Headset cups in frame persen - krijg 'm maar niet recht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik ben vandaag bezig geweest met het persen van nieuwe headset cups (Hope) in mijn YT Jeffsy frame. Het zijn ZS44 en ZS56 cups boven en onder. Ik gebruik een headset pers van bearingprotools, maar ik krijg de onderste met geen mogelijkheid recht in het frame.

Boven was ook lastig en heb ik uiteindelijk met een blokje hout en een hamer ongeveer 50% er in getikt om de rest met de pers te doen. Onder lukt zowel niet met de pers als met een hout blok en hamer. Ben een beetje verbaasd. Had verwacht dat dit een klusje van een paar minuten zou zijn maar ben al 2 uur aan het zwoegen.

Naar mijn idee zit er veel te veel speling op de pers in de cups, waardoor het haast onmogelijk is om 'm te centreren. Het frame is carbon en zal ongetwijfeld ook niet perfect rond zijn maar het scheelt zeker niet veel.

Los van de LBS oplossing, hebben jullie nog tips?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

gebruik je de Hope installation cups?
Als je bovenste lager al recht zit zou de onderste (als de toleranties niet te "far off" zijn) makkelijker moeten gaan.
Beetje montage vet erop....... en als het echt iet gaat, even weglopen en uurtje later weer proberen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Wat zijn "Hope Installation Cups"? Ik gebruik deze: https://www.bearingprotools.com/product ... -cup-press

Dat de toleranties te groot zijn is mij wel duidelijk. Ik kan de "drifts" 3-4 mm heen en weer bewegen zowel boven als onder. Geen probleem als het eerste stukje recht gaat maar dat eerste stukje is nou juist de grote uitdaging.... Heb bearingprotools inmiddels ook een mail gestuurd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Maar dat heeft er toch weinig mee te maken als je het niet eens erin kan tikken.

Maargoed een carbon frame waar je lager cups in perst........ Die heb ik nog niet vaak gezien, zeg even nooit.
Zit er een alu insert bij het BB.

Leg de cups in de vriezer met montage vet dan erin persen of slaan. Er is niets mis met een blokje hout en een hamer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit er een alu insert bij het BB
Het gaat toch om de headset :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mfacey schreef: za 18 december 2021, 18:44 Wat zijn "Hope Installation Cups"? Ik gebruik deze: https://www.bearingprotools.com/product ... -cup-press

Dat de toleranties te groot zijn is mij wel duidelijk. Ik kan de "drifts" 3-4 mm heen en weer bewegen zowel boven als onder. Geen probleem als het eerste stukje recht gaat maar dat eerste stukje is nou juist de grote uitdaging.... Heb bearingprotools inmiddels ook een mail gestuurd.
Hope heeft speciale cups die precies in de headset vallen .... werkt wel prettig

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

yo-eddy schreef: za 18 december 2021, 21:22
mfacey schreef: za 18 december 2021, 18:44 Wat zijn "Hope Installation Cups"? Ik gebruik deze: https://www.bearingprotools.com/product ... -cup-press

Dat de toleranties te groot zijn is mij wel duidelijk. Ik kan de "drifts" 3-4 mm heen en weer bewegen zowel boven als onder. Geen probleem als het eerste stukje recht gaat maar dat eerste stukje is nou juist de grote uitdaging.... Heb bearingprotools inmiddels ook een mail gestuurd.
Hope heeft speciale cups die precies in de headset vallen .... werkt wel prettig

Afbeelding
Hmmm interessant. Lijkt er op dat Hope deze graag geheim wil houden. Waar heb je deze gevonden?
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Cube-Elite schreef: za 18 december 2021, 20:52 Maar dat heeft er toch weinig mee te maken als je het niet eens erin kan tikken.

Maargoed een carbon frame waar je lager cups in perst........ Die heb ik nog niet vaak gezien, zeg even nooit.
Zit er een alu insert bij het BB.

Leg de cups in de vriezer met montage vet dan erin persen of slaan. Er is niets mis met een blokje hout en een hamer.
Headset inderdaad…. Gewoon een normal zero-stack. Niks bijzonders! Heb de cup die niet meewerkt zojuist in de vriezer gelegd. Morgenochtend herkansing!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En als je `m helpt door op de hoge kant te slaan met een kunststof hamer? Dus persen tot ie een beetje scheef gaat en dan een tik op de hoogste kant geven (uiteraard icm vet in het frame en cup uit de vriezer voor de zo grootst mogelijke tolerantie)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Had ik laatst ook met een headset, toen kwam ik er achter dat ik een deel van de headsetpress om moest draaien. Daar zit dan maar 1 niveau, maar die paste een stuk beter in de cup en ging en toen prima in.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 december 2021, 21:20
Zit er een alu insert bij het BB
Het gaat toch om de headset :~
Schrijffoutje, maar principe blijft hetzelfde.

Is het overigens al gelukt..........
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Nachtje in de vriezer mocht helaas niet baten. Ik vermoed dat wat kleine beetjes "overspray" in de opening ook niet helpen. Inmiddels contact gehad met Jim van bearingprotools. Hij vertelde uitgebreid over hoe alleen Hope al 14 verschillende headset modellen en afmetingen heeft. Canecreek een veelvoud daarvan... Nadat ik wat afmetingen had doorgestuurd hebben ze een op maat gemaakte set persen voor deze headset opgestuurd gisteren. Helemaal gratis en voor niets. Echt top service :-q

Verder is het toch koud en nat ieder weekend dus kan nog wel even door op de oude hardtail. Ondertussen ook tijd gehad om mij vork en dempen te laten servicen dus straks als alles weer in elkaar zit kunnen we er weer volle bak tegen aan.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar zitten de lagers er inmiddels al recht in :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mario070 schreef: wo 22 december 2021, 23:08 Maar zitten de lagers er inmiddels al recht in :-q
Ik denk niet dat die extra set persen binnen 25 minuten te huize mcfacey is gearriveerd...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Kapitein Iglo schreef: do 23 december 2021, 09:39
Mario070 schreef: wo 22 december 2021, 23:08 Maar zitten de lagers er inmiddels al recht in :-q
Ik denk niet dat die extra set persen binnen 25 minuten te huize mcfacey is gearriveerd...
Inderdaad. Feestdagen en Brexit: ik reken er niet op dat ze voor 1 januari hier zijn....!
Plaats reactie