Voorvork damper dop veel te vast gedraaid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: wo 5 januari 2022, 11:45 Is het een heel raar idee om het gewoon te laten zitten en de vork af te schrijven?
Persoonlijk zou ik in dit geval bang zijn om nog meer schade te doen of erachter te komen dat de inwendige draad al vernaggeld is.

Ik begrijp dat je de servicebeurt klaar hebt dus je kunt weer een poos vooruit.
Ondertussen kun je RCZ in de gaten houden voor een koopje. Vorken komen daar met regelmaat, interval is me niet bekend, voor heel acceptabele prijzen langs.
Hoe dan ook succes gewenst.
Ja, dit dacht ik naderhand ook.
De vork is net geserviced en als dat goed is gegaan kan ie weer een tijdje mee.

Nadeel is wel dat je over een jaar de dop zeker niet meer los krijgt.
Maar als ie nu wel los gaat moet er een nieuwe op, die je dan eerst weer moet bestellen, want deze nog een keer gebruiken is dom.

Boren, zagen en slijpen zou ik nog niet doen!
(hooguit aan die dop 24 een plat kantje slijpen. Ook handig voor de volgende keer)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ejdb schreef: wo 5 januari 2022, 11:35 Ja, ik ga het eerst nog met een afgeplatte zeskant dop proberen, dan pas de overige drastischere methoden.

hierbij wat fotos........er zit nog wel wat vlees op de vlakken maar het is erg zacht aluminium....en hij is F#$%*&g hard aangedraaid ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo te zien is de 6 kant verzonken in de dop. De dop heeft een schuine kant nodig om helemaal onderin te komen.

De kraag waar ik het overhad die is verzonken in de kroon. Die kun je dus niet eenvoudig weg slijpen/frezen.

Voordat je gaat boren. Weet je diameter van de binnendraad?

Als service kan, zonder verwijderen van de ventieldop. Dan kun je zonder zorgen doorrijden. Die dop zit goed vast.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik zou dit doen:
Goeie waterpomptang er op zetten. Handvat vast ducttapen en dan een buis er overheen om meer moment te kunnen creeeren.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afgeslepen dop er op met de gewone hefboom, geen ratel of momentsleutel.
Dan even met 2 man.
De ene duwt de sleutel aan en probeert los te draaien (hoeft niet te bewegen, gewoon kracht er op houden)
De ander tikt ondertussen met een hamer op de sleutel.
Grote kans dat tikken en draaien het spul losmaakt.
Er zit immers een rubber O-ring tussen.
Als je die een tik geeft ontlast je het schroefdraad even.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 12:45 Ik zou dit doen:
Goeie waterpomptang er op zetten. Handvat vast ducttapen en dan een buis er overheen om meer moment te kunnen creeeren.
NEE !!!
Koop dan gelijk een nieuwe vork
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 januari 2022, 12:46
Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 12:45 Ik zou dit doen:
Goeie waterpomptang er op zetten. Handvat vast ducttapen en dan een buis er overheen om meer moment te kunnen creeeren.
NEE !!!
Koop dan gelijk een nieuwe vork
En waarom niet? Vaker zo'n ding losgedraaid met een waterpomptang en dat ging prima. Of mis ik iets?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik denk dat je daar niet genoeg grip mee krijgt dus de boel sloopt = einde verhaal

een hele goede dop of steeksleutel lijkt me hier het beste. NB respect dat je 90Nm in alu draait zonder al halverwege te denken hmmm :tong
En dat uberhaupt het draad dat heeft gehouden : Suprised :
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Heb je trouwens een grote beurt gedaan? Bij mijn weten komt er dan toch ook een nieuw ventiel op? Deze ziet er niet heel vers uit...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mocht je toch nog een poging willen wagen met een afgeplatte dop dan raad ik je ten zeerste aan de vork te demonteren, de air-shaft te verwijderen en dan met een hele lange en stabiele lijmklem de zeskantdop+ratel op de kroondop vast te klemmen zodat deze niet er alsnog overheen slipt. Je hebt denk ik maar één kans. Als hij dan weer slipt is het echt afgelopen. Pas op dat je de onderkant van de stanchion niet beschadigt met de lijmklem anders is de vork echt afgeschreven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Bram87 schreef: wo 5 januari 2022, 12:49 ik denk dat je daar niet genoeg grip mee krijgt dus de boel sloopt = einde verhaal

een hele goede dop of steeksleutel lijkt me hier het beste. NB respect dat je 90Nm in alu draait zonder al halverwege te denken hmmm :tong
En dat uberhaupt het draad dat heeft gehouden : Suprised :
ja knap hè :D kan mezelf wel voor mn kop slaan. de les is vooral: niet als je al doodmoe bent alsnog even snel iets af willen maken.......en ik begon pas na te denken toen mijn zeer sterke zoon wel hel erg zijn best moest doen om de vork plat op de werkbank te houden terwijl ik de dop met de momentsleutel aan het mishandelen was.......zo nu even genoeg zelfkritiek :-D en weer door........

ventieltje is trouwens zeker nieuw maar wat je ziet is de behuizing waar je het ventiel indraait. dat wat er oud uitziet is waar je het draaidopje op draait om vuil buiten te houden
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Mad Wally schreef: wo 5 januari 2022, 13:00 Mocht je toch nog een poging willen wagen met een afgeplatte dop dan raad ik je ten zeerste aan de vork te demonteren, de air-shaft te verwijderen en dan met een hele lange en stabiele lijmklem de zeskantdop+ratel op de kroondop vast te klemmen zodat deze niet er alsnog overheen slipt. Je hebt denk ik maar één kans. Als hij dan weer slipt is het echt afgelopen. Pas op dat je de onderkant van de stanchion niet beschadigt met de lijmklem anders is de vork echt afgeschreven.
ja ok die setup met dop/ratel/lijmklem zie ik voor me....en ik zal inderdaad maar 1 kans hebben. de dop is ook de enige die ik ga proberen en anders laat ik het zo zitten.......
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

https://www.gereedschap.online/nl/speci ... 30989.html
Misschien met zo'n dop in de juiste maat?

Een standaard dop pakt op de hoeken van de bout, en die zijn ver heen bij jouw "vorkdop".
Er zijn ook doppen die op de zijkanten pakken en wellicht heb je daar een kans mee. Ook eerst vlak maken als-ie dat nog niet is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Dankje Kermit, ja zo'n dop ziet er hoopvol uit
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 12:48
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 januari 2022, 12:46

NEE !!!
Koop dan gelijk een nieuwe vork
En waarom niet? Vaker zo'n ding losgedraaid met een waterpomptang en dat ging prima. Of mis ik iets?
Dan scoor je wel enorm hoog op de beunschaal hoor.... Gebruik dan een griptang met de juiste bekken, dan weet je zeker dat ie goed klemt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

DuReal schreef: wo 5 januari 2022, 16:24
Klitse schreef: wo 5 januari 2022, 12:48

En waarom niet? Vaker zo'n ding losgedraaid met een waterpomptang en dat ging prima. Of mis ik iets?
Dan scoor je wel enorm hoog op de beunschaal hoor.... Gebruik dan een griptang met de juiste bekken, dan weet je zeker dat ie goed klemt.
Och ja, daar ben ik wel goed in inderdaad. Onder het motto: Vake bi'j te bange. Maar moet zeggen dat het eigenlijk meestal wel klopt. :lol:
Overigens draai ik ze normaliter natuurlijk los met het juiste gereedschap, alleen als het toch al half om zeep is boeit het me meestal niet meer hoe, maar telt alleen het resultaat. En als het dan toch hopeloos mis gaat heb ik een excuus voor een nieuwe en iets geleerd. :bier:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie