dat die laatste er als 1e aan gaat :wink:
Maar als het tijdens het losdraaien al begint te vreten en je bent net bij de eerste slag is de kans groot dat je ook niet verder komt als een hele slag omdat het echt vast gaat zitten.
Dan kan je de vork dus ook helemaal niet meer gebruiken.
Ik denk dat als het meteen zwaar gaat lopen tijdens de eerste slag losdraaien dat je moet stoppen. Hopen dat hij nog dicht zit en een andere vork bestellen.
Kan je in elk geval nog fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tikken en draaien tegelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 12:45 Ik zou dit doen:
Goeie waterpomptang er op zetten. Handvat vast ducttapen en dan een buis er overheen om meer moment te kunnen creeeren.
Die zeskant is al behoorlijk gaar, als je dan een stalen bek op een alu dopje zet, draai je de dop kapot. Zeker met een waterpomptang, die heeft van die mooie kartels in de bek; dan schraap je die hele dop in een mooie cirkelvorm... zo lomp was ik vroeger ook, maar dat heeft me een keer behoorlijk wat gekost en sindsdien ben ik toch wel wat voorzichtiger.

Ik zou 2 pogingen wagen: een met een goede zeskant en draaien/tikken tegelijk. Lukt dat niet, dan 4 gaten boren, pennen erin en met 2 schroevendraaiers proberen de dop los te krijgen. Lukt dat ook niet, dan gewoon rijden en langzaam op zoek naar een nieuwe.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mike123 schreef: do 6 januari 2022, 01:53
TenZNL schreef: wo 5 januari 2022, 16:43 Maar alu in alu dat té vast gedraaid wordt, gaat vaak "vreten". Kort gezegd: Het zachte materiaal vervormd en beschadigd dus met terugdraaien loopt de boel vast en heb je nog meer kracht nodig (hetgeen over het algemeen resulteert in breken.)
Aangezien dit een grote diameter en fijne schroefdraad is en de (sowieso al lage) zeskant reeds is beschadigt, valt te verwachten dat die laatste er als 1e aan gaat :wink:
Maar als het tijdens het losdraaien al begint te vreten en je bent net bij de eerste slag is de kans groot dat je ook niet verder komt als een hele slag omdat het echt vast gaat zitten.
Dan kan je de vork dus ook helemaal niet meer gebruiken.
Ik denk dat als het meteen zwaar gaat lopen tijdens de eerste slag losdraaien dat je moet stoppen. Hopen dat hij nog dicht zit en een andere vork bestellen.
Kan je in elk geval nog fietsen.
Eensch, als dit gaat vreten is het einde verhaal. Maar dit was in antwoord op de waterpomptang. Die gaat het sowieso niet trekken, ductape of niet.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

TenZNL schreef: do 6 januari 2022, 10:02
Mike123 schreef: do 6 januari 2022, 01:53

Maar als het tijdens het losdraaien al begint te vreten en je bent net bij de eerste slag is de kans groot dat je ook niet verder komt als een hele slag omdat het echt vast gaat zitten.
Dan kan je de vork dus ook helemaal niet meer gebruiken.
Ik denk dat als het meteen zwaar gaat lopen tijdens de eerste slag losdraaien dat je moet stoppen. Hopen dat hij nog dicht zit en een andere vork bestellen.
Kan je in elk geval nog fietsen.
Eensch, als dit gaat vreten is het einde verhaal. Maar dit was in antwoord op de waterpomptang. Die gaat het sowieso niet trekken, ductape of niet.
Ik had het ook meer als aanvullende info bedoeld.
Maar inderdaad, een waterpomptang gaat het ook niet redden.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Als ik het zou moeten fixen dan deed ik het als volgt.

Een busje draaien (met gat voor ventiel) welke exact in de boring van de moer past waardoor je de zeskant niet vervormd.
Een goede pijptang nemen (dus geen brakke waterpomptang), plaatsen op 2 vlakken, tang aandraaien en dan de moer los draaien.

Volgens mij moet het wel te doen zijn.

Montagevet gebruikt op de moer?
Laatst gewijzigd door vincent75 op do 6 januari 2022, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Voor nu in ieder geval gewoon er mee gaan rijden.

Als je de bovendop toch nog een keer wilt vernieuwen zou je nog een gat in het verdiepte gedeelte kunnen boren.
Vervolgens een bus laten draaien met daarin een pen geperst die in dat gat valt (eigenlijk wil je overigens liever twee pennen hebben, maar je zou je bus met gaten als mal voor het boren van de gaten in de cartridge kunnen gebruiken)

En dan kun ke met een pijpentang op de bus de cartridge verwijderen.
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Hahaha ik wordt heen en weer getrokken tussen lekker laten zitten en gaan fietsen en de bijna onbedwingbare dwang om te proberen hem los te krijgen........
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Een poging tot loshalen ben je ons medeforummers wel verplicht na al die suggesties natuurlijk. :winkie:
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Hahaha ja eigenlijk wel, want er zijn over het algemeen zeer goede tips gegeven. Maaaaaarrrr ik heb ff geen extra €450,- op de plank liggen voor een nieuwe vork in het geval het niet lukt en de boel kapot gaat dus bij deze officieel het besluit genomen: Hij blijft zitten waar hij zit! :D

Bedankt allemaal en mocht ik ooit toch.......dan........ :~ :-D
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Je moet je afvragen wat je doel is van het losdraaien. Als je alle raad leest is er een behoorlijk grote kans dat er iets mis gaat en onherstelbaar beschadigd. De vork werkt nu! :-q Eigenlijk kan het alleen maar slechter worden. :oops: Hij heeft net onderhoud gehad en kan er dus weer jaren tegenaan. Ik zou lekker gaan rijden en klaar! Misschien is de fiets alweer bij je weg voor de dop echt weer los moet.

En aan het forum ben je niks verplicht :wink: Zo`n topic als dit is ook nuttig voor mensen die iets dergelijks los willen halen. Dat soort tips blijven altijd handig. Persoonlijk vond ik dat idee met die buis erin wel erg goed. Ik verwacht ook dat als je met tang de zeskant vastpakt je de kantjes gewoon naar binnen vouwt en dan nog verder van huis bent. Zo`n buisje voorkomt dat.

Zie het als persoonlijke overwinning om de dop te laten zitten en met een imperfecte vork te rijden :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gezien het resultaat van je laatste werk aan die vork zou ik hem lekker laten zitten, of er iemand naar laten kijken die een stuk minder sterk is. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie